Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Tintelingen en duizelingen in vlagen is geen MS?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Giechel

Bericht door Giechel »

klopt, ik val er ook bij flauw. In het begin niet, maar nu inmiddels wel.
wat veel helpt is dat ik bij draaiduizeligheid meteen ga liggen (om niet te vallen) en ook meteen een koude kletsnatte doek laat aanrukken om in mn nek te leggen.

dan is het vaak ook weer zo voorbij.
ik heb geen tip tegen de tintelingen.
IkbenIk

Bericht door IkbenIk »

Ik herken je klachten wel. Er is bij mij wel een onderzoek naar de duizeligheid gedaan door de KNO arts. Het kan ook een irritatie/ontsteking zijn van je evenwichtsorgaan.

Bij mij was er op KNO gebied niks mis en dus is het volgens mijn neuroloog zeker wel een MS klacht.

Tintelingen heb ik nu al twee jaar, de ene keer erger dan de andere, maar die negeer ik maar zoveel mogelijk. Ze kunnen er toch niks mee.
Blom

Bericht door Blom »

Zo is het bij mij ook gegaan Nachtogen.

Tijdens een ziekenhuisopname allerlei onderzoeken ondergaan om vanalles anders uit te sluiten, dus komt wel door MS.

Tintelingen inderdaad negeren zolang het niet overgaat in een ander gevoel, krijg zelf regelmatig een bandgevoel na ergere tintelingen.
IkbenIk

Bericht door IkbenIk »

Blom: dat bandgevoel heb ik nu sinds twee maanden. Volgens de neuroloog zou dat wijzen op een actieve ontsteking in je rug? Maar zou het dan inmiddels niet minder moeten worden? En kan ik daar wat aan doen zelf?
Blom

Bericht door Blom »

Ik voelde het gisterochtend en gisteren de hele dag en heb het vandaag nog niet weer gevoeld.

Ik heb wel eens langer een band gevoel gehad, durf niet meer precies te zeggen hoelang. Om mijn middenrif eens weken, meer dan vier.

Zo lastig altijd, merk je ook niet dat het ietsje is afgenomen. Ik merkte dat het heel heel langzaam met de weken weer wegtrok.
IkbenIk

Bericht door IkbenIk »

Ja nou je het zegt: het is inderdaad al wel iets afgenomen. Dan blijf ik maar verder rustig aandoen en anders is dat ook weer iets wat er bij blijft horen. (Zo word het steeds meer wat je er langzamerhand bij krijgt :( ).
Blom

Bericht door Blom »

We moeten altijd heel veel geduld hebben en rustig aan doen. Maar weer gevoelens omschrijven en inderdaad merken dat je toch weer wat achteruit gaat :( .

Hopelijk trekt het steeds meer weg, sterkte ermee hè.
nine

Bericht door nine »

Hoi Dutchcheryl,

Wat jij omschrijft heb ik precies hetzelfde en de neuroloog en
ms verpleegkundige zeiden beiden dat het door ms komt.

Zoals met dingen die bewegen op tv of onderweg dan zie
ik het niet kan niet scherpstellen en wordt daar duizelig of wagenziek van.

De tintelingen heb ik ook ook wel in rust maar als ik gelopen heb komt het altijd daarna opzetten in beide benen.
Of als ik loop en bijvoorbeeld daarna even stil ga staan dan ben ik een grote tinteling.
De verpleegkundige zei dat het komt door een teveel aan inspanning.
Maar ja dat is moeilijk tegen te gaan.
De ene keer gebeurt het al na 100 meter en de andere keer na een kwartier pas.
Maar dus ja alles wat jij omschrijft daar heb ik altijd over te horen gekregen dat dit ms klachten zijn.
Lijkt me vervelend dat er dan opeens op een hernia onderzocht moet worden terwijl je eigenlijk zelf wel zo'n beetje duidelijk hebt dat het van de ms komt.

Veel succes en sterkte.
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

@Nine: ik heb de duizelingen dus ook al als ik zèlf loop. De schappen in de supermarkt die voorbij zoeven, mensen met karretjes die me inhalen, de tegels op de vloer die onder me doorschieten als ik vervolgens besluit daar maar naar te kijken... Toch ga ik het vandaag weer proberen hoor, ik hoop zo dat het afneemt.

Je omschrijving van de tintelingen is héél herkenbaar, precies zo gaat het bij mij. Lopend gaat het wel, maar als ik dan stilsta of ga zitten, dan zoemt het weer door beide benen. Toch vind ik het niet erg dat de neuroloog niet zomaar aanneemt dat het de ms is (hoewel ik de hyperventilatietest wat overdreven vind), want zoals mijn broer al tegen me zei: "als het je nek is, is het te fixen".
Met andere woorden: aan de MS is zo weinig te doen, maar is het wat anders, dan heb je kans dat het verholpen kan worden. :)

De röntgenfoto's en de scan (meer dan een uur met contrast, oef) zijn achter de rug, volgende week de laatste test en de uitslagen. Ik ben wel benieuwd en zal jullie zijn conclusie nog even laten weten.
loesepoes

Bericht door loesepoes »

Ik denk dat je broer gelijk kan hebben. Het kan een gevolg van de MS zijn. Je spieren worden strak getrokken, misschien daardoor staan je bovenste wervels vast.
Ik zou dat in ieder geval laten controleren om dat uit te sluiten
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp