Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Tintelingen en duizelingen in vlagen is geen MS?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
D-Cheryl

Tintelingen en duizelingen in vlagen is geen MS?

Bericht door D-Cheryl »

Ik had het al even kort genoemd in mijn draadje, maar wil het nu toch ook even bij jullie gaan checken.

Sinds november vorig jaar heb ik, na 2 schubs, de diagnose RR-MS. Sinds eind april heb ik tintelingen in mijn benen: het begon in de onderbenen, maar heeft zich ondertussen uitgebreid richting bovenbenen, billen en kruis. Sinds 9 dagen heb ik flinke duizelingen: licht in mijn hoofd, het gevoel dat ik ga flauwvallen. Zelfs het loopje naar de buurtsuper is me momenteel nog te veel.

De neuroloog twijfelt echter of beide klachten wel van de MS afkomstig zijn, omdat ze zich niet continue voordoen. Ze worden allebei geactiveerd door beweging: de tintelingen door mijn eigen beweging (lopen, fietsen), de duizelingen als ik me voortbeweeg en dingen in mijn zichtsveld te snel gaan (tijdens lopen, bijrijder in de auto - ik rij zelf niet nu -, links-rechts-links kijken bij het oversteken, mensen die mij voorbij lopen, etc).
Zit of lig ik stil, dan heb ik er minder, of geen, last van: soms wel, soms niet.

Hoe gaat dat bij jullie met deze klachten als je er last van hebt: zijn deze er echt de hele dag door? En schrijft de neuroloog het toe aan de MS of niet?

Vanaf morgen mag ik de grote molen weer in, maar ondertussen ben ik eigenlijk wel heel benieuwd naar jullie ervaringen.
loesepoes

Bericht door loesepoes »

Ik spreek voor mij zelf, er zit verschil in prikkeling en tinteling
Doordat we bezig zijn mijn bekken recht te zetten, ontstaat nu bij sommige bewegingen een prikkeling in mijn voet. Bij mij wordt dit veroorzaakt door spieren/pezen die drukken tegen een zenuw. Je voelt het ook weer in een korte tijd wegtrekken.

Ook krijg ik deze reactie wanneer in mijn geval mijn borstwervels vast staan of nekwervels. Ook dan beginnen de spieren extra te trekken

In het begin van mijn problemen zag ik heel wazig. Ik kwam bij een chiropractor terecht. Hij constateerde dat in mijn nek een bloedvat dicht werd gedrukt, waardoor ik slechter zag, na behandeling keerde dat heel soms terug. Later naar een manueeltherapeute en het is niet meer teruggekeerd

Dus als ik het zo lees bij jou, zou ik zeker je eens na laten kijken door een manueel therapeut. Juist omdat het gebeurd als je je gaat bewegen.
Misschien drukt er ergens ook spieren tegen een zenuw
Blom

Bericht door Blom »

DutchCheryl, ik kan me helemaal vinden in jou klachten, mijn MS neuroloog laat dit onder de noemer gevoelsstoornis vallen.
Het is soms weken een stuk minder en dan weer weken een stuk erger, ook maar net hoe druk ik het heb volgens mij.
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

@Loesepoes: het zijn echt tintelingen. Denk aan de priklimonade die je als kind bij elkaar deed (tegengesteld draaien van de huid) of, zoals net toen ik terug was van een korte wandeling, duizenden mieren die door mijn benen heen krioelen.
Maar er worden ook röntgenfoto's gemaakt morgen, om bv een hernia uit te sluiten volgens mij.

@Blom: toch fijn om te horen, ik kon het niet halen uit de draadjes die ik via de zoekfunctie vond. Wisselt bij jou de hevigheid in dagen, of ook per kwartier?
Remko01

Bericht door Remko01 »

Valt bij mij gewoon onder de noemer MS....;) (heb ze ook)
Blom

Bericht door Blom »

[QUOTE=DutchCheryl;869538]@Loesepoes: het zijn echt tintelingen. Denk aan de priklimonade die je als kind bij elkaar deed (tegengesteld draaien van de huid) of, zoals net toen ik terug was van een korte wandeling, duizenden mieren die door mijn benen heen krioelen.
Maar er worden ook röntgenfoto's gemaakt morgen, om bv een hernia uit te sluiten volgens mij.

@Blom: toch fijn om te horen, ik kon het niet halen uit de draadjes die ik via de zoekfunctie vond. Wisselt bij jou de hevigheid in dagen, of ook per kwartier?[/QUOTE]

Wisselt soms ook per kwartier maar net hoe actief ik ben geweest en soms ook gewoon zonder dat ik erg actief ben.
Als ik een paar dagen weinig beweeg is het soms bijna weg.
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

valt wat mij betreft idd ook onder MS; en afhankelijk van dingen als het weer, of welke bewegingen ik maak, is het soms erger dan anders. Heel vaak 's avonds in bed bv erger. Maar over de hele dag wisselt het wel 100x zeg ik altijd...

succes morgen!
loesepoes

Bericht door loesepoes »

Misschien ben ik eigenwijs:) maar alleen bij bewegen? En niet als je stok stijf blijft zitten:???:nee sorry geloof ik niet in,of ze komen in beide gevallen voor of anders kan het misschien een andere oorzaak hebben, ze kunnen alles wel op gevoelsstoornissen gooien, je kunt ook proberen om dingen uit te sluiten,
hij laat trouwens niet voor niets kijken voor een hernia.
Dus hij heeft zeker ook zijn twijfels.
Blom

Bericht door Blom »

[QUOTE=AngelNoa;869552]valt wat mij betreft idd ook onder MS; en afhankelijk van dingen als het weer, of welke bewegingen ik maak, is het soms erger dan anders. Heel vaak 's avonds in bed bv erger. Maar over de hele dag wisselt het wel 100x zeg ik altijd...

succes morgen![/QUOTE]

Ook :ja:
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Loesepoes: niet alleen bij bewegen, maar meestal juist daarna. Ik word er ook wel eens 's ochtend mee wakker, of als ik gewoon op de bank zit, maar het kan dus ook helemaal weg zijn. En inderdaad, de neuroloog heeft gezegd dat hij het niet aannemelijk vindt, maar daarom wil ik ook weten hoe de tintelingen en duizelingen bij jullie eruit zien...

Angel & Blom: is het ooit helemaal weg...? En dank je, het wordt een lange scan morgen: ik kijk er niet naar uit... :hmmm:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp