Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Avonex stoppen of door gaan

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
richard14

Avonex stoppen of door gaan

Bericht door richard14 »

Ik gebruik nu 2,5 jaar Avonex en ben steeds vaker ziek zwak en misselijk. In 2008 heb ik 2x een shup gehad waardoor ik het advies kreeg om te starten met medicijnen.
Ik ben toen in 2009 gestart met Avonex zins dien voel ik me vaak niet lekker.

Nu heb ik tijdens mijn vakantie ook een virus infectie op gelopen. Vorige week ben ik zelf 3x flauwgevallen in 2 uur tijd. Ze konden in het ziekenhuis niets vinden. Bloedonderzoek en hart waren beide prima.
Me MS verpleegkundige zei dat het geen MS klachten zijn.
Nu een week verder voel ik me nog steeds moe. Afgelopen maandag ging het wel beter, maar dinsdag weer geprikt en gister en vandaag weer verrot.
Voor ik begon met Avonex was ik bijna nooit ziek.

Ik zit er al een tijd aan te denken om te stoppen met Avonex en ik weet ook nog niet of ik de andere soorten medicijnen ga proberen.
Kan iemand mij advies en zijn ervaringen delen.
Is het misschien mogelijk dat je een allergische reactie kan krijgen van de Avonex?
nine

Bericht door nine »

Hoi Richard,

Herkenning wat betreft het zieke gevoel na het prikken.
Ik heb na een bedenktijd besloten om te stoppen.
Ik vond twee dagen per week last toch iets teveel van het goede.
En de energie dat zoiets kost kan ik wel beter gebruiken.

Ik ben destijds begonnen omdat de ms vrij onrustig was.
Nu kijken hoe het zonder avonex gaat.
Ik houd ook in mijn achterhoofd gaat het niet,
dan begin ik weer maar voor nu ben ik blij dat ik ervan af ben.

Het flauwvallen heb ik onlangs ook gehad geen idee of dat met avonex te maken had.
Misschien kan dat wel.
Ik had bij mezelf het idee dat het kwam doordat ik oververmoeid was en toch ben blijven doorlopen.
Ik leer het ook nooit :ogen:
Maar het uitgeputte gevoel is wel onstaan mede door avonex.

Veel succe met je keuze.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Ik heb het 42 weken volgehouden ondanks dat ik elke week 3 dagen ziek was.
De eerste dag was een drama en de twee volgende was ik gewoon beroerd.
Ik was blij dat ik kon stoppen, het bleek dat ik PP was dus de Avonex zou toch niet helpen.
snuffie7

Bericht door snuffie7 »

Hier ook herkenning,
Ik heb 26 weken avonex gebruikt. De laatste 2 weken zat ik huilend te spuiten. Ik ben in die weken steeds beroerder geworden. Verschrikkelijk veel pijn in mijn spieren, de laatste weken werd ik ook kortademig. Voelde me veel beter toen ik gestopt was.

Ik heb rrms en weinig aanvallen gelukkig. Ik gebruik nu sinds eind juli ldn. Ben een stuk minder moe (mijn grootste klacht).

Succes met je beslissing
Angel@

Bericht door Angel@ »

Hoi hoi,

Ik grbruik al 7 jaar avonex en heb er iedere week minimaal 24 uur flink last van. Verhoging, spierpijn, heel emo, sjaggo en meer.

Er is test om te kijken of je ant stoffen opbouwd dus dat kan makkelijk bekeken worden...

Ik vind het erg belnagrijk dat, wat ik kan doen om de achteruit gang door de ms tegen te gaan, dat ik dat doe...

Ik zou ob
Verleggen met je neuro en de voors en tegens op een rijtje zetten

Succes!
jackys

Bericht door jackys »

Ik heb 10 jaar avonex gespoten en 10 jaar lang griepverschijnselen gehad de dag erna. In die 10 jaar 1 schub gehad bij aanvang van avonex,daarna nooit meer.
Uiteindelijk toch in de sp fase gekomen en besloten te stoppen nu inmiddels alweer een jaar of 4 ik heb geen spijt dat ik het gebruikt heb maar ook geen spijt dat ik het 10 jaar volgehouden heb.
Hoop dat je tot een evenwichtig besluit kan komen of misschien een andere remmer proberen...succes iig
Rio-Roy

Avonex

Bericht door Rio-Roy »

Avonex

Herkenbare verhalen, ik spuit nu 3 maanden avonex. 2-3 dagen ziek na de injectie en mijn rug sloopt mij al 3 maanden. Zoveel pijnstillers geslikt, maar blijf spierpijn en griep houden voor minimaal 2 dagen.

Morgen medicijnen overleggen met de huisarts. Als dit zo nog lang door gaat stop ik met avonex.

Verkloot mijn aanwezigheid op het werk en sociaal leven....
blue

Bericht door blue »

wat herkenbaar

ik heb ook 5 jaar gespoten en herken al die klachten.

ben gestopt omdat ik gemiddeld 4 dagen ziek was in de week

ook had ik last van bloedarmoede en depressieve klachten.

toen ik het besluit had genomen te stoppen ,na overleg met de neuroloog,voelde dat heel goed.

en toch blijf ik het gevoel houden dat avonex me wel beschermde tegen schubs

spijt heb ik er niet van.
Jolanda1973

keuzes

Bericht door Jolanda1973 »

keuzes

Phoe...

Ik sta nu op het punt om een keuze te maken welke medicatie te gebruiken.

Mijn voorkeur ging uit naar Avonex omdat je maar 1x per week hoeft te spuiten maar als ik dit zo lees... elke week ziek zijn van die troep beinvloed je leven behoorlijk.. is dat het waard?

Moeilijk hoor!
Sara

Bericht door Sara »

Jolanda,

natuurlijk zijn er mensen die iedere week last hebben van bijwerkingen van Avonex. Maar er zijn er ook een heleboel die er nauwelijks problemen mee hebben. Die laatste schrijven hier waarschijnlijk veel minder. Het topic is tenslotte begonnen met de vraag 'Avonex stoppen of doorgaan'.

Acht jaar geleden heeft mijn neuroloog mij Avonex aangeraden met als voornaamste argument dat het spuiten daarvan voor de meeste mensen vol te houden was, oftewel: de therapietrouw was volgens hem bij Avonex groter dan bij de andere spuit-medicatie. Ik spuit nog steeds. De bijwerkingen zijn vrijwel helemaal te onderdrukken met een paar pijnstillers per week.

Of de spuit-medicijnen echt voor iedereen met RR-MS zinvol zijn, daar bestaan twijfels over. Dat ze de schubs verminderen is redelijk aangetoond. Of je er na pakweg tien jaar ook echt beter aan toe bent met medicijnen dan zonder medicijnen, dat is niet bewezen. Het ligt voor de hand te denken dat 't voor mensen met veel schubs beter helpt dan mensen met weinig schubs. Maar of 't voor jouzelf werkt, dat kun je nu niet weten.

Ik heb in de acht jaar voordat ik spoot ongeveer vier schubs gehad, nog eentje in het halve jaar nadat ik begonnen was, en daarna (sinds 2004) geen enkele meer. Of dat door de Avonex komt, geen idee eerlijk gezegd.

Hoe het voor jou gaat lopen, dat weet ook niemand, maar dit topic is geen graadmeter in ieder geval.

Sterkte met je keuze!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp