Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

menopauze en ms

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
knofje

menopauze en ms

Bericht door knofje »

hallo zou ms menopauze kunnen vervroegen

ben 41 en heb symptomen voor overgang

zweten roodhoofd enz wie heeft ook deze ervaring:???:
allie

Bericht door allie »

Hier nog een. Met 40 in de overgang. Inmiddels 15 jaar geleden (had toen ongeveer 5 jaar ms).


Geen enkele andere oorzaak voor te vinden. Mijn zussen en moeder waren "op een normale leeftijd" in de overgang.

Het zou kunnen was het antwoord van de neuroloog. En dat was het.

groetjes
Knillis

Bericht door Knillis »

Helaas ik kan je niet helpen. In verband met ernstige menstruaties heb ik vanaf mijn 44e tot mijn 50e de prikpil gebruikt.

Daardoor bleven de maandelijkse menstruaties uit en ook de bijbehorende ellende.

Toen ik 50 werd gaf de huisarts aan het eens even zonder prikpil te doen en af te wachten wat er zou gebeuren.

Niets dus! Nooit meer ongesteld geworden (ben nu bijna 57) maar ook geen van die nare verschijnselen die veel vrouwen krijgen.

Lijkt wel of ik het heb overgeslagen! Van mij mag het, prima zo.

Ik wens jou veel sterkt Knofje!
MiSsty

Bericht door MiSsty »

[QUOTE=knofje;882519]hallo zou ms menopauze kunnen vervroegen

ben 41 en heb symptomen voor overgang

zweten roodhoofd enz wie heeft ook deze ervaring:???:[/QUOTE]

Nee, bij mij niet. Eerder het tegenovergestelde?:giegel:
Milkmaid

Bericht door Milkmaid »

Het lijkt me niet dat er enig verband is tussen het tijdstip van de menopauze en MS. Je kunt naar de huisarts gaan en bloed laten prikken om je hormoonstatus te laten bepalen; dan weet je mogelijk iets meer.

41 jaar is jong, maar komt zeker voor. Misschien is het wel goed om te overleggen met de huisarts om te kijken of je suppletie nodig hebt voor bijv. calciumtekort wat meer risico geeft op osteoporose (botontkalking).

Er zijn ook overgangsconsulenten die je helpen om te "dealen" met de ongemakken en klachten.
knofje

Bericht door knofje »

ok dank jullie mischien zou ik inderdaad maar eens naar mijn huisarts gaan
bedankt
Cherio

Bericht door Cherio »

Ik zou het niet weten. Ik kreeg rond mijn 40e overgangsperikelen. Onregelmatige menstruatie en vooral opvliegers. Volgens mijn huisarts kon ik niet in de overgang zijn, daar ik anti-conceptiepil gebruikte...Toch vond ik het raar. Vanaf die tijd heb ik de pil niet meer geslikt. De overgangsklachten bleven. 4 jr. geleden heb ik bloed laten prikken, omdat de menstruatie steeds met een paar maanden uit bleef. En ja, ik zat in de overgang.

Echter ik heb een ms verleden van 11 jr. Steeds de diagnose mogelijk ms met a-specifieke klachten...duhhh...Uiteindelijk kwam de diagnose in 2011 RR en in jan.2012 SP.

Mijn moeder en 2 zusters kregen ook rond hun 40e overgangsklachten, dus ik vond het niet zo raar dat het mij ook zou overkomen.

Om zeker te weten of je in de overgang zit, kun je het beste bloed laten prikken.
marjet

Bericht door marjet »

Ook ik ben vroeg de overgang in gegaan en nu met 46 helemaal klaar.

Heel prettig by the way!

Ik heb een keer gehoord dat je uit kan gaan van hoelang je moeder ongesteld is geweest, dat ook voor jou van toepassing is en bij mij klopte dat.

Ik geloof ook niet dat ms er ook maar iets mee te maken heeft.
Suzan

Bericht door Suzan »

Mijn moeder [I]dacht[/I] dat ze met de overgang was begonnen toen haar menstruatie wegbleef op haar 41ste... Zij blij, was ze d'r mooi van af. :joepie:

Niet dus. [B]Ik[/B] bleek de oorzaak te zijn. :tralala:
Brandje

Bericht door Brandje »

Suzan ik heb even moeten lachen om jou reactie. :D .


Is er ook ervaring van MSers na de overgang, een vorige neuroloog heeft me weleens verteld, als die vrouwen met MS maar door de overgang zijn worden de klachten minder.

Is misschien wel een hoop van mij, maar heeft hier iemand ervaring mee???

Blijft de MS nog net zo heftig voor als na de overgang?

groetjes en fijn weekend.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp