Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Somber of depri door Copaxone...?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
dientje

Bericht door dientje »

was je voor dat je prikte ook somber, of heb je er sinds je prikt last van?, anders zou ik zeggen dat het door het prikken komt.

het staat immers in de bijsluiter.
ik heb zelf 5 jaar betaferon geprikt, ben blij dat ik gestopt ben!.
had ik veel eerder moeten doen, sterker nog, ik had er nooit aan moeten beginnen!.

als je heel veel last van heb, en het blijft aanhouden, dan zou ik er niet te lang mee doorgaan.


het is immers niet eens bewezen dat het helpt.

en als je stopt gebeurd er niks bijzonders, behalve dat je, je juist weer beterder gaat voelen.(had ik tenminste).
Sara

Bericht door Sara »

Als je sippe gevoel aanhoudt, ook na je veertigste verjaardag, als je merkt dat er niks verandert bij veertig (ik ben 54 :p)), zou ik es met de huisarts overleggen, in eerste instantie.

Stoppen met copaxone, evt. tijdelijk, is natuurlijk een optie, maar er zijn zat andere mogelijke oorzaken.

Sterkte!
Grannoes † 21-01-2017

Bericht door Grannoes † 21-01-2017 »

Hai Vonnie,

Het staat wel in de lijst met bijwerkingen en ik was de draad ook wel kwijt toen ik aan de copax zat....Na het stoppen voelde me ik me weer lekker in mijn velletje zitten.

Maar ja, het kan net zo goed een "gewoon dipje" zijn of een winterdepressie ofzo, moeilijk te beoordelen.
mari

Bericht door mari »

Ik prik bijna 6 jaar copa, ik sluit nu een erg sombere periode af, heb geen moment erbij stilgestaan dat het door de copa zou kunnen komen.

dmv gesprekken en therapie met een neuropyschologe ben ik weer 'mezelf'. Mijn somberheid was echt te wijten aan de ms, boos en verdrietig om wat ik niet meer kan en wel zou willen, maar aan de andere kant ook boos op mezelf dat ik eigenlijk niet mag klagen want het gaat toch best goed vergeleken met anderen.

Ook allerlei testen gedaan en daar kwam uit naar voren dat ik niet depressief was, maar duidelijke somberheid had, veroorzaakt door lichamelijke klachten en rouw/acceptatie om de ms.
Haantje79

Keuze medicatie

Bericht door Haantje79 »

Keuze medicatie

Ik moet gaan beginnen met remmend medicatie. Er is mij verteld dat copaxone voor mij afvalt omdat ik aanleg heb voor depressies. Ik was er al van overtuigd dat ik dus met avonex wou starten, 4 keer per maand maar prikken, geen spuitplekken enzo. Ik zag het helemaal zitten.

Vanmorgen belde ik de msvpl om te vragen of ze mij hiervoor wilde aanmelden. Toen vertelde ze mij dat ik door haar collega verkeerd ben voorgelicht en dat ik juist beter geen interferonen zoals avonex kon nemen maar wel copaxone:bang:. Ik baal nu enorm. Dit betekend elke dag spuiten en spuitplekken en ipir :nerveus: ( ja ik weet het hoeft niet bij mij maar heb even een dramatische bui:huilen:)

Ik ben nu dus informatie aan het zoeken over copaxone. Nu lees ik hier dat sommige ook down worden van copaxone. De msvpl heeft voorgesteld dat ik avonex kan nemen en dan extra begeleiding om mijn stemming in de peiling te houden, of copaxone.

Eigelijk wil ik het risico met avonex niet nemen. Ik ben jaren geleden gestopt met de pil omdat ik hiervan ook al van het padje raakte. Dan heb ik liever elke dag een prik maar dan niet depri dat is nog erger. Nu komt dan eindelijk mijn vraag: wie heeft er ervaring met depressies en ms medicatie en wat gebruik(te) je dan?

Ik weet dat ik het uiteindelijk zelf moet proberen en ervaren maar toch ben ik benieuwd :rolleyes:

Groetjes Bessie
Wilma01

Bericht door Wilma01 »

Bessie,

Ik kan je alleen een positieve reactie geven. Zag er eerst tegen op maar ik nu eenmaal spuit geen last van prikplekken of andere bijwerkingen. Mijn benen vind ik niet fijn en spuit daar nu ook niet meer. Het enige wat ik merk dat ik jeuk en rode plekken kreeg met name op m'n benen als het erg warm weer is.

Succes met je beslissing en hopelijk kun je veel info op het forum vinden.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp