Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Somber of depri door Copaxone...?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Vonnie b

Somber of depri door Copaxone...?

Bericht door Vonnie b »

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag. De laatste 2 weken ben ik best wel somber :( of misschien wel depri, ik weet het niet :???: van het weer de afgelopen tijd wordt je ook niet echt vrolijk, ik was dan ook 'blij' dat de sneeuw gister was verdwenen.

Normaal als de zon schijnt, zoals vandaag wordt ik daar vrolijk van.
Vandaag niet, het boeide me eigenlijk niet zo.

Ook ben ik volgende maand jarig en wordt ik 40. Normaal verheug ik me altijd op mijn verjaardag en zeker op het feestje, nu zou ik het het liefst overslaan.

Sinds vorige heb ik ook weer een 'mierenplaag' in mijn nek, gek wordt ik ervan :moe:

Zijn er meer MenSen die Copaxone gebruiken, die hier last van hebben?
Tab

Bericht door Tab »

Hoi Vonnie,

Ik weet dat je depressief kan worden van Copaxone.
Copaxone (glatirameer) kan dat veroorzaken zowel als alle interferonen.
Ik kreeg er ook last van (gebruikte Avonex) en dat is ook een grote reden geweest dat ik met Avonex gestopt ben.
RoOsJe *59

Bericht door RoOsJe *59 »

ik was ook mijzelf niet meer toen ik copaxone gebruikte:moe: .
xAnnikax

Bericht door xAnnikax »

Ik heb hier eerlijk gezegd geen last van, maar gebruik pas 11 weken Copaxone.
Heb op wat jeuk op de prikplekken na eigenlijk nog helemaal geen last van bijwerkingen van de Copaxone..
cor

Bericht door cor »

ik gebruik al zo'n 15 jaar Copax, maar dit herken ik niet....:)
Knillis

Bericht door Knillis »

Geen idee of de oorzaak ligt bij de Copax, dat heb ik nooit gebruikt.

Wel 10 jaar betaferon maar daar lag het niet aan dat ik wat sombere perioden ken. Zeker in deze tijd van het jaar, somber, donker, grijs en koud.

Nergens zin in maar ook vaak lichamelijke klachten die ook mijn humeur/stemming danig in de weg zitten.

Het hoeft dus niet van medicatie te komen maar voor de zekerheid kun je het navragen bij de prikzuster of neuloloog.

Ik hoop op betere tijden (ook voor jou) als het weer langer licht wordt en de zon weer meer gaat schijnen zodat we weer lekker naar buiten kunnen of tenminste deuren en ramen weer lekker open kunnen zetten!

Sterkte.
Sara

Bericht door Sara »

Vonnie,

moeilijk te beoordelen zoiets, lijkt me...

Depressieve gevoelens worden inderdaad genoemd als bijwerking van Copaxone, maar er zijn natuurlijk ook een heleboel mensen die zonder Copax somber worden, zeker als ze een nare ziekte hebben :p.

Als je al lang Copaxone gebruikt, lijkt 't me minder waarschijnlijk dat 't daaraan ligt. Veertig worden is misschien ook wel een hele hobbel, of zit ik er nu erg naast?
Vonnie b

Bericht door Vonnie b »

[QUOTE=Sara;894151]Vonnie,

moeilijk te beoordelen zoiets, lijkt me...

Depressieve gevoelens worden inderdaad genoemd als bijwerking van Copaxone, maar er zijn natuurlijk ook een heleboel mensen die zonder Copax somber worden, zeker als ze een nare ziekte hebben :p.

Als je al lang Copaxone gebruikt, lijkt 't me minder waarschijnlijk dat 't daaraan ligt. Veertig worden is misschien ook wel een hele hobbel, of zit ik er nu erg naast?[/QUOTE]

Klopt Sara, 40 worden....Is 'niet' leuk, maar daarentegen zeggen mensen wel tegen me, dat ze dat nooit gedacht hadden. Ze schatten me veel jonger ;)

Ik gebruik sinds juni 2012 Copaxone. Ik gebruik het nog geen jaar
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Alles kan ja, maar het kan zijn dat je ongemerkt toch een grens overgaat met je verjaardag, het hebben van en chronische ziekte, medicijnen.
Het kunnen allemaal oorzaken zijn van depressiviteit.

"maar daarentegen zeggen mensen wel tegen me, dat ze dat nooit gedacht hadden. Ze schatten me veel jonger"

Ach...ik zeg ook wel eens tegen mensen dat ze er goed uitzien of jonger zeggen dan ik ze werkelijk schat.
Gewoon een kwestie van beleefdheid denk ik.
Ekster

Bericht door Ekster »

Ik zou zeggen, wees blij dat je er weer een jaar bij hebt. Dat is niet voor iedereen weggelegd:cool: .

Verder zou je het nog een tijdje aan kunnen zien of de sombere bui weer overgaat en zo niet bv. overstappen op een ander middel en zien het daarmee beter gaat.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp