Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS x Migraine

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Luca76

Bericht door Luca76 »

kan je dat niet helemaal precies zeggen...maar ik denk dat het rond me 26-27e is begonnen. "vroeger" nooit last van.
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Ik kreeg gister de prikpil (eens in de drie maand, hormonale anti-conceptie) en gistermiddag begon mijn ergste migraine en clusterhoofdpijn aanval in jaren.

Toen ik gisteravond in het donker eindelijk naar huis reed van het werk, kon ik me bijna niet meer concentreren op de weg (je hoofd vasthouden en je auto besturen tegelijk is best moeilijk met maar 2 handen) en bleven mijn benen maar tintelen - tot nu toe waren de tintelingen in mijn onderbenen beperkt gebleven tot enkele minuten na een korte wandeling of fietstocht.

Misselijk en overgevoelig voor licht ben ik in de donkere huiskamer op de bank gaan liggen, waar de tintelingen doortrokken naar de bovenbenen en zeker een kwartier aanhielden. Na uiteindelijk te hebben overgegeven, kon ik wat innemen en slapen gaan.

Ik had in het verleden ook de hoofdpijn aan een kant, maar nu nadenkend is dat inderdaad de zijde waar ik vorig jaar de trigeminusneuralgie heb gehad, die toch zo'n 2 maand heeft geduurd en door de neuroloog achteraf als mijn tweede MS-aanval is benoemd.

Bah zeg, ik ben blij dat het nu met het wakker worden weer voorbij is... :moe:

Fijn dan om dit oude draadje even tegen te komen en te zien dat meer mensen de link leggen tussen MS en migraine.
Sara

Bericht door Sara »

Nieuw onderzoek waarin bevestigd wordt dat migraine en MS niet (altijd) helemaal los van elkaar staan:

[url]http://multiple-sclerosis-research.blog ... inicspeak-[/url]
ms-and-migraine.html (Engels)
Hortensia

Bericht door Hortensia »

Ik heb ook ms en voordat dat bekend was al jaren migraines chronische hoofpijn. Slecht tegen licht en geluid kunnen.
Het werd wel aan elkaar gelinkt.

Hier nog een goeie site: [url]http://www.msweb.nl/klinisch/3015[/url]
Knillis

Bericht door Knillis »

Migraine ken ik alleen van mijn moeder, broer en mijn jongste dochter. Dus nooit zelf ondervonden maar wel heel dicht bij gezien wat het met een mens kan doen.

Ik ben van deze drie de enige met MS (tot nu toe dan gelukkig).
Suus_1971

Bericht door Suus_1971 »

Na de geboorte van m'n oudste ( 26 jaar geleden) kreeg ik migraine.
Ongeveer elke maand n aanval. Goed ziek iedere keer. Na de geboorte van m'n jongste zijn de migraine aanvallen steeds minder geworden. Nu nog ongeveer 2 x per jaar.

Nu sinds kort MS.
Vind het wel bijzonder dat zoveel MenSen ook migraine hebben of gehad hebben. Kan bijna niet anders dat er n verband is tussen deze twee.
Helemaal niet raar...
kaasje

Bericht door kaasje »

Wat ik inmiddels van mijn immunoloog begrepen heb is dat veel auto immuun ziektes gepaard gaan met migraine in het verleden.

De link schijnt er dus wel te zijn maar niet per definitie met MS
weegschaal

Bericht door weegschaal »

Ik heb van mijn jeugd tot ongeveer mijn 40e veel last van migraine en clusterhoofdpijnen gehad, verschrikkelijk. Maar vanaf mijn 40e kreeg ik ms klachten en sindsdien is het afgenomen en nu al jaren niet meer gehad. Soms nog wel erge hoofdpijnen en ook die duren nog wel een dag of drie, maar kan dan nog wel redelijk functioneren.
Molly74

Bericht door Molly74 »

Toevallig vandaag ook op migraine gezocht. En ik kwam dit tegen, met wel degelijk een relatie tussen migraine en MS:

[url]http://www.msweb.nl/klinisch/3015[/url]

Edit: zie nu dat eerder diezelfde link ook al geplaatst is.
Sara

Bericht door Sara »

Ik kwam een (Engels) stukje tegen over MS en hoofdpijn / migraine op [url]https://www.ms-uk.org/what-causes-headaches-ms-patients:[/url]

Highlights uit dit onderzoek:

Dik 200 van de 750 mensen met MS hebben migraine, dat is ruim 25% en bijna evenveel mensen hebben hoofdpijn door medicijngebruik. Vooral mensen die interferon-beta gebruikten hadden hoofdpijn.

[quote]
What causes headaches in MS patients?
Headache is a common symptom in multiple sclerosis (MS), but not much is known about the cause of this particular symptom, which may or may not be MS related. A recent study investigated the prevalence and characteristics of headache in patients with MS to clarify the relationship between headache and MS therapies.

The study, published in the journal Multiple Sclerosis and Related Disorders, recruited 754 MS patients. All patients filled out a detailed headache questionnaire. Of the 754 patients, 515 (68%) reported having headaches. According to the International Headache Society criteria, 202 patients (39%) experienced migraine, 103 (20%) from tension-type headache and 198 (38%) with headache from the overuse of medication. Twelve patients (2%) has unclassified headache.

Three hundred and seventy seven patients (73%) were treated with interferon beta, 81 (16%) with fingolimod, 35 (7%) with teriflunomide and 22 (4%) with natalizumab, respectively.

One hundred and one (20%) reported that onset of headache occurred prior to onset of MS therapies, while 414 (80%) said headaches occurred after therapy.

A higher incidence of headache was found in patients treated with interferon beta.

Researchers found a significant association between migraine and the age of onset of MS therapies. The age of onset of headache was the earliest in patients with migraine. In migraine patients, the duration of medication use until the headache onset was the shortest when compared to other headache groups. Migraine was also more prevalent in male MS patients.

Four hundred and fifty-nine patients (89%) have sought help from a physician because of the severity and frequency of headache.

Researchers concluded the prevalence of headache among all MS patients was 68% and the results from this study indicate a possible relationship may exist between headache and MS therapies, since 80% of patients described headaches after the onset of treatments. ‘The younger start and the shorter duration of interferon beta use caused the higher incidence of headache, but this correlation was not observed in other drugs. Interestingly, medication overuse headache was far more prevalent in multiple sclerosis patients than in previously reported community populations.’

Source: MS-UK 25/09/18[/quote]
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp