Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS x Migraine

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Luca76

Bericht door Luca76 »

Interessant stuk Sara ☺ Ik heb het even doorde Googletranslate gehaald. .

[QUOTE]Wat veroorzaakt hoofdpijn bij MS-patiënten?
Hoofdpijn is een veel voorkomend symptoom bij multiple sclerose (MS), maar er is niet veel bekend over de oorzaak van dit specifieke symptoom, dat al dan niet MS-gerelateerd is. Een recente studie onderzocht de prevalentie en kenmerken van hoofdpijn bij patiënten met MS om de relatie tussen hoofdpijn en MS-therapieën te verduidelijken.

De studie, gepubliceerd in het tijdschrift Multiple Sclerosis and Related Disorders, rekruteerde 754 MS-patiënten. Alle patiënten vulden een gedetailleerde vragenlijst voor hoofdpijn in. Van de 754 patiënten rapporteerden 515 (68%) hoofdpijn. Volgens de International Headache Society criteria, 202 patiënten (39%) ervaren migraine, 103 (20%) van spanning-type hoofdpijn en 198 (38%) met hoofdpijn door overmatig gebruik van medicatie. Twaalf patiënten (2%) hebben niet-geclassificeerde hoofdpijn.

Driehonderdzevenenzeventig patiënten (73%) werden behandeld met interferon bèta, 81 (16%) met fingolimod, 35 (7%) met teriflunomide en 22 (4%) met natalizumab, respectievelijk.

Honderdeen (20%) rapporteerden dat het begin van hoofdpijn optrad vóór het begin van MS-therapieën, terwijl 414 (80%) zei dat hoofdpijn na de therapie optrad.

Een hogere incidentie van hoofdpijn werd gevonden bij patiënten die met interferon-bèta werden behandeld.

Onderzoekers vonden een significante associatie tussen migraine en het begin van MS-therapieën. De leeftijd waarop hoofdpijn begon, was het vroegst bij patiënten met migraine. Bij migrainepatiënten was de duur van de medicatie gebruik totdat de hoofdpijn het kortst was in vergelijking met andere hoofdpijngroepen. Migraine kwam ook meer voor bij mannelijke MS-patiënten.

Vierhonderdvijftig patiënten (89%) hebben hulp van een arts gezocht vanwege de ernst en frequentie van hoofdpijn.

Onderzoekers concludeerden dat de prevalentie van hoofdpijn bij alle MS-patiënten 68% was en de resultaten van deze studie wijzen op een mogelijk verband tussen hoofdpijn en MS-therapieën, aangezien 80% van de patiënten hoofdpijn na het begin van behandelingen beschreef. 'De jongere start en de kortere duur van het gebruik van interferon-bèta veroorzaakten een hogere incidentie van hoofdpijn, maar deze correlatie werd niet waargenomen in andere geneesmiddelen. Interessant is dat hoofdpijn bij overmatig gebruik van medicatie veel vaker voorkomt bij multiple sclerose-patiënten dan bij eerder gemelde populaties. '

Bron: MS-UK 25/09/18[/QUOTE]

Op dit moment is mijn migraine een stevige hoofdpijn geworden, ik denk dat dit komt doordat ik door de vele chemo's al heel lang geen echte menstruatie meer heb..
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=Luca76;1113076]Interessant stuk Sara ☺ Ik heb het even doorde Googletranslate gehaald. .
Op dit moment is mijn migraine een stevige hoofdpijn geworden, ik denk dat dit komt doordat ik door de vele chemo's al heel lang geen echte menstruatie meer heb..[/QUOTE]

migraine-aanval, of wat ik er me bij voorstel, is bij mij duidelijk aan vermoeidheid gekoppeld.

ga ik over m'n grenzen heb ik prijs en een uurtje slapen doet de pijn verdwijnen
Mieke 56

Bericht door Mieke 56 »

Ik heb heel lang migraine gehad. Na de overgang verdween de migraine.

Helaas begon het weer in 2006. Vreselijk soms wel 2 x per maand. Totdat afgelopen december de longarts het longverwijdingspufje van Oxis in Striverdi veranderde. Ik was in 2006 gestart met Oxis.

Ongelooflijk!! De migraine stopte acuut.
Bij mij bleek de migraine na de menopauze dus veroorzaakt te worden door medicatie.
Köln1985

Bericht door Köln1985 »

Met een echte migraine aanval hoef ik het niet in mijn kop te halen te gaan slapen. Migraine breekt altijd door en zal er dan ook wakker van worden waarbij het dan te laat is om nog wat in te nemen.
Er is denk ik sowieso een verschil tussen migraine en hoofdpijn.
Persoonlijk weet ik dat mijn migraine hormonaal is aangelegd. Menstruatie die niet doorbreekt krijg ik daarvoor in de plaats een migraine aanval. Mits ik op tijd advil slik, in een donkere kamer ga liggen en genoeg drink kan ik het uitzingen. Zo niet, dan knallende koppijn, braken en totaal kapot zijn. Vreselijk, ik haat migraine. Ken veel pijn, recent nog een nieronsteking die ook echt geen pretje was maar migraine vind ik echt vreselijk.
Bij vermoeidheid en slecht drinken kan ik het ook mee triggeren. Elke prikkel is er eentje teveel, dus tv etc. uit, mobiel stil, lampen uit en dan hopen dat het wegzakt.
Denk niet dat ms bij mij de oorzaak is al is dat moeilijk te zeggen als je van jongsafaan al ms hebt.
Ik wordt volgend jaar gesteriliseerd ben heel benieuwd of dat verschil gaat maken. Zou een fijne bijkomstigheid zijn.
Zover ik weet bij veel vrouwen is de oorzaak vaak hormonaal te vinden al hoewel bij medicatie gebruik zoals ms medicatie het nog moeilijk te zeggen is. Dan zal je in het verleden moeten vergelijken voor medicatie gebruik...
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp