Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

IPIR

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
AnjaKos

IPIR

Bericht door AnjaKos »

Bah..gisteren had ik na de Copaxone prik in mijn rechterbeen waar na het terughalen van de naald bloed meekwam toch weer een IPIR.

Ik dacht eerst dat het niet zou gebeuren omdat het even duurde voordat ik de verschijnselen voelde, ik had al rustig met een zakdoekje
het bloeden gestopt en mijn dagboekje ingevuld.

Toen ben ik maar snel op de bank gaan zitten gewapend met een emmer..
Gelukkig waren het dit keer alleen maar hartkloppingen en hoefde ik nu niet over te geven en diaree.

Wat doen jullie na een IPIR, dag spuiten overslaan of gewoon de volgende dag weer spuiten?
weslingh

Bericht door weslingh »

ik had iedere dag zon ipir waar ik niet vrolijk werd

hard kloppingen en even geen lucht meer krijgen

dit is de rede ook dat ik na een week of twee later gestopt ben met spuiten

werd er bang voor

sterkte
AnjaKos

Bericht door AnjaKos »

Ik spuit nu vanaf 1 Juni en dit is pas de 2de IPIR die ik kreeg.
De eerste ging gepaard met vreselijke tintelingen in mijn gezicht waarna deze wit wegtrok.

Toen kreeg ik hartkloppingen en iets later moest ik overgeven en was ik aan de poeperij.

Dit kwam omdat ik rechtsteeks in een bloedbaan gespoten had.

Nu spuit ik met de hand en controleer of er bloed in de spuit zit als ik de zuiger iets terughaal.

Nu zat er geen bloed in de spuit maar kreeg wel een IPIR maar gelukkig niet meer zo'n ernstige.
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

Wat is een IPIR? Op Google vind ik zo snel niets.
MetYumi

Bericht door MetYumi »

[QUOTE]Wat is een IPIR? Op Google vind ik zo snel niets.[/QUOTE]
[URL="http://www.msweb.nl/forum/search.php?searchid=405533"]IPIR[/URL]

[B]Jos[/B], er staan op het forum meerdere topics over een IPIR.
heb het zelf ook 1 keer gehad, toen ik 2 jaar lang Copaxone injecteerde.
het is schrikken, maar niet dodelijk ook al denk je dat je stikt.
sill

Bericht door sill »

Ik ga rustig op de bank liggen en wacht tot ik me beter voel. Daarna ga ik slapen en gaat het leven weer gewoon door.
Vervelend is het wel.:(
EgoWoman

IPIR en geen anafylactische shock?

Bericht door EgoWoman »

IPIR en geen anafylactische shock?

Hallo allemaal,

Graag wil ik jullie waarschuwen. Niet bang maken, maar waarschuwen. Ik heb jaren geleden ook copax gespoten en als ik een IPIR kreeg, moest ik gewoon doorspuiten van de Copaxpleeg :cool:.

MAAARRR: de IPIRs die ik had, werden iedere keer erger en heftiger en duurden langer. Uiteindelijk was het zo erg dat ik niet meer durfde te spuiten want mijn gezicht liep rood aan en zwol op. zo erg dat ik geen lucht meer kreeg door neus en keel en niet meer kon praten. Helemaal slap werd en op de bank ging liggen. Dat duurde wel een half uur. Mijn hart ging dan ook als een gek te keer.

Toen ik dit met de huisarts besprak, schrok hij zich kapot want het bleek een [URL="http://nl.wikipedia.org/wiki/Anafylaxie"]anafylactische shock [/URL]te zijn:eek:. Dat is een zeer heftige, allergische reaktie waar je, in het ergste geval, aan kunt [URL="http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-g ... shock.aspx"]overlijden[/URL] omdat je geen lucht meer krijgt.

Normaal moet er een ambulance komen en wordt je geintubeerd!!

Ik heb dit toen samen met de huisarts doorgegeven aan zo een instituut dat bijwerkingen verzameld en destijds was het nog niet algemeen bekend. Inmiddels is dit echt anders.

Stop bij twijfel met spuiten en overleg eerst met je arts!!
weslingh

Bericht door weslingh »

[QUOTE]MAAARRR: de IPIRs die ik had, werden iedere keer erger en heftiger en duurden langer. Uiteindelijk was het zo erg dat ik niet meer durfde te spuiten want mijn gezicht liep rood aan en zwol op. zo erg dat ik geen lucht meer kreeg door neus en keel en niet meer kon praten. Helemaal slap werd en op de bank ging liggen. Dat duurde wel een half uur. Mijn hart ging dan ook als een gek te keer[/QUOTE]

zoals je het omschrijf ergowoman zo had ik het ook
dit na een aantal keren achter elkaar (iedere dag na spuiten)te moeten doorstaan maakte me zo bang dat ik dus stopte

de copac verpleegkundige was niet gelukkig maar snapte mijn angst gevoel wel ze probeerde me nog te overtuigen dat het over zou gaan maar ben blij na jouw verhaal te horen dat ik niet geluisterd heb en ben gestopt

thanks voor jouw verhaal nu weet ik dat ik er goed aan heb gedaan
EgoWoman

Bericht door EgoWoman »

Die Copaxpleeg deed bij mij in eerste instantie ook moeilijk toen ik zei dat ik ging stoppen. Maar ja, die wil natuurlijk dat je blijft spuiten want dat is alleen maar winstbejag.

Als een echte verpleegkundige die symptomen zou horen, zou ze je direct naar je arts moeten sturen voor overleg.
Luca76

halve dosering Copaxone?

Bericht door Luca76 »

halve dosering Copaxone?

Ik gooi dit topic even omhoog met een vraag...aan jullie ervaringsdeskundige ;)
zelf ben ik er ook..spuit het met tussenpauzes vanaf jan. 2007.

Mijn verhaal is heeel lang...maar mijn vraag is kort :p daarom zijn er mensen die halve doseringen spuiten ivm bijwerkingen?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp