Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Stamcel nieuws

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Robbie

Stamcel nieuws

Bericht door Robbie »

Deel je ervaringen over dit onderwerp op MS.nl.
Ga naar: https://www.ms.nl/gesprekken/medicatie-en-bijwerkingen



[url]http://www.wired.com/medtech/stemcells/ ... /skin_cell[/url]

Uiteraard in het engels ;)

Vlug lezend begrijp ik dat ze er in geslaagd zijn om huidcellen om te vormen in stamcellen, ze weten nog niet waarom het gebeurd:D

Verder is er nog veel onderzoek nodig (het zal nog wel jaren duren), maar het biedt perspectief
bas 2

stamcellen zijn toppie

Bericht door bas 2 »

stamcellen zijn toppie

Thx Robbie.

Ieder samcelnieuws is goed nieuws, want de oplossing zit in die hoek.

Ze snappen niet waarom het "gebeurde" dat huidcellen zich lieten omvormen tot de correcte stamcellen.

Dat geeft echt hoop want MS snappen ze ook niet :D
Robbie

Bericht door Robbie »

:haha:

Ja, wat ik er van begrijp hebben ze het e.e.a. toegevoegd aan de huidcel, een virus geloof ik. En spontaan ontstaan er andere celletjes.

***
"Nobody knows exactly what happens, but when we introduce the genes, it basically changes gene expression inside the cell, and that changes the fate of the skin cells," Yu said. "Some eventually turn into stem cells."

Yamanaka and Yu say they must now learn to guide their cells' development. So far, the reprogrammed cells have been successfully turned into heart, muscle and brain tissue
***
Dat heb ik nou als ik aan het koken ben,; ik gooi van alles in de pan, er gebeurt van alles maar ik weet eigenlijk niet waarom;)

Heb je het bericht gelezen, de plaatjes zijn overduidelijk:D (niet dat ik er iets van begrijp:haha: )

Maar...wederom interessant!

gr.

Robert
graafep

stamcellen

Bericht door graafep »

stamcellen

Ja amerikanen en jappaners hebben door genen toe te voegen aan huidcellen daar stamcellen uit verkregen. ga naar [url]www.planet.nl[/url] kies links nieuws dan kom je op andere pagina en kies dan wetenschap,daar staat het.mvg ep
graafep

stamcellen

Bericht door graafep »

stamcellen

Op [url]www.mscentrumnijmegen.nl[/url] staat onder publicatie in de laatste nieuwsbrief een uitgebreid verhaal over stamcellen. Kijk op [url]www.fiercebiotech.com/stemcell[/url] is wel in het engels voor het stamcelnieuws uit huidcellen. mvg Ep
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

Over dit onderwerp is al een [URL="http://www.msweb.nl/forum/showthread.ph ... stamcellen"]topic[/URL].
Candy † 2-12-2016

Bussemaker geeft extra geld voor stamcelonderzoek

Bericht door Candy † 2-12-2016 »

Bussemaker geeft extra geld voor stamcelonderzoek

Dit topic was echt ver gezakt, maar er is weer nieuws!

[quote]
Staatssecretaris Bussemaker geeft 22,4 miljoen euro voor onderzoek naar de toepassing van volwassen stamcellen bij de behandeling van ziekten.

Bussemaker gaf gisteren het startschot voor het onderzoeksprogramma Translationeel Adult Stamcel Onderzoek, dat in beheer is van ZonMw. Het geld van VWS wordt verdeeld over drie onderzoeksrondes.

Kansrijk
ZonMw constateerde eerder dit jaar dat dit stamcelonderzoek in Nederland kansrijk is. Er wordt i al veelbelovend translationeel (de noodzakelijke vertaalslag van laboratorium naar kliniek) onderzoek gedaan naar de toepassing van volwassen stamcellen bij verschillende aandoeningen.

Overal in het lichaam
Adulte stamcellen komen bijna overal in het lichaam voor. Stamcellen kunnen bijvoorbeeld worden gehaald uit de navelstreng, vetweefsel of ander lichaamsmateriaal dat bij medische behandelingen van patiënten vrijkomt.

Het translationeel onderzoek is gericht op methoden om stamcellen succesvol te vermeerderen en te differentiëren tot de gewenste celtypen, en deze toe te passen in klinisch onderzoek bij patiënten.

Bron: Artsennet.[/quote]
Roely

Bericht door Roely »

dat is hartstikke mooi dat er eindelijk eens verder naar stamcel therapie gekeken word :goed:
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Inderdaad heel mooi. Ik ben nog steeds van menig dat stamceltherapie zeer veel belovend kan zijn, niet alleen voor MS.

Dan is het wel zaak dat er geijktijdig ook onderzoek wordt gedaan naar de oorzaken van diverse aandoeningen, zodat dat proces ook stopgezet kan worden.

Ik bedoel, je kunt bv. MS-schade wel 'repareren' mbv stamceltherapie, maar zolang het MS-proces zelf niet stopgezet kan worden, blijft het zenuwstelsel 'aangevallen' door wat voor oorzaak de MS dan ook heeft.

Het is juist die exacte oorzaak waar men nog altijd niet achter is.

Maar voor andere aandoening is stamceltherapie wellicht al een hele mooie aanvulling of zelfs oplossing. Het zou toch mooi zijn als een deel van de donororgaanproblematiek 'opgelost' zou kunnen worden, doordat men met (eigen) stamcellen een nieuw orgaan kan 'kweken'.
M&MS

Bericht door M&MS »

Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat ze goede stamcellen kunnen implanteren die de aanmaak van je afweersysteem wat kunnen temperen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp