Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Copaxone

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Luca76

Bericht door Luca76 »

zijn kant en klaar
sookie

Bericht door sookie »

D- Cheryl,

Ik heb een jaar Copaxone gespoten.

Vond het best lastig in het begin. Had veel pijn na het inspuiten. De coldpack hielp wel.

Vergeet niet om zoveel mogelijk op verschillende plaastsen te spuiten. Ik spoot steeds in mijn bips omdat andere plaatsen te pijnelijk waren. Mijn bips is na 1 jaar een maanlandschap geworden !!

Lut
linda88

Bericht door linda88 »

Ik heb de coldpack bij de apotheek gehaald, maar denk dat het kruitvat ze ook verkoopt. Je krijgt er waarschijnlijk ook een van copaxone maar deze vond ik te klein.
mari

Bericht door mari »

Ik prik nu 6 jaar copa en mij bevalt het goed. Ik lijk het er hele goed op te doen, ik zeg lijk omdat we niet weten hoe het was verlopen zonder de copa.

Ik ben wel gevoelig voor blauwe plekken en jeukende schijven na het prikken. Wat doe ik er aan? Eigenlijk niks, niet teveel over nadenken en eerst goed voelen voordat ik prik of ik niet in een schijf prik.
Ik heb een heel lichte huid en daar zie je sowieso blauwe plekken eerder bij.

Ik vind in m'n armen prikken pijnlijk, dat doe ik alleen als het niet anders kan. Favoriet zijn buik, bil en benen. Buik en benen prik ik met de hand, bil met de injector (kan er anders niet goed bij).

Het eerste halfjaar gebruikte ik extra sterke mentholgel (speciaal laten maken door apotheek) voor de jeukende plekken en inderdaad het coldpack. Nu zorg ik dat m'n spuit op kamertemperatuur is (mogen een maand uit de koelkast liggen bij normale temperaturen) en dan prik ik.

Het is een routine zoals tanden poetsen geworden.

Ik prik altijd rond het eten, vind ik prettig, kan ik het niet vergeten.

succes!
Annemarie81

Bericht door Annemarie81 »

Hoi,
Ik spuit nu een jaar Copaxone, en volgens de scan gaat het goed. Ik heb er geen nieuwe laesies bij. E de aanwezige laesies zijn minder zichtbaar geworden. Dus ik ben fan. Voorlopig :-)

Natuurlijk is het niet te zeggen hoe het gegaan zou zijn zonder medicatie, maar ik zat op een schema van 1 schub in ongeveer 10 maanden. En die schub is sinds het begin van het gebruik van Copaxone uitgebleven.

Ik moet zeggen dat het spuiten nog steeds mijn hobby niet is, maar ik heb goede hoop dat de pillen die in ontwikkeling zijn, er ook echt gaan komen.

Ik gebruik eigenlijk niks tegen de plekken, heel af en toe een mentholgel met lidocaine geloof ik. Tegen de jeuk. Ik prik ook alleen maar in mijn buik. Andere plekken doet pijn.
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Dank voor de tips en ervaringen.

Het coldpack heb ik bij de Kruidvat gevonden, maar is een groot ding, hihi... Ik zal zien wat de verpleegkundige dinsdag meebrengt.

Vandaag de medicijnen binnen gekregen (fijn, zo'n bode die het midden in het trappenhuis uitpakt en luid overlegt dat ik "de medicijnen wel in de groentela moet leggen" terwijl de buren voorbij komen :ogen: ): ik ben benieuwd!
Jildau

Bericht door Jildau »

De prik Miep heeft kleintjes van Copaxone
Klein van stuk en makkelijk te hanteren
Zou ze wel in de diepvries doen,
Anders zijn ze meteen warm ....
Ludo

Copaxone

Bericht door Ludo »

Copaxone

Ik heb gedurende 8 jaar Copa gespoten en werd het moe. Altijd rode en gezwollen en pijnlijke spuitplekken (spoot alleen in buik en onderrug). Regelmatig na het uittrekken van de prikpen kwam de vloeistof eruit en om de maand na het spuiten warm gevoel krijgen en door de benen zakken en net een hartaanval krijgen, maar na een kwartiertje was dit over. Nu net overgestapt op Avonex, dus maar één keer per week spuiten. Afwachten dus. Ik heb nog wel 2 dozen Copaxone liggen en wie ze wil mag ze gratis komen halen (tussen Antwerpen en Bergen Op Zoom) nog goed tot december 2014.
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Net mijn tweede spuit gezet: wat ik vooral merk is dat de vloeistof redelijk brandt, dat had ik niet verwacht. Maar dat is na een half uurtje weer weg, dus valt mee. Wat heerlijk om na de Rebif geen molletjes of fennetjes meer te hoeven gebruiken tegen de bijwerkingen.

De prikzuster had geen coldpacks bij zich: vanwege de verhoogde kans die het koelen na injectie op lipoatrofie (die "putjes" in je huid door het verdwijnen van onderhuids weefsel), worden ze niet meer uitgegeven en wordt het koelen niet meer aangeraden.
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Onlangs het 3 maanden bezoek van de prikjuf gehad en met de hand leren prikken. Wat een verademing! Minder nabloeden, minder prikplekken en vooral: het prikken gaat relaxter. Fijn!

Ook de bindweefselmassage geleerd, maar wat is jullie ervaring hiermee? Helpt het echt en hoe vaak doen jullie het?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp