Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

blaasontsteking

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Knillis

Bericht door Knillis »

@Neuron

De discussie over "MS en darmen" wordt in verschillende topics in de kamer MS anders bekeken gevoerd.

Ik denk dat de link die je hier geplaatst hebt beter in MS anders tot zijn recht komt en je er ook meer reactie op zult krijgen.
neuron

Richtlijn

Bericht door neuron »

Richtlijn

De darmbacterien zitten ook in de blaas.

[URL="http://www.ntvg.nl/artikelen/eenduidige ... ginfecties"]Eenduidige richtlijnen voor de eerste en tweede lijn inzake urineweginfecties[/URL]

Uit deze richtlijn:
[QUOTE]Ook is een hoofdstuk toegevoegd over vrouwen met terugkerende urineweginfecties. De adviezen voor preventie van recidiverende urineweginfecties zijn (a) bij premenopauzale vrouwen: dagelijks of postcoïtaal lage dosering antibiotica, cranberryproducten of dagelijks een vaginale zetpil met Lactobacillus crispatus; (b) bij postmenopauzale vrouwen: dagelijks of postcoïtaal lage dosering antibiotica, lokale oestrogeenproducten of orale capsules met L. rhamnosus GR-1 of L. reuteri RC-14.[/QUOTE]


De richtlijnen, met alle referenties, zijn te raadplegen via [url]www.nhg.org[/url] en [url]www.swab.nl/richtlijnen[/url].

Het woord "multiple sclerosis" komt in deze richtlijnen echter niet voor.

.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=Knillis;992667]De blaasontstekingen die ik heb worden 9 van de 10 keer veroorzaakt door een heel normale darmbacterie die ieder mens normaliter bij zich draagt.

Gezonde mensen krijgen geen blaasontsteking, ik wel.

Op één of andere manier weet die darmbacterie bij mij iedere keer opnieuw richting urinewegen te "wandelen" ondanks alle voorzorgsmaatregelen.

Daarbij ledigt de blaas zich vaak niet volledig waardoor urine te lang blijft zitten en dus ook een bron van ontsteking kan zijn.

Er zit schade boven in mijn nek en daardoor komen seintjes richting blaas niet goed door.

Of de oorzaak daarvan in de darmen gezocht moet worden vraag ik me af, maar goed ik heb ook geen medicijnen gestudeerd ;)[/QUOTE]

Volgens mijn uroloog komen darmbacteriën in de blaas bij vrijwel iedereen voor. Normaal krijgen die geen kans om een ontsteking te veroorzaken, omdat ze tijdig worden uitgeplast. Bij mij werd vastgesteld dat ik mijn blaas niet goed kon legen (inmiddels is er de link met MS, toen nog niet), waardoor de bacterie in de blaas blijft en voldoende tijd heeft om een ontsteking te veroorzaken.

Door het gebruik van Tamsulosine kan ik mijn blaas nu beter legen.
neuron

Bericht door neuron »

[QUOTE=Jrs77;992697]Volgens mijn uroloog komen darmbacteriën in de blaas bij vrijwel iedereen voor. Normaal krijgen die geen kans om een ontsteking te veroorzaken, omdat ze tijdig worden uitgeplast. Bij mij werd vastgesteld dat ik mijn blaas niet goed kon legen (inmiddels is er de link met MS, toen nog niet), waardoor de bacterie in de blaas blijft en voldoende tijd heeft om een ontsteking te veroorzaken.

Door het gebruik van Tamsulosine kan ik mijn blaas nu beter legen.[/QUOTE]

Werkt het ook bij vrouwen?

.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Ik ben natuurlijk geen uroloog, maar het lijkt me zeker iets om met je eigen uroloog te bespreken. In eerste instantie leek het mij onwaarschijnlijk dat het bij vrouwen zou werken, omdat het ook inwerkt op de prostaat. Maar ik lees net dat het ook bij vrouwen wordt gebruikt bij nierstenen (doordat urinewegen worden vergroot kan je nierstenen beter uitplassen):
[url]http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 4&rId=1955[/url]

Ik weet overigens niet of het een middel is dat je blijvend kan gebruiken. Het is mij voor drie maanden voorgeschreven, om de urinewegen te laten herstellen en dan verder te kunnen zoeken naar de oorzaak van de blaasontstekingen (die inmiddels dus door de neuroloog is gevonden). Over drie weken heb ik weer een afspraak bij de uroloog, en zal dan bespreken of het wenselijk en mogelijk is om de medicatie voort te zetten.
weegschaal

Bericht door weegschaal »

Vanwege de vele blaasontstekingen en antibioticakuren mag ik morgen beginnen met blaasspoelen en ik hoop echt dat dit voor mij gaat werken. Ik heb genoeg van al die blaasontstekingen die ook nog eens behoorlijk op mijn benen werken en al die zware antibioticakuren daar heb ik er nu ook genoeg van gehad!
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik heb vandaag ook contact gehad met de uroloog. Het zelf moeten bepalen of ik wel of geen ontsteking heb en dan medicatie innemen maakt me heel onzeker.

Mede omdat ik naast vele blaasontstekingen bij tijden ook last heb van een overactieve blaas en de voortdurende aandrang met pijn kan bij beiden voorkomen.

Stickjes om grofweg te bepalen of ik een ontsteking heb kan ik eventueel zelf kopen zegt de uroloog maar die zijn redelijk duur. Bovendien moet je ze dan in een erg grote hoeveelheid aanschaffen en ze zijnmaar beperkt houdbaar :o

Dus dat vind ik geen optie.

Vanavond dus maar weer een kuurtje Monuril maar als ik zo blijf kwakkelen kan ik een nieuwe afspraak maken en hoef ik het niet uit te zingen tot de eerder afgesproken controle in maart volgend jaar.

Ik ben benieuwd weegschaal hoe het spoelen je zal bevallen en je eindelijk van de vele ontstekingen verlost bent.

Succes!
neuron

Bericht door neuron »

[QUOTE=Knillis;992741]

Mede omdat ik naast vele blaasontstekingen bij tijden ook last heb van een overactieve blaas en de voortdurende aandrang met pijn kan bij beiden voorkomen.

[/QUOTE]

Dit is nou precies het probleem.

Kip of ei.
Een overactieve blaas is MS.

Een overactieve blaas heb je ook bij een urineweginfectie/blaasontsteking.
Ei of kip?

Meten die stripje wel nauwkeurig....
Ik moet mijn urine inleveren als het stripje positief is.
Beginnen met Nitrofurantoine (Furabid) en dan controleren ze meteen of ik daar resistent voor ben.

Dit moet eens goed uitgezocht worden.

Er is een Engelse hoogleraar die hier onderzoek naar doet. Ik zal eens zoeken of ik zijn lezing kan terug vinden.

.
neuron

Bericht door neuron »

[QUOTE]Real progress in managing the bladder in MS James Malone-Lee University College London Benefitting from a research grant for the MS Society we have applied recent discoveries about the diagnosis and microbiology of urinary infection to people suffering from MS. Much to our surprise we found an extremely high prevalence of undiagnosed urinary tract infection amongst MS sufferers with lower urinary tract symptoms. It would seem that in many cases the infections had been present for years. We found that people were invariably affected by mixed microbial infections which would be dismissed as contamination by most laboratories. During an observational study we treated these infections with protracted antibiotic courses, sometimes using combined antimicrobials, and observed remarkable changes in bladder symptoms, and more importantly, general system health and the impact of MS symptoms (F=10, df=2, p<.0001). We were able to reduce the use of intermittent self-cauterisation substantially to (12%) of patients. We obviated the use of urodynamics and other invasive investigations. These findings are now subject to randomised controlled trial. A key finding was that there was a marked dose-response relationship in the therapeutic effect, which dictates high antibiotic doses. A previous MS Society sponsored study conducted here comes to our rescue on this point. We discovered the remarkable properties of topical bladder therapeutics by administration of drugs directly into the bladder. Hence we are now working with non-engineers in order to develop new formulations specifically for MS sufferers which will reduce invasive bladder access, for this purpose, to a minimum[/QUOTE]


Prof James Malone-Lee
[email]james.malone-lee@ucl.ac.uk[/email]

[url]http://iris.ucl.ac.uk/iris/browse/profile?upi=JGMAL68[/url]

[url]http://www.ucl.ac.uk/clinical-science-a ... s/research[/url]


.
neuron

Bericht door neuron »

Neem dit maar mee naar de uroloog.

I can summarise my discoveries as follows:

Urodynamic investigations appear to provide little information useful to the clinical management of patients with lower urinary tract symptoms

Quantitative microbiology applied to the routine MSU, based on the Kass criteria of 1957 to 1960 is extremely insensitive, missing many genuine infections.

The dipstick tests for leucocyte esterase and nitrite are substantially worse than the culture methods. Such tests should not now be used to exclude urine infection.

Microscopy of a fresh unspun, unstained specimen of urine, to count the urinary leucocytes is the best test for urine infection that we have but it will miss about 40% of infections.

Many persons with lower urinary tract symptoms are living with chronic infections that go untreated because of contemporary guidelines.

The symptoms that patients describe are extremely important, accurate and the best guide to the pathology afoot. They should never be ignored and pain is not necessarily essential.

Many urine infections are caused by mixed colonies and mixed growths are associated with important independent markers of urinary tract inflammation and infection.

Many urine infections involve intracellular bacterial colonisation of the urothelium by mixed pathogens that are fastidious and extremely difficult to treat by conventional methods.

Prof James Malone-Lee
[email]james.malone-lee@ucl.ac.uk[/email]
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp