Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

blaasontsteking

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Sharon

Bericht door Sharon »

Vanaf 27 maart tot afgelopen maandagochtend heb ik een antibiotica kuur (Furabid) gehad. Tijdens de kuur werden de klachten wel iets minder, maar helemaal verdwenen zijn ze niet. Nu staat mijn urine op kweek.

Waarschijnlijk krijg ik de uitslag dinsdag/woensdag. Nu lijkt de ontsteking vrij snel weer toe te nemen. Hoe gaan jullie met zo'n situatie om?
Fratema

Bericht door Fratema »

Het enige wat je nu kunt doen is echt heel veel drinken (thee, water). Normaal heb je zo'n 1,5 liter nodig maar nu is nog wat meer prima.

Verder 2x per dag een cranberrypil nemen (de kleine van het Kruidvat is prima) om het blaasmilieu wat zuur te houden.

Maar of je het daarmee redt is nog maar de vraag :???: :(
Sharon

Bericht door Sharon »

Dank voor je reactie Fratema. Op dit moment ben slik ik idd extra cranberry en probeer ik zo'n 2,5 liter te drinken. Daarnaast neem ik uitgebreid de tijd voor de toilet en katheteriseer ik extra, maar ook ik betwijfel of ik het daarmee ga redden. Iemand anders nog een gouden tip?
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik vrees dat je de tijd moet "uitzitten" Sharon want het lijkt er op dat de kuur zijn werk niet goed heeft gedaan en de ontsteking dus niet weg was en nu de kop weer opsteekt.

Ik heb voor zulke situaties altijd een zakjes Monuril liggen. Dat mag ik nemen nadat ik de urine naar het lab heb gebracht.

Het is een eenmalige inname die ongeveer drie dagen werkt. Het is niet direct de eerste keus van een arts dit voor te schrijven en je moet het ook zelf betalen (is maar een paar euro).

Geen idee of een weekendarts bereid is je dit voor te schrijven. Ik krijg dat alleen voor elkaar als het via mijn eigen uroloog gaat.

Fratema heeft je de meest gangbare tips al gegeven. Het enige dat ik zelf nog kan toevoegen is dat het bij mij helpt de aandrang en soms de pijn te verlichten is op de rug in bed liggen. Het lijkt dan alsof de druk op de blaas minder is.

Maar ja, je kunt slecht tot dinsdag in je bed blijven liggen.

Ik wens je veel sterkte want dit is beslist geen pretje kan ik uit eigen ervaring zeggen, ik feite voel je je per uur slechter worden ook qua MS verschijnselen.

Ps: misschien is het wel verstandig je lichaamstemperatuur in de gaten te houden want ik denk dat als je koorts krijgt je toch het best contact kunt opnemen met het ziekenhuis.
marjapuppit

Water drinken

Bericht door marjapuppit »

Water drinken

Sharon ik heb helaas geen gouden tip voor jou.

Mijn urologe zegt altijd dat anderhalf liter water meer dan genoeg is.

Als ik meer drink dan krijg ik meer aandrang en blijf naar de WC rennen, dus voor mij is dit de gouden tip.

Ook ik heb talloze blaasontstekingen achter de rug , helaas horende bij MS (voor heel veel mensen).
Na een aantal therapieën bij het bekkenbodemcentrum, medicijnen, blaasspoelingen (uit de basis verzekering gehaald) en botox injecties, heb ik de voor mij perfecte balans gevonden.
Geen blaasontstekingen meer :D .

Mijn medicatie bestaat uit de volgende medicijnen:
Betmiga neem ik in de ochtend in
MinRin en Vesicare neem ik vlak voor het slapen in.
Vannacht was één van de plasloze nachten ...joepie!

Botox hielp niet voldoende en daarom geen injecties in de blaasspier meer voor mij.

En nu maar hopen dat het zo stabiel blijft.
Sharon

Bericht door Sharon »

Dank je wel voor jullie reacties en meedenken.

Vorige week vrijdag ben ik bij de Uroloog geweest en hij heeft toen een zakje Monuril voorgeschreven. In uiterste nood heb ik dat gelukkig nog achter de hand. (Ook ik moest € 2,49 zelf betalen :cool:).

Voor nu probeer ik het uit te zitten en zal ik mijn lichaamstemperatuur in de gaten houden. Dank voor die tip, daar had ik zelf nog niet aan gedacht.

Ik lees op internet ook mensen die Monarda complex van dokter Vogel gebruiken. Heeft iemand daar ervaring mee?
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

ik heb nog nooit een blaasontsteking gehad...maar haal nu en dan wel een fles cranberrysap van Zonnatura.

Mij is ooit verteld dat pilletjes e.d. niet echt werken (weet iki niet hoor!), maar het (heel!) zure sap drinken, al dan niet verdund met water, zou ook heel goed zijn.
Knillis

Bericht door Knillis »

[QUOTE=Sharon;1078828]Vorige week vrijdag ben ik bij de Uroloog geweest en hij heeft toen een zakje Monuril voorgeschreven. In uiterste nood heb ik dat gelukkig nog achter de hand. (Ook ik moest € 2,49 zelf betalen :cool:).[/QUOTE]

Bij mij werkt Monuril als een "speer". Voor het slapen gaan innemen nadat ik gekatheteriseerd hebt en de blaas dus goed leeg is en de volgende ochtend gaatjes al beter en na een dag zijn de klachten weg.

Mocht het nodig zijn dan hoop ik dat het bij jou ook zo goed werkt.
Sharon

Bericht door Sharon »

Super fijn om te lezen Knillis. Daarnaast heel fijn dat ik het achter de hand heb.

Na een dag zijn de klachten weg en die blijven dan ook een tijdje weg? In principe maakt het dan dus ook niet meer uit wat er uit de kweek komt?
Knillis

Bericht door Knillis »

Nee, helaas was het maar zo. Het kan best zo zijn dat de Monuril ook niet goed werkt tegen de bacterie die bij jou de ontsteking veroorzaakt.

Bij mij was er eigenlijk altijd sprake van de ecoli bacterie oftewel "poepbacterie", maar dat kunnen er ook veel verschillende zijn. Vaak werkte de Monuril voor mij wat langer maar soms was een kuur precies passen bij de betreffende bacterie toch ook nog weer nodig daarna.

Bij mij hielp het in ieder geval wel gedurende ongeveer een week, net tijd genoeg om me weer wat beter te voelen en af te wachten op de lab uitslag.

Gelukkig heb ik het nu al anderhalf jaar niet meer nodig maar ik kreeg bij mijn uroloog op laatst recepten mee voor 5 zakjes zodat ik weer even vooruit kon. Alleen als ik binnen een week na een zakje opnieuw klachten kreeg moest ik hem bellen voor een langere kuur.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp