Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

blaasontsteking

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Ruitje † 17-03-2019

Bericht door Ruitje † 17-03-2019 »

Knillis, hoe neem je die capsule in?

Ik heb sinds vier dagen ook een kuur nitrofurantoine, 2 keer per dag capsule 100 mg. Heb een hardnekkige blaasontsteking en Trimethoprim werkte niet goed.

Ik neem de capsule nitrofurantoine in met eten en met melk. Is advies in bijsluiter. En het werkt.

Normaal reageer ik heftig op medicatie maar deze keer houdt mijn maag zich prima. Geen pijn, niet misselijk.
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik neem het inderdaad met wat te eten en een glas water. Niet met melk want dat lust ik echt niet.

Eigenlijk word ik van alle soorten AB misselijk. Echt heel vervelend. Alleen van Monuril heb ik geen last.

Maar dat mag ik pas weer gebruiken als ik niet voldoende reageer op de nitrofurantoine.
weegschaal

Bericht door weegschaal »

net 2 dagen van kuur nr. 4 af en het is weer raak. Nu voor de 3e keer ciprofloxine. Maandag bespreken met urologe.

Ik heb nu al zo'n 6 weken een urineweginfectie waar ik maar niet van af kom en iedere keer is het na 2 dagen stoppen met de kuur weer raak. Is dit voor iemand herkenbaar?
crootje

Bericht door crootje »

Ja heel herkenbaar!! Heb vorig jaar tussen herfstvakantie en kerst zo'n periode gehad gedurende ruim 2 maanden. Daarna aan de onderhoudsantibiotica gegaan en zolang ik die slik heb ik in ieder geval geen blaasontsteking. Zo gauw ik stop is het binnen de kortste keren weer raak.
Knillis

Bericht door Knillis »

Wat gebruik jij als onderhouds medicatie? En gebruik je dat altijd?

Ik mort 1 capsule 100 mg nitrofurantoine nemen als ik vermoed een blaasontsteking te hebben. Als dat geen verbetering oplevert dan de urine naar het ziekenhuis brengen voor onderzoek.

Woensdag kreeg ik flinke klachten, dus direct een capsule genomen. Na twee dagen waren de klachten helemaal verdwenen. Maar sinds vanmiddag dus weer in alle hevigheid terug?

Een blaasontsteking kan toch ook nooit over zijn van slechts één capsule?

Omdat ik dacht de uroloog niet goed begrepen te hebben heb ik nog een keer extra navraag gedaan bij de apotheek maar ik had het goed begrepen zegt men daar.

Weet dus nu ook niet goed wat te doen. Toch maar proberen te wachten tot maandagmorgen en dan de urine maar wegbrengen en meteen navragen bij de incontinentie verpleegkundige.

Ik vind dit dus echt helemaal niks! bah.
Fratema

Het rommelt wat

Bericht door Fratema »

Het rommelt wat

Laatste kuurdag was 15 oktober

Eergisteren en gisterenavond vlokken in de katheter. Dus vanochtend besloten een extra spoeling solutio R te doen.

Vanavond was de utine weer gewoon schoon.
Zou het daardoor komen?
weegschaal

Bericht door weegschaal »

Crootje fijn te lezen dat de onderhoudsdosering bij jou werkt, zelfs dat doet het bij mij niet! Volgens mij teveel irritatie door zelfkatheteriseren.
neuron

MS en Blaasontsteking

Bericht door neuron »

MS en Blaasontsteking

Er moet meer onderzoek gedaan worden naar de relatie MS en blaasontsteking, ook in Nederland.

MS Research zou geld beschikbaar moeten stellen voor dergelijk onderzoek. We weten er nog veel te weinig van.

Blaasontsteking is vreselijk. Ik heb het zo eens per jaar en weet me dan geen raad. Het beinvloedt je cognitie, je dag/nacht ritme, je MS, kortom je leven.

Onderzoekers (oa Max Nieuwdorp (AMC)) hebben vastgesteld dat T2 diabetes kan worden veroorzaakt door het [COLOR="Red"]ontbreken[/COLOR] van bepaalde bacterien in de darm (duodenum). Ze zijn een klinisch onderzoek begonnen waarbij patienten met overgewicht nu probiotica gaan krijgen met de ontbrekende bacterie.

Ik vraag me af of dit niet ook het geval is bij die blaasontsteking van mensen met MS. We blijven maar antibiotica geven, waardoor niet alleen de "ziekteverwekkende" bacterien verdwijnen, maar ook de "goede" bacterien. Hierdoor wordt het evenwicht verstoord en zouden de "ziekte verwekkende" bacterien weleens eerder terug kunnen komen.

Er zijn al een aantal artikelen gepubliceerd over probiotica en blaasontsteking.

We zouden moeten vaststellen welke bacterien ontbreken (zoals Max Nieuwdorp bij T2 diabetes heeft gedaan) bij de blaasontstekingen van mensen met MS.

Ik denk niet dat de commercieel verkrijgbare probiotica zondermeer geschikt zijn.

Dit moet worden uitgezocht.

.
neuron

bijvoorbeeld

Bericht door neuron »

bijvoorbeeld

[URL="http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21498386"]Randomized, placebo-controlled phase 2 trial of a Lactobacillus crispatus probiotic given intravaginally for prevention of recurrent urinary tract infection.[/URL]

Stapleton AE, Au-Yeung M, Hooton TM, Fredricks DN, Roberts PL, Czaja CA, Yarova-Yarovaya Y, Fiedler T, Cox M, Stamm WE.

Clin Infect Dis. 2011 May;52(10):1212-7. doi: 10.1093/cid/cir183.
Knillis

Bericht door Knillis »

De blaasontstekingen die ik heb worden 9 van de 10 keer veroorzaakt door een heel normale darmbacterie die ieder mens normaliter bij zich draagt.

Gezonde mensen krijgen geen blaasontsteking, ik wel.

Op één of andere manier weet die darmbacterie bij mij iedere keer opnieuw richting urinewegen te "wandelen" ondanks alle voorzorgsmaatregelen.

Daarbij ledigt de blaas zich vaak niet volledig waardoor urine te lang blijft zitten en dus ook een bron van ontsteking kan zijn.

Er zit schade boven in mijn nek en daardoor komen seintjes richting blaas niet goed door.

Of de oorzaak daarvan in de darmen gezocht moet worden vraag ik me af, maar goed ik heb ook geen medicijnen gestudeerd ;)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp