Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

blaasontsteking

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Knillis

Bericht door Knillis »

Afgelopen maandagavond Monuril ingenomen. Die AB heb ik dit jaar al vele malen voorgeschreven gekregen en het was tot nu toe het de enige AB waar in geen last van kreeg.

Ik schreef WAS, want vanaf dinsdagmorgen ben ik dus misselijk, heb een "opgeblazen" maag en maag en darmen "rommelen" voortdurend.

:o

Volgens de uroloog werkt Monuril 3 dagen dus hoop dat het morgen toch echt weer over is deze ellende! Je zou er misselijk van worden, ha, ha
neuron

Bericht door neuron »

[QUOTE=Knillis;993026]Afgelopen maandagavond Monuril ingenomen. Die AB heb ik dit jaar al vele malen voorgeschreven gekregen en het was tot nu toe het de enige AB waar in geen last van kreeg.

Ik schreef WAS, want vanaf dinsdagmorgen ben ik dus misselijk, heb een "opgeblazen" maag en maag en darmen "rommelen" voortdurend.

:o

Volgens de uroloog werkt Monuril 3 dagen dus hoop dat het morgen toch echt weer over is deze ellende! Je zou er misselijk van worden, ha, ha[/QUOTE]

Knillis,

Krijg je ook probiotica voorgeschreven?

Zuurkool uit het vat is een traditioneel (en heel goedkoop) probioticum.

Zie ook:
[url]www.darmgezondheid.nl[/url]
Knillis

Bericht door Knillis »

Nee dat krijg ik niet voorgeschreven, gebruik wel altijd yakult en heb toevallig eergisteren zuurkool uit het vat gegeten ;)

Maar de eerstevolgende keer dat het wer mis gaat meld ik me direct bij de uroloog en wil ik praten over een andere behandeling/oplossing dan AB.

Ik wil niet iedere maand of zelfs nog vaker antibiotica nemen, ook al krijg ik wel probiotica. :boos:
Fratema

1x raden

Bericht door Fratema »

1x raden

Het is weer zo laat (na 7 weken)

Geen koorts maar wel allerlei prut in de urine en lopen als een dweil
woensdag urine inleveren, tot die tijd 2x per dag blaasspoelen
Knillis

Bericht door Knillis »

Wat vreselijk rot voor je Fratema. Maar waarom woensdag pas urine inleveren? Hopen ze dat door het blaasspoelen de ontsteking nog weer weg gaat?

Sterkte want dit is echt :grrr::grrr:
Fratema

Nou, niet overgaan maar wel wat temperen

Bericht door Fratema »

Nou, niet overgaan maar wel wat temperen

ik moet woensdag tóch in het ziekenhuis zijn dus dan gaat het in 1 moeite door
Michel

Bericht door Michel »

Net als fratema hierboven, veel last.
Neuron, compliment dat je dit topic start.
Bij mij -zoveel jaar geleden- begonnen met blaasontsteking.
En nu nog steeds een raar gevoel over de hele affaire.
Eerste vreemde: ik was een man. En volgens de neuro is dit wel heel vreemd. Want....afijn vrouwendetails.
Toen - op verzoek- bacterie test. En jawel de E-coli.
Tweede vreemde: ja zei men, je hebt ms, dus logisch.
Was lost. Mijn gevoel zegt dat er wel zeker een relatie is (maar geen research)
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=Michel;993816]Net als fratema hierboven, veel last.
Neuron, compliment dat je dit topic start.
Bij mij -zoveel jaar geleden- begonnen met blaasontsteking.
En nu nog steeds een raar gevoel over de hele affaire.
Eerste vreemde: ik was een man. En volgens de neuro is dit wel heel vreemd. Want....afijn vrouwendetails.
Toen - op verzoek- bacterie test. En jawel de E-coli.
Tweede vreemde: ja zei men, je hebt ms, dus logisch.
Was lost. Mijn gevoel zegt dat er wel zeker een relatie is (maar geen research)[/QUOTE]
Volgens de neuroloog waren door MS mijn blaasontstekingen (ook E-coli) meteen verklaard; signalen van een volle blaas komen niet goed door, dus wordt de blaas niet volledig geleegd (dat was bij mij al vastgesteld), en krijgen bacteriën in de blaas de kans een ontsteking te veroorzaken.
Michel

Bericht door Michel »

Aha jrs,
Zou wel e.e.a verklaren.
Laatste tijd ga ik gewoon op t gemak zitten, en heb al een tijdje geen last.
Drink veel water en eet elke dag cranberries bij t ontbijt havermout.
neuron

Bericht door neuron »

[QUOTE=Michel;993816]Net als fratema hierboven, veel last.
Neuron, compliment dat je dit topic start.
Bij mij -zoveel jaar geleden- begonnen met blaasontsteking.
En nu nog steeds een raar gevoel over de hele affaire.
Eerste vreemde: ik was een man. En volgens de neuro is dit wel heel vreemd. Want....afijn vrouwendetails.
Toen - op verzoek- bacterie test. En jawel de E-coli.
Tweede vreemde: ja zei men, je hebt ms, dus logisch.
Was lost. Mijn gevoel zegt dat er wel zeker een relatie is (maar geen research)[/QUOTE]

Beste Michel,

weegschaal heeft het topic gestart. weegschaal hierbij ook mijn complimenten voor het starten van dit topic.

Er zijn een aantal zaken die niet kloppen.
Bij het diagnosticeren (vaststellen) van een relaps (opstoot, MS terugval etc) sluiten neurologen per definitie een blaasonsteking uit. Een relaps maw wordt per definitie niet veroorzaakt door een blaasontsteking.

Ik vraag me af of deze definitie wel juist is. Ik zal die definitie opzoeken. Ik denk dat deze definitie herzien moet worden. Ik denk dat een blaasontsteking (in sommige gevallen?) weldegelijk een relaps kan veroorzaken.

Dit betekent dat neurologen vreemd tegen een blaasontsteking aankijken. Bovendien zit het behandelen van een blaasontsteking niet in hun vakgebied. Dus wordt je weggestuurd naar een uroloog die niets van MS af weet. En val je dus tussen wal en schip.

Als je MS hebt werkt je immuuun systeem niet optimaal, dus krijgen sommige bacterien sneller een kans. Als je de ziekteveroorzakende bacterien met antibiotica probeert te bestrijden, dan dood je ook de goede bacterien. De goede bacterien zouden aangevuld moeten worden met probiotica. De goede bacterien houden de ziekteverwekkende bacterien in balans.

De diagnostiek van een blaasontsteking is slecht. Er zijn verschillende manieren waarop je een blaasontsteking kunt vaststellen. Met een dipstick mis je maar liefst 40% van de blaasontstekingen.

Naar de behandeling van blaasontsteking bij MS zou veel meer onderzoek moeten worden gedaan. Er loopt nu een clinische trial van Prof James Malone-Lee. De resultaten zijn nog niet gepubliceerd.

Hij heeft ook een artikel geschreven over de diagnostiek van blaasonstekingen en als 2 test worden gecombineerd dan kan je een blaasontsteking voor 100% vaststellen.

In dit artikel staat ook beschreven welke testen er zijn.
[URL="http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24839587"]Urinary ATP and visualization of intracellular bacteria: a superior diagnostic marker for recurrent UTI in renal transplant recipients?[/URL]

Prof James Malone-Lee is een co-auter van dit artikel. We zouden hem kunnen vragen wat de beste methode is om urineweginfectie (blaasontsteking) bij MS vast te stellen.

Hier nog een artikel over Urineweginfectie (blaasontsteking) bij MS
[URL="http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=mahadeva+a%2C"]Urinary tract infections in multiple sclerosis: under-diagnosed and under-treated? A clinical audit at a large University Hospital.[/URL]

Ik denk dat we de volgende vragen moeten uitzoeken.

1 - wat is de beste methode is om urineweginfectie bij MS vast te stellen?
2 - wat is de beste behandeling van een urineweginfectie bij MS?
3 - hoe voorkomen we een nieuwe blaasontsteking?
4 - hoe voorkomen we een chronische blaasontsteking?

Vraag weten jij welke test gebruikt is om de blaasonsteking bij jou vast te stellen?

Deze vraag ga ik voorleggen aan mijn huisarts. Het antwoord zal ik hier posten.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp