Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

blaasontsteking

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
crootje

Bericht door crootje »

[QUOTE=Artemis-;928020]Ik krijg nu een (andere) stootkuur antibiotica om de blaasontsteking te bestrijden.
Monurol, dit in poedervorm, op te lossen in een glas water.

Moet s 'avonds ingenomen worden voor het slapen gaan, op een lege maag èn een geledigde blaas.
Vandaag 1 dosis en over 4 dagen nog eens extra stootkuur.

Monurol, hier had ik nog nooit van gehoord...iemand ervaring?[/QUOTE]

Persoonlijk heb ik hier geen ervaring mee. Weet wel dat het vaker gebruikt wordt, ook in de huisartsenpraktijk waar ik werk zie ik hem nog wel eens voorbij komen.
Anne=5

Bericht door Anne=5 »

Ja ik ken het ook, het is een AB dat gebruikt wordt voor urineweginfecties. Geen breed spectrum antibioticum dus, maar specifiek voor ongecompliceerde blaasontstekingen.

De dosering zoals jij hem beschrijft is voor mensen boven de 12 jaar en boven de 50 kilo een normale dosering. Nier zo zeer een stootkuur, maar zo wordt dit antibioticum altijd voorgeschreven.

Makkelijk omdat het in een keer ingenomen kan worden ipv dagen lang.
Vaak voor alle zekerheid nog met herhaling.

Hopelijk helpt het.
Artemis-

Monurol

Bericht door Artemis- »

Monurol

Hoi Anne=5,
De huisarts assistente heeft deze AB aan mij "verkocht" als stootkuur met brede werking...
Opvallend dat jij dit middel zo anders benoemd.

Moet zeggen dat ik vanmorgen al enig effect heb gevoeld, iets minder pijn met plassen.
Ik hoop dat deze verbetering doorzet.
Anne=5

Bericht door Anne=5 »

Misschien zeg ik het wat knullig, maar het is een kuur die specifiek voor een ongecompliceerde blaasontsteking gegeven wordt.
(Niet voor luchtweginfecties, darminfecties etcetcetc)

Staat ook in de bijsluiter overigens ;) maar dat het meerdere bacteriesoorten 'meepakt' die blaasontsteking veroorzaken klopt. Dus wat dat betreft klopt het 'breed' spectrum wat huisarts zegt wel idd.... whats in a name. Het kan ook meerdere malen gebruikt worden en staat idd bekend om de snelle werking dat je al verbetering voelt kan heel goed.

Bij mij kan er bijvoorbeeld alleen naar Zinnat gegrepen worden, ik ben resistent tegen een heleboel specifiekere AB met een smaller spectrum. Zinnat wordt naast een gecompliceerde urineweginfectie bijvoorbeeld ook gegeven voor longontsteking,hersenvliesontsteking, bepaalde SOAS, Lyme etcetc. Maar wordt eigenlijk alleen gegeven als laatste keus. (anders blijft er niets meer over zeg maar)

Misschien noemt de huisarts het een stootkuur omdat deze AB in een of twee keer toegediend wordt ipv bijvoorbeeld meerdere malen per dag een aantal dagen. Maar deze kuur wordt eigenlijk nooit anders gegeven dan zo.

Maar goed...ik ben de huisarts niet:haha:

Succes!!
Anne=5

Bericht door Anne=5 »

Mocht je geintereseerd zijn ('t is een lap namelijk ;) ) : Van boven tot onder de soorten AB die gegeven (kunnen ) worden bij blaasontsteking met onderaan het breedste spectrum AB. Dat wil zeggen, de onderste is vaak laatste keus als die geen er boven niet (meer) werkt.

* Nitrofurantoïne doodt bacteriën, doordat het ingrijpt op de energiehuishouding van de bacteriën. Het komt na inname vrij snel via de nieren in de urine terecht. Daarom is het erg geschikt bij infecties van de urinewegen, zoals een blaasontsteking. Nitrofurantoïne wordt gebruikt bij eenvoudige blaasontstekingen. Nitrofurantoïne wordt ook gebruikt om urineweginfecties te voorkomen bij mensen die vaak, meer dan drie keer per jaar, blaasontstekingen hebben.

* Fosfomycine (zoals Monuril/Monurol) blokkeert een eiwit dat een belangrijke rol speelt bij de bacteriegroei, waardoor de bacterie afsterft. Fosfomycine wordt gebruikt bij eenvoudige blaasontstekingen.

* Trimethoprim doodt vele soorten bacteriën. Het dringt door in de bacterie en verhindert de aanmaak van een voor de bacterie essentiële stof. Hierdoor sterft de bacterie af. Trimethoprim wordt gebruikt bij eenvoudige blaasontstekingen. Trimethoprim wordt ook gebruikt om blaasontstekingen te voorkomen bij mensen die vaak, meer dan drie keer per jaar, blaasontstekingen hebben.

* Amoxicilline doodt vele soorten bacteriën en heeft een goede opname in het lichaam. Het blokkeert een eiwit dat een belangrijke rol speelt bij de bacteriegroei waardoor de bacterie afsterft. Amoxicilline kan gebruikt worden bij blaasontstekingen als nitrofurantoïne en trimethoprim niet in aanmerking komen. Bij sommige patiënten wordt amoxicilline afgebroken door bacteriën zodat het zijn werking niet meer kan doen. Clavulaanzuur gaat dit tegen en verbetert zo het effect van amoxicilline. Voorbeelden zijn amoxicilline, amoxicilline in combinatie met clavulaanzuur.

* Antibiotica van het sulfonamide-type zijn middelen die vele soorten bacteriën doden. Ze dringen door in de bacterie en verhinderen de aanmaak van een stof die essentieel is voor de bacterie. Hierdoor sterft de bacterie. Sulfonamiden worden gebruikt bij blaasontstekingen als nitrofurantoïne, trimethoprim en amoxicilline niet in aanmerking komen. Voorbeeld is sulfamethoxazol in combinatie met trimethoprim.

* Chinolon-antibiotica zijn middelen die de groei van vele soorten bacteriën remmen. Ze blokkeren een eiwit dat een belangrijke rol speelt bij de bacteriegroei. Hierdoor kan de bacterie zich niet meer vermenigvuldigen en sterft af. Chinolon-antibiotica worden gebruikt bij blaasontstekingen door bacteriën die niet gevoelig zijn voor bovenstaande middelen. Voorbeelden zijn ciprofloxacine, levofloxacine, norfloxacine, ofloxacine en pipemidinezuur.

*Tetracycline-antibiotica zijn middelen die de groei van vele soorten bacteriën remmen. Ze remmen de eiwitaanmaak van de bacterie. Een bacterie die geen eiwit kan aanmaken kan zich niet meer vermenigvuldigen en sterft af. Tetracycline antibiotica worden gebruikt bij urineweginfecties door bacteriën die niet gevoelig zijn voor bovenstaande middelen. Voorbeelden zijn doxycycline, minocycline en tetracycline.

* Cefalosporine-antibiotica (zoals Zinnat) zijn middelen die vele soorten bacteriën doden. Ze blokkeren een eiwit dat een belangrijke rol speelt bij de bacteriegroei, waardoor de bacterie afsterft. Cefalosporine-antibiotica worden gebruikt bij blaasontstekingen door bacteriën die niet gevoelig zijn voor bovenstaande middelen. Voorbeelden zijn cefaclor, cefuroxim en cefalexine.
Artemis-

Thanks !

Bericht door Artemis- »

Thanks !

Anne=5, thanks voor de info.:)

Kan zeker goed van pas komen, aangezien mijn plasproblemen en blaasontstekingen zich steeds vaker aankondigen.
Ben ook wel van de info en een beetje weten hoe het zit...;)
Blom

Bericht door Blom »

Ik kende het ook niet, sinds vorige week weet ik het bestaan ervan.

Tsjong lijkt me ideaal zei ik nog, eenmalige dosis vaak. Het helpt mijn moeder goed, ze had eerst een andere kuur gehad. Zij moest eenmalig een zakje nemen.

Ik meende manderijnensmaak en ze vond het heel lekker, ze mocht die avond ook niets nemen en het op een zo leeg mogelijke blaas nemen.

Het heeft haar heel snel geholpen.
Artemis-

Bericht door Artemis- »

[QUOTE=Blom;928199]Ik kende het ook niet, sinds vorige week weet ik het bestaan ervan.

Tsjong lijkt me ideaal zei ik nog, eenmalige dosis vaak. Het helpt mijn moeder goed, ze had eerst een andere kuur gehad. Zij moest eenmalig een zakje nemen.

Ik meende manderijnensmaak en ze vond het heel lekker, ze mocht die avond ook niets nemen en het op een zo leeg mogelijke blaas nemen.

Het heeft haar heel snel geholpen.[/QUOTE]

Inderdaad, smaakt naar mandarijn, geen bittere smaak, drinkt makkelijk weg.
Bovendien bemerk ik dat het vandaag al flink helpt.
Is een gebruiksvriendelijke behandeling in maar één keer...:)
(alhoewel dokter mij op de 4e dag opnieuw een zakje wil laten innemen, voor de zekerheid, aangezien dit al mijn 3e week was met klachten...)

Moest een klein beetje bijbetalen, omdat dit een 2e keus middel betreft i.v.m. verzekering.
Gaat nergens over hoor...slechts 6 euro...;)
crootje

Bericht door crootje »

Ik wordt er bijna chagrijnig van...heb ik zaterdag de laatste pil van een antibioticakuur op, wordt ik vannacht wakker omdat ik moet plassen. En dat is voor mij heel vreemd, want ik voel het meestal niet of pas heel laat. Nu voelde het echt alsof ik ontzettend nodig moest. Eenmaal op de wc kwam nu niet bepaald de grote plas die ik verwacht had.

En ja hoor, in de loop van de dag steeds troebelere, ruikende urine. Dus het is alweer feest, of misschien wel nog steeds. Ik heb een kuur in huis, maar misschien dat ik morgen toch eerst maar even ga overleggen of ik niet een andere kuur moet hebben. Momenteel is het om de 2, 3 weken raak. Wordt er zo echt een beetje gek van!:(

Ben nu heel blij dat ik in februari tegen de uroloog gezegd heb dat ik nog een keer op controle wilde komen, ondanks dat hij het niet nodig vond.
Artemis-

Bericht door Artemis- »

@Crootje, wat vervelend voor je...:(

Ik ben dik tevreden over Monurol...
Slechts éénmalig poedertje oplossen in glas water...en klaar !
Smaakt naar mandarijn.
Geen gedoe van dagenlang pilletjes slikken...:D

Beterschap.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp