Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

de REBIF-spuiters 5

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
pokey

Bericht door pokey »

prik je met de rebismart of handmatig ?

ik heb 10 mnd de rebismart gebruikt en vond dit ideaal. je hoeft de naald niet zelf te zetten het apparaat doet alles dus je hoeft niet te kijken of je goed prikt

doet de prik zeer en ontwikkel je daarom angst ? in mn bil voelde ik t minst

ik ben gestopt toen ik na de prik zo'n daling in temp bleef krijgen en klappertandend en stijf van spierspanning (door de koude koorts ) en compleet brak de dag na de spuit was.

maar dat was duidelijk bijwerking van medicijn
Karbonkel71

Bericht door Karbonkel71 »

bedankt overigens ook nog voor het meedenken

ondertussen wel met iedereen belangrijk hierin contact gehad.

de neuroloog als ook de rebif verpleegkundige zijn het met me eens om voor nu iig even te stoppen met de rebif (overigens ook met de rebismart, en vind het prima apparaat)

ook bij de huisarts geweest en gaan ook bekijken of met longen het verder oke is. en het o zo favoriete bloedonderzoek weer.

het hulp zoeken voor de angsten wilde ik al tijdje, maar wil wel een psycholoog die bekend is met ms.
heb al een hele fijne nlp therapeut, maar moet nu weer opnieuw aan acceptatie en vooral oude "wonden" werken mbt ms
(het eerst nooit serieus genomen worden)

als nu blijkt dat kortademig komt van rebif gaan we dus naar andere remmers kijken, maar helaas is pillen vanwege slikprobleem voor mij geen optie.

is kortademig alleen nu door de angst gaan we na rust weer aan de rebif.

maar rust is weer beetje terug, nu hard werken aan het terug de vrolijke ik worden die ik altijd ben geweest (ook na diagnose)
Karbonkel71

Bericht door Karbonkel71 »

oh ja...

de prik zelf deed nu niet vaak meer pijn, doe koelelement in washandje en houd dat een half uur voor prikken tegen plek, maar de vloeistof bleef het wel doen.
laatste tijd hielp het minder, maar dat was vooral doordat ik veel te veel ermee bezig was op een negatieve manier.

maar koelen voor en na prikken vind ik verder perfect gaan, beter dan elma zalf die ik ook geprobeerd heb
Charlottelove

Bericht door Charlottelove »

Hoi,

Iedere keer wanneer ik heb gespoten met de Rebismart blijft er een druppeltje liggen. Ik hou hem er lang genoeg op.

Iemand tips of heeft iedereen dit?

Gr
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=Charlottelove;1041858]Iemand tips of heeft iedereen dit?
[/QUOTE]
Ik heb dat nooit (wel vrijwel altijd een druppel aan de naald), en begreep dat een druppel op de huid ook niet de bedoeling was. Misschien even bellen met de verpleegkundige van de Rebif? Het zou kunnen dat de naald net iets dieper moet, of dat het iets langzamer moet. Dat zou de verpleegkundige moeten weten.
Charlottelove

Bericht door Charlottelove »

Ok dankje Jrs77 ik zal ze wel bellen morgen volgens mij staat ie op 10 sec en diepte 10mm.
Charlottelove

Bericht door Charlottelove »

vandaag even gebeld het hoort idd niet maar ze komt zowiezo over een paar weken en dan kijken we even wat er eventueel mis gaat.
Klick

Meer bijwerkingen nieuwe levering

Bericht door Klick »

Meer bijwerkingen nieuwe levering

Heyy mede REBIF-spuiters
Hebben jullie ook wel eens gemerkt dat je meer klachten hebt van een nieuwe levering:???::???:
Laatst toen ik met de 1e ampul begon van de nieuwe levering had ik veel meer last van hartkloppingen, vermoeidheid, griep-gevoel etc.:???:

O, ja en nog iets ik had gister in mijn linker been gespoten.
Dat deed heeel veel pijn (meer als het normaal al doet) en toen de Rebismart klaar was (staat op 14 sec.) zat er een dikke druppel op mijn been. Nadat ik die had weggehaald kwam er nog een druppel vloeistof en daarna een kleine druppel bloed.
Dit had ik nog niet eerder gehad.. die pijn (heel erg brandend:huilen:) en die hoeveelheid vocht
(wel eens een druppeltje maar de Rebismart start ook wel eens met een druppeltje. Dat heeft met het vacuum te maken als de naald wordt bevestigd. )
Mijn idee was Ik ga niet bellen (kan er niks meer aan doen) maar is dat zo? Moet ik het melden?
Wat kan de oorzaak zijn?
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Hoi Klick, over een nieuwe levering kan ik je niets melden, ik gebruik al een jaar geen Rebif meer. Maar de rest is zeer herkenbaar!

Je hebt vermoedelijk in een bloedvat gespoten. Ten eerste doet dat echt vréselijk veel pijn (is mijn ervaring), en bovendien komt er dan inderdaad een druppel bloed terug. Doordat je bloed naar buiten komt, komt er ook weer wat Rebif mee. In mijn laatste Rebifjaar spoot ik bijna altijd in een bloedvat, en vooral in de benen was dat enorm pijnlijk. Het is helaas niet van te voren te plannen.

Het is niets om te melden, het is gewoon iets dat kan gebeuren.
Klick

Bericht door Klick »

dank voor je reactie leeuwtje-nl !
Ik dacht al zoiets, heb het wel eerder gehad maar nooit zo heftig als gisteren.

Iemand anders ervaring met verschil in leveringen / bijwerkingen???
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp