Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Hoogteverschillen

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
zeepaardje

Hoogteverschillen

Bericht door zeepaardje »

Hebben meer mensen last van een vervelend gevoel door hoogteverschillen? Bijv als je met de auto door de bergen rijdt?

( en dan bedoel ik niet als je er met 120 km/ uur door rijdt ;) )
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Moet je daar MS voor hebben of komt dat bij de meeste mensen voor?
sookie

Bericht door sookie »

Beste zeepaardje,

Wat voor problemen heb je ??

Ik kan niet meer rijden door de bergen als ik afgronden zie. Ik ben altijd angstig geweest op dit gebied. Vroeger was ik gewoon angstig.
Nu ga ik zo gaan stressen en wordt zoooo duizelig dat het onmogeijk wordt om te rijden in de bergen als ik afgronden zie.

Mijn duizeligheid komt van de stress natuurlijk.

Hopelijk heb je wat aan mijn mail
Groetjes Lut
Knillis

Bericht door Knillis »

Je vraag is me niet duidelijk, weet niet goed wat je bedoeld. Wat voor vervelend gevoel bedoel je?

In principe voel ik me wat hoger in de bergen juist veel beter dan in wat lager gelegen gebieden. In ben daarom het liefst op vakantie op zo' n 1000 meter hoogte.

Mijn energie is dan beter en ik voel me echt veel lekkerder dan thuis. Er is niet echt een verklaring en ook al zou ik het me verbeelden, ik voel me er goed bij.
zeepaardje

Bericht door zeepaardje »

Nou, ik bedoel meer een raar, licht gevoel in mn hoofd. Een beetje het gevoel van tijdens de vrije val in een atractie maar dan in mn hoofd en veel minder heftig.

Ik heb het mn als de hoogteverschillen elkaar snel opvolgen, dus als je van de top het dal weer in rijdt en vervolgens gaat de weg weer omhoog etc. Wordt er een soort van draaierig van.

Ik ben dan niet bang, voel me alleen niet lekker. Uitzicht is vaak wel mooi :D
Knillis

Bericht door Knillis »

Dat kan met je evenwichtsorganen te maken hebben. Je hersenen krijgen dan niet op tijd of niet de juiste signalen door om het hoogteverschil te corrigeren.

Mijn jongste dochter heeft daar ook ernstige klachten over maar zij kan bv ook niet tegen schommelen of inderdaad bepaalde kermis attractie. Wel is het zo dat als ze zelf achter het stuur zit het een stuk beter gaat.

Maar geen idee of het bij jou om een zelfde probleem gaat, de verschijnselen komen wel overeen.
Blom

Bericht door Blom »

Ik heb eigenlijk precies deze verschijnselen dan met hele kleine hoogte verschillen, zoals het kijken van links naar rechts al. Ik heb dit sinds een MS aanval, als restklacht overgehouden (raar licht gevoel) :( .

Wij rijden nooit met de auto door de bergen, door dit verschijnsel rijd ik trouwens zelf zo goed als geen auto meer.

Denk dat afleiding zoeken tijdens die momenten die raar aanvoelen misschien kan helpen, dus later pas kijken naar het mooie uitzicht :D .
zeepaardje

Bericht door zeepaardje »

Ja Blom! dat is het denk ik. Ik heb daar ook last van. volgens de neuroloog een INO (Internuclear ophthalmoplegia) en dan heb je idd last bij opzij kijken. Je ogen werken dan niet goed samen, als de ene opzij kijkt blijft de ander staan.

Nu ik er over denk... Ik heb het ook bij grote ruimtes met hele hoge plafonds, ik heb dan geen visueel " houvast" waar iets begint of eindigt. Dat heb je natuurlijk ook vaak aan een kant van de bergen; het ravijn/ de lucht.
polleke

Bericht door polleke »

[QUOTE=Knillis;931562]Je vraag is me niet duidelijk, weet niet goed wat je bedoeld. Wat voor vervelend gevoel bedoel je?

In principe voel ik me wat hoger in de bergen juist veel beter dan in wat lager gelegen gebieden. In ben daarom het liefst op vakantie op zo' n 1000 meter hoogte.

Mijn energie is dan beter en ik voel me echt veel lekkerder dan thuis. Er is niet echt een verklaring en ook al zou ik het me verbeelden, ik voel me er goed bij.[/QUOTE]

zou dat niet door de gezonde lucht komen op die hoogtes?
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik heb echt geen idee maar ik ervaar echt zo veel meer energie waardoor mijn lichaam ook beter meewerkt, het lopen makkelijker gaat e.d.

Een vriendin van mij die ook MS heeft woont sinds 4 jaar in Oostenrijk op een hoogte van 800 meter (daarvoor woonde ze in Amsterdam).

Sindsdien is ze nog niet echt verder achteruitgegaan en voelt zich best goed. Ze kan in de zomermaanden door het goede klimaat veel meer buiten vertoeven dan in Nederland.

Het zal een combinatie van factoren zijn maar al zou het pure verbeelding zijn, ik voel me daar lekker dus probeer er zoveel als mogelijk te vertoeven in de zomer, want in de winter (die er lang duurt) is het me er veel te koud.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp