Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Lipoatrofie (deukjes in de huid) en Copaxone

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Muppet

Lipoatrofie (deukjes in de huid) en Copaxone

Bericht door Muppet »

Hallo allemaal,

Ik heb gelezen dat Lipoatrofie (deukjes/ putjes in de huid), ofwel "maanlandschap" vaak voorkomt bij gebruik van Copaxone.

Wie heeft hier ervaring mee?

Is dit snel zichtbaar (na weken, maanden of pas na jaren)? Lijkt mij erg vervelend, zeker in de zomer wanneer het voor iedereen zichtbaar is.

Tips en/of adviezen zijn van harte welkom :)
Mieke 56

Bericht door Mieke 56 »

Ja, ik kreeg na maanden spuiten last van flinke deuken op amen/benen/buik/billen, ondanks dat ik keurig spuitplekken afwisselde. Ik heb ongeveer 4 jaar Copaxone gespoten.

Inmiddels ben ik nu ongeveer 5 jaar gestopt met Copaxone en is de huid weer wat geëgaliseerd. Een ander ziet weinig verschil meer. Ikzelf nog wel duidelijk.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ik kreeg ook lelijke deuken in mijn dijen. Ik heb toen (vooral omdat het prikken op die plaatsen zeer pijnlijk begon te worden) bindweefselmassage gehad van de fysio.

Binnen no time was het maanlandschap weg.

Het was zelfs beter dan normaal, want mijn gewone cellulitis zag er ook beter uit :D De gewone cellulitis is helaas weer teruggekeerd nadat ik gestopt was met de massage. Maanlandschap heb ik geen last meer van gehad.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Het kwam bij mij na ongeveer een half jaar trouwens.
Muppet

Bericht door Muppet »

[QUOTE=Mieke 56;932408]Ja, ik kreeg na maanden spuiten last van flinke deuken op amen/benen/buik/billen, ondanks dat ik keurig spuitplekken afwisselde. Ik heb ongeveer 4 jaar Copaxone gespoten.

Inmiddels ben ik nu ongeveer 5 jaar gestopt met Copaxone en is de huid weer wat geëgaliseerd. Een ander ziet weinig verschil meer. Ikzelf nog wel duidelijk.[/QUOTE]

Bedankt voor je reactie Mieke. Fijn te weten dat de huid toch enigszins kan herstellen, vervelend dat jij het zelf nog wel ziet. :(

Blijf mezelf maar afvragen of al die ongemakken en kans op ernstige bijwerkingen wel opwegen tegen de geringe werking van het medicijn
(33%, alleen als het aanslaat). Pfff :moe:
Muppet

Bericht door Muppet »

[QUOTE=Toeter;932416]Ik kreeg ook lelijke deuken in mijn dijen. Ik heb toen (vooral omdat het prikken op die plaatsen zeer pijnlijk begon te worden) bindweefselmassage gehad van de fysio.

Binnen no time was het maanlandschap weg.

Het was zelfs beter dan normaal, want mijn gewone cellulitis zag er ook beter uit :D De gewone cellulitis is helaas weer teruggekeerd nadat ik gestopt was met de massage. Maanlandschap heb ik geen last meer van gehad.[/QUOTE]

Ok, dus bindweefselmassage helpt. Dat is in ieder geval een prettig idee. Wel heb ik ergens gelezen dat bindweefselmassage vrij pijnlijk is.

Tja je moet er blijkbaar wat voor over hebben om Copaxone te gebruiken...
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Valt mee met de pijn hoor. Ik had het ook gehoord en heb haar uiteindelijk gevraagd of ze niet harder moest knijpen?? :D
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Het "maanlandschap" schijnt minder te zijn als je niet koelt na de injectie.

In ieder geval: dat zei mijn verpleegkundige toen ik vroeg naar het koelen, wat ze nu niet meer aanraden.
sookie

Bericht door sookie »

Beste Muppet,

Ik heb 1 jaar copaxone gespoten en had inderdaad ook dat maanlandschap ther hoogte van mijn bips. Is nog steeds aanwezig.
Ik voelde mij zo super met Copaxone dat ik dit er maar bij nam.
Weer in staat zijn om normaal te functioneren vond ik heel wat hoor.

Ben gestopt na 1 jaar omdat de Copaxone plots zijn werk niet meer deed.
Ik heb voor Copaxone Rebif gespoten en vond de nevenefeecten van Rebif zwaarder dan het maanlandschap dat je hebt van de Copaxone.

Groetjes Lut
Muppet

Bericht door Muppet »

[QUOTE=sookie;933367]Beste Muppet,

Ik heb 1 jaar copaxone gespoten en had inderdaad ook dat maanlandschap ther hoogte van mijn bips. Is nog steeds aanwezig.
Ik voelde mij zo super met Copaxone dat ik dit er maar bij nam.
Weer in staat zijn om normaal te functioneren vond ik heel wat hoor.

Ben gestopt na 1 jaar omdat de Copaxone plots zijn werk niet meer deed.
Ik heb voor Copaxone Rebif gespoten en vond de nevenefeecten van Rebif zwaarder dan het maanlandschap dat je hebt van de Copaxone.

Groetjes Lut[/QUOTE]

Bedankt voor je reactie Lut! Balen dat Copaxone zijn werk niet meer deed, vooral omdat je je daar zo goed bij voelde.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp