Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Is het zo???

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Pippi

Is het zo???

Bericht door Pippi »

Hai, is het zo dat MS blijvend plekjes in je hersenen brandt?

Met verandering in je "zijn" als gevolg?
Kobus

Bericht door Kobus »

Dat branden klinkt wel heel ernstig / is het ook wel : ik begrijp dat er wel kleine beschadigingen blijven (na een schub) ,en afhankelijk van de plek waar ze zitten , invloed hebben .
(vlekjes zaten bij mij deels in het gedeelte van het evenwicht / en dat is niet super / maar met verandering in je "zijn" bedoel je misschien meer je karakter ... dat is bij mij ,niet echt verandert )
mispeltje*

Bericht door mispeltje* »

Ik weet het niet met zekerheid maar ik denk het wel:(
Ferry

Bericht door Ferry »

Kan me voorstellen dat je verandert door MS en de diverse symptomen...

Daar is ook een hoop over te doen... Vermoeidheid maakt je misschien prikkelbaar... Het chronisch ziek zijn zal ook iets met je zijn doen... Evenals het ermee moeten dealen dat wat vandaag is en kan morgen anders zijn kan...

Alle symptomen hebben invloed op je zijn maar mijn mening komt dat doordat zij er zijn en niet door de myelinebeschadiging... Maar ja, MS is volgens mij een voortschrijdende wetenschap...

Ik ben er in elk geval wel door verandert denk ik...
Giechel

Bericht door Giechel »

voor mij is veranderd wat ik kan.
en door de chronische ziekte ben ik wel anders tegen dingen aan gaan kijken.
de giechel die ik jaren geleden was ben ik niet meer zo, maar misschien komt dat we gewoon door het ouder worden. we blijven niet eeuwig puber :)
en ja, als ik pijn heb ben ik sjacherijnig.

maar verder ben ik nog steeds dezelfde.
dus mijn ''zijn'' is volgens mij niks verandert.
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

In het breincafe is dit onderwerp ook aan de orde geweest maar wat het resultaat is ben ik vergeten.

Voor mezelf weet ik dat er niet veel verandert is. En dat is ook logisch. Ik ben nu 53 en heb daar geen enkel gezond jaar van meegemaakt. Business As Usual. :weetniet: beter
Pippi

Bericht door Pippi »

Mijn man was dit op jaja internet tegen gekomen.
Brandplekken klinkt heel ernstig maar het zijn de leasies dus.
Ook naar natuurlijk.

Ik ben -volgens mij dan- nog steeds dezelfde maar ik ben ook wel veranderd.
Maar dat komt volgens mij omdat ik anders in het leven sta.
En ik word ouder ;)

Mijn man is bang mij te verliezen.
Ik denk aan de dood verliezen omdat hij natuurlijk ook de situaties hoort van oa Carola.

Hij ziet mij achteruit gaan en is bang.

Ik heb hem aangeraden om contact te zoeken met partners van MSsers.
Om dingen te delen wat niet echt met mij gaat.
mammoet

Bericht door mammoet »

ik denk dat je 'zijn' niet verandert, je gedrag misschien wel.
Ik kan zijn angst wel begrijpen en daarmee de jouwe ook.

Lotgenoten die zich in zijn situatie bevinden, kunnen hem misschien duidelijkheid geven, maar het lijkt me ook belangrijk dat jullie er met zijn tweeen over kunnen praten, er een weg in kunnen vinden.

Dan 'ben' je er nu in ieder geval voor elkaar.. en de toekomst? Dat weet niemand....
mispeltje*

Bericht door mispeltje* »

Hier een artikel over de psyche en MS ik denk dat MS wel degelijk veranderingen in je 'zijn' kan veroorzaken :(
Dannifan

Bericht door Dannifan »

[QUOTE=mispeltje*;933201]Hier een artikel over de psyche en MS ik denk dat MS wel degelijk veranderingen in je 'zijn' kan veroorzaken :([/QUOTE]

Nu nog de link graag, d.u.w.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp