Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Stel je vraag via internet - aan een huisarts

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Speedy

Bericht door Speedy »

[QUOTE]De 250 tekens zijn nog niet definitief, wellicht dat dit wordt uitgebreid. [/QUOTE]Wil Constamed serieus genomen worden dan lijkt mij dat die limiet snel van tafel moet.

Ik denk dat hier op het forum mensen zijn die al een groot deel van de 250 tekens nodig hebben om hun medicijngebruik door te geven. ;)
Constamed

Bericht door Constamed »

[QUOTE=Speedy;950451]Wil Constamed serieus genomen worden dan lijkt mij dat die limiet snel van tafel moet.

Ik denk dat hier op het forum mensen zijn die al een groot deel van de 250 tekens nodig hebben om hun medicijngebruik door te geven. ;)[/QUOTE]

Beste Speedy,


Voor de goede orde, de 250 tekens zijn uitsluitend bedoeld voor het beschrijven van de klacht.

Het medicijngebruik als ook de klachtenvoorgeschiedenis kunnen opgenomen worden in het PGD (Persoonlijk gezondheidsdossier). Het is de keuze van de patiënt om dit PGD wel of niet inzichtelijk te maken voor de huisarts welke de vraag beantwoordt. De inhoud van het PGD en dus ook het aantal tekens hiervan staan geheel los van het aantal tekens van de vraag.
Daarnaast is het zo dat indien de vraag onvolledig of onvoldoende gesteld zou zijn aan de huisarts, deze een wedervraag kan stellen waarop de patiënt opnieuw kan reageren (ook weer 250 tekens). Aan het aantal reacties over en weer zit geen limiet. Op die manier zullen misverstanden voorkomen kunnen worden.

Tenslotte, zoals aangegeven zijn de 250 karakters nog niet vastliggend, wellicht wordt dit aangepast.

Met vriendelijke groet,
Supportteam Constamed
Sara

Bericht door Sara »

Hier staat een gedegen stuk over constamed:

[url]http://www.smarthealth.nl/2014/02/18/bi ... -toekomst/[/url]
Sara

Bericht door Sara »

En nog een stuk op smarthealth over constamed, en online huisartsen-dienst in het algemeen:

[url=http://www.smarthealth.nl/2014/03/13/we ... uisartsen/]Wet- en regelgeving niet klaar voor online huisartsen[/url]

Daarin onder andere de - onbeantwoorde - vraag of Constamed wel gerechtigd is digid te gebruiken als identificatiemiddel.

[quote]De feitelijke regelgeving rond elektronische patiëntgegevens is een intimiderend mijnenveld waar consultants likkebaardend naar kijken.[/quote]
Constamed

Bericht door Constamed »

Beste Sara,

Het artikel waaraan je refereert, is erg uitgebreid met meerdere vraagstellingen. In jouw bericht ligt je hier één (deel)vraag uit, als reactie hierop het volgende:

NB! Voor de goede orde geldt dat het gebruik van DigiD feitelijk betekent het gebruik maken van het BSN (dit is de enige informatie die via DigiD gedeeld wordt).

In de situatie met betrekking tot Constamed is er sprake van een drieluik met als partijen:

-De patiënt
-De huisarts
-Constamed

De huisarts is in dit drieluik de "eindgebruiker" (van het BSN) en Constamed de "leverancier" van een platform (software) ten behoeve van de communicatie tussen de patiënt en de huisarts (eindgebruiker) en daarmee het doorgeefluik voor het BSN van patiënt aan de huisarts(eindgebruiker).

Technisch en juridisch is het daarmee zo geregeld vanuit DigiD, dat niet Constamed, maar de huisarts inzage heeft in de gegevens via DigiD (nogmaals dit betreft uitsluitend het BSN). Constamed kan het BSN (of andere informatie) niet inzien!

Omwille van dit feit moet allereerst de vraag wat aangepast worden: "Is Constamed gerechtigd gebruik te maken van DigiD [I]ten behoeve van de huisarts-patiënt communicatie[/I]? " Constamed identificeert immers niet, dit gebeurt door de huisarts!

Het antwoord op die vraag is volmondig "ja". Niet alleen omdat Constamed aan alle regelgeving voldoet welke wordt gesteld door overheid en DigiD, Constamed is hiertoe gerechtigd omdat Constamed zich gedraagt als softwareleverancier, niet als eindgebruiker. Met andere worden en nogmaals: Constamed identificeert niet, dit gebeurt door de huisarts!

Constamed is ook niet de enige en eerste partij in Nederland die exact deze service biedt, er zijn andere aanbieders van e-consulten tussen huisarts en patiënt die ook met een DigiD inlogsysteem werken.

De huisarts, net als alle zorgverleners in Nederland heeft niet alleen het recht op inzage van het BSN maar ook de verplichting tot het gebruik van het BSN ter identificatie van de betreffende patiënt. DigiD is op dit moment het enige systeem dat deze identificatie op deze manier ondervangt.

Hopelijk verduidelijkt dit wat?

Met vriendelijke groet,
Supportteam Constamed
Sara

Bericht door Sara »

Hmmm, blijkbaar heeft constamed antwoord op vragen waarop het CBP het antwoord niet heeft. Ik zou zeggen, snel reageren op het oorspronkelijke artikel op smarthealth!

Ik heb geen mening overigens, maar ben gewoon geïntereseerd in nieuwe vormen van zorg, maar ook in de evt. Bevoegdheden- en privacy-issues, en noodzaak voor technische waarborgen.
Sara

Bericht door Sara »

Logius, de beheerder van digid, heeft besloten dat Constamed digid alleen mag gebruiken als mensen hun eigen huisarts een vraag stellen met Constamed.

Voor een vraag aan een andere huisarts gebruik je je email-adres en een wachtwoord. Het is mij niet duidelijk of er een beveiligde verbinding wordt geboden in dit geval.

[url]http://www.smarthealth.nl/2014/04/30/di ... -huisarts/[/url]

Er zijn 38 huisartsen aangesloten.
Sara

Bericht door Sara »

Er duimt weer een nieuw dergelijk initiatief op: hallodokter.nl, maar nu met videoconsulten.

Wat er van constamed geworden is? Ik heb even op de website gekeken: er doen nog steeds weinig zorgverleners aangesloten, en de android app krijgt héél slechte reacties.

Een beetje teleurstellend voor een ontwikkeling die in 2014 de health app award kreeg ([url]https://www.e-sites.nl/nieuws/118-const ... -2014.html[/url]), of kijk ik met m'n neus?
Emile D

Bericht door Emile D »

Ik kan mijn huisarts ook een mailtje sturen en krijg dezelfde dag antwoord:p
Sara

Bericht door Sara »

[QUOTE=Emile D;1091883]Ik kan mijn huisarts ook een mailtje sturen en krijg dezelfde dag antwoord:p[/QUOTE]

Ja, de huisartsen zelf bieden ook steeds meer online diensten, da's fijn!

De mijne blijft een beetje achter, moet ik zeggen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp