Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Gevoelsstoornis door anticonceptiepil?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Nessa

Gevoelsstoornis door anticonceptiepil?

Bericht door Nessa »

Een week of 6 geleden heeft de gynaecoloog mij de anticonceptiepil (Microgynon 30) voorgeschreven om een einde te maken aan de hormonale problemen die 2 jaar geleden zijn ontstaan na de bijwerkingen van de Tecfidera.

En nu heb ik gevoelsstoornissen in mijn linkerbeen. Op mijn enkel en bovenbeen voelt de huid verbrand aan. Omdat ik het tijdens de stopweek niet had, denk ik dat dit dus door de pil komt.

Herkent iemand dit?
stijn

Bericht door stijn »

Herken het niet, maar het klinkt heel aannemelijk. Anti-conceptiepillen
regelen / sturen je hormoonhuishouding.
Er is een duidelijke relatie tussen ms en de hormoonhuishouding van mensen.
mari

Bericht door mari »

Ik had veel last van m'n menstruatie, zelfs ondanks pil (ook microgynon).
Jouw klachten herken ik niet direct, maar ik heb ze misschien wel gehad, maar toegeschreven aan de ms.

Ik heb 5 geleden endometrium abblatie gehad, volgens de NovaSure procedure. Heeft mij zo geholpen! Menstrueer niet meer, geen pms klachten etc.

Ons gezin was compleet, dus het kon ook. Zwanger worden lukt niet meer daarna namelijk.

Misschien het overwegen waard?
Köln1985

Bericht door Köln1985 »

Ik slik dat ook al jaren. Heb eigenlijk die link nooit gelegd dus of het er wel of niet van komt zou ik niet weten. Heb ook gevoelsstoornis maar die gaan niet weg in de stopweek.
Heb hier nog niks over gelezen. Benieuwd of er wat over te vinden is.
Sara

Bericht door Sara »

In de periode van m'n eerste MS-klachten en de diagnose gebruikte ik ook Microgynon. Ik heb toen redelijk uitgebreid uitgezocht of er een link zou kunnen zijn, maar 't leek onwaarschijnlijk.

't is wél zo'n 20 jaar geleden. Misschien zijn er ondertussen nieuwe inzichten, maar ik ben geneigd om te denken dat 't toeval is. Vervélend, dat wel. :(. Ik hoop dat 't spul doet waarvoor je 't neemt nu. Verstoring door de Tecfidera. 't is toch soms wat met die medicatie en de bijwerkingen :boos:
Suzan

Bericht door Suzan »

Ik slik al een jaar of dertig microgynon en ik moet zeggen dat ik niet het idee heb dat het mijn ms negatief beïnvloedt.
Hooguit positief aangezien ik de pil doorslik en dus geen last heb van hormonale schommelingen.

En het idee dat ik straks toch écht zal moeten stoppen met de pil gezien m'n leeftijd maakt me er niet vrolijker op. :hmmm:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp