Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Chest hug

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
jeeniejane

Bericht door jeeniejane »

Ik heb er nu alleen nog last van als ik een dag "teveel" van men lichaam heb gevraagd en wanneer ik mij "te druk" over iets maak.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Ik heb het inmiddels aan mijn neuroloog gevraagd. Ik heb in een paar maanden tijd meerdere klachten gehad (gevoelsstoornis, ms-hug, spraakstoornis, geheugenverlies, etc) wat elkaar allemaal opvolgde. Op mijn vraag of dit allemaal aparte schubs zijn, of bij elkaar 1 schub, antwoordde hij :"mwoah, ik zou het maar als 1 schub zien. Ook al komen de spraakstoornis en geheugenverlies niet van de laesie in je rug, waar wel de gevoelsstoornis duidelijk vandaan komt. Maar ik zou het maar als 1 schub tellen".

Niet een heel erg overtuigend antwoord, maar ja.
Liselotje

Bericht door Liselotje »

Ik heb het 2 x gehad tijdens een schub. Beide schubs waren gevoelstoornissen van top tot teen.

Idd net of je bh bandje halfzijdig veel te strak zit.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Na het lezen van dit onderwerp denk ik ineens iets te herkennen;
Ik heb enkele weken lang (nog voor mijn eerste bezoek aan een neuroloog) het gevoel gehad dat er een paar centimeter boven de broekriem nog een tweede riem zat, die precies 1 gaatje te strak zat. Meestal over de voorkant, van links helemaal door naar rechts, soms met een 'opening' van een paar centimeter in het midden waar ik dan geen druk voelde. Dus niet achter de borst, maar een heel stuk lager. Ik had de link nog niet gelegd, en had het dus ook niet gemeld bij de neuroloog, maar zou dat iets met MS te maken kunnen hebben gehad?
Sara

Bericht door Sara »

Ha Jrs,

zonder nou meteen de dokter uit te hangen, ik denk dat dat best zou kunnen:

de gevoelszenuwen op je romp vormen horizontale rondjes vanuit je ruggenmerg, dermatomen.

[img]http://www.huidziekten.nl/afbeeldingen/ ... tomen3.jpg[/img]

Als er op een specifieke plek in je ruggenmerg een ontsteking plaats vindt, krijg je ten onrechte een signaal uit dat ene rondje.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Dag Sara,

Bedankt voor je antwoord. Alweer een puzzelstukje op zijn plek.....
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Ik heb inderdaad gelezen dat een chest-hug/ms-hug op meerdere plaatsen kan plaatsvinden. Bijvoorbeeld ook rond je pols of enkel, maar meestal rond je romp.

Bij mij was het een te-strak-corset-gevoel dat alleen aan de achterkant zat. Onder mijn bh, maar boven mijn riem.
melissa3216

Bericht door melissa3216 »

Hoi allemaal!

Ik ben nieuw hier ik ben melissa (21jr), heb net twee weken terug mijn eerste shub gehad (RRMS). Sinds vandaag ben ik topics op dit forum gaan lezen. En bij dit topic wilde ik even reageren omdat ik na het lezen denk een ms-hug gehad te hebben, maar ik weet het niet zeker.

Zoals ik het aan mijn omgeving uitlegde:het voelde alsof er een spanband om mijn buik heen zat. Opzich voelde het vervelend maar het was te doen, tot ik vanuit het ziekenhuis weer naar huis mocht een een overheerlijke grote portie patat had gegeten:o. Het voelde nu alsof die band om m'n buik zou gaan knappen het deed zo ontzettend veel pijn dat ik huilend met paracetamol me bed in gedoken ben om maar te gaan slapen zodat ik het niet meer voelde (was ook erg moe dus ondanks de pijn lukte het slapen wel.) De volgende morgen voelde ik de band nog wel maar gelukkig niet meer zo pijnlijk. Ik durfde alleen niet meer zo veel te eten. Als ik op mijn buik lag voelde het alsof ik op een steen lag. Mijn overige klachten van deze shub waren/zijn: tintelingen, zenuwpijn in de armen, symptoom van lhermitte, stijfheid en uitval van m'n armen.
Artemis-

Bericht door Artemis- »

@ Melissa, welkom op het forum.
Wat heb je mooi vlot binnen 2 weken na het starten van klachten de diagnose gekregen...:ja:
Zo snel als bij jou, gebeurt slechts een enkele keer.
Veel patiënten zaten maanden tot jaren in onzekerheid, soms zelfs 10 tot 20 jaar, alvorens zij wisten wat er precies scheelt.

-------------------

Wellicht geeft het een iets 'eng' gevoel wanneer je voor het eerst zo'n strakke band gevoel ervaart...zeker wanneer dit de 1e keer in de borststreek gebeurt.

Mijn eerste kennismaking met het strakke band gevoel was aan de enkels, later ook rondom polsen en borst.
san70

Bericht door san70 »

Goed, nu weet ik wat een chest-hug is.

Gisteren na het eten voelde ik me beroerd. Last van mijn rug, alsof ik tegen een te laag rugbankje gezeten had.Of alsof al mijn organen in elkaar gedrukt waren, en mijn rug helemaal rechten zou helpen. Dat hielp niet. We zaten in de tuin en aten een ijsje maar ik voelde me zo beroerd dat ik niet eens het ijsje opgegeten heb. En dat zegt wel wat hoor ;)

Ben op bed gaan liggen maar ging me alleen maar vervelender voelen. Ik droeg een sport-bh dus die zat al niet strak maar die heb ik toch maar uitgetrokken. Maar het beklemmende gevoel onder mijn borsten bleef, alsof mijn bh véél te strak zat. Ook de 'pijn' in mijn rug bleef. Ik zet pijn tussen aanhalingstekens omdat het niet helemaal de goeie beschrijving is, meer een heel vervelend gevoel.

Uiteindelijk mijn vriend geroepen en die heeft 112 gebeld. De ambulance is met gillende sirenes naar ons huis gekomen en heeft me uiteindelijk zonder sirenes naar de eerste hulp gebracht.
Hartfilmpje, bloedonderzoek, longfoto. Alles was goed. Het kwam pas heel laat in me op dat dit een bandgevoel van de MS zou kunnen zijn, ook omdat ik dat nog nooit op deze manier gehad had. De artsen op de EH kenden dat ook niet.

Maar goed, ik ben blij dat ik nu dit topic goed doorgelezen heb en ik ben ervan overtuigd dat het dus een chest-hug is (geweest).
Weer een ervaring rijker :D

San
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp