Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Nieuw in MSland (definitief MS)

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
E.R.

Bericht door E.R. »

[QUOTE=eM.Cee.eL.Wee.;763780]Heej E.R.

Dude, wat een verhaal zeg :eek:
Vraagje he, waarom loop je al zo lang met klachten, maar ben je voor jezelf nog niet eerder bij een neuroloog geweest?
[/QUOTE]

Men denkt/dacht aan een burn out, vanwege mijn situatie toen.

Afgelopen zomer wel door een internist onderzocht. Niks gevonden.
Maar sowieso moet ik zelf altijd het initatief nemen. Er heeft nooit iemand, geen arts of huisarts, tegen mij gezegd van laat je er eens op onderzoeken.

gr,
E.R.
M&MS

Bericht door M&MS »

Weet je, als MS in de directe familie voorkomt, dan is jouw kans verdubbeld om het ook te hebben, maar dat is maar een kans van 1 op 500. Het komt niet heel veel voor dat er 3 uit 1 gezin MS hebben.

Zoals eerder is vermeld zijn er diverse andere aandoeningen met deels dezelfde klachten. De meeste van die aandoeningen zijn echter te genezen.

Het blijft belangrijk en moeilijk, maar probeer je niet druk te maken. Dat kan evt. genezing bevorderen.

Artsen laten je pas onderzoeken als er meer klachten wijzen op MS. Daarna zal ook de neuro alle andere mogelijke ziektes uitsluiten.

En als je MS hebt, dan hoeft dat dus niet hetzelfde type te zijn als die van je broer.

Ik had in 1993 de eerste achteraf aantoonbare klacht. Het is nu 2011 en ik loop nog steeds. (ik ben wel de enige MS'er in de familie)
E.R.

Bericht door E.R. »

[QUOTE=M&MS;764105]Weet je, als MS in de directe familie voorkomt, dan is jouw kans verdubbeld om het ook te hebben, maar dat is maar een kans van 1 op 500. Het komt niet heel veel voor dat er 3 uit 1 gezin MS hebben.[/QUOTE]


Ik ben benieuwd waar je dit hebt gehoort of gelezen.
Op wikipedia word er namelijk gezegd dat de kans 10% hoger ligt.
Dus als 1 op de (16.000.000 inwoners in NL/16.000 ms patienten=)1000 het krijgen, dan is de kans nu 1 op 900.

groetjes
E.R.

klachtenlijst

Bericht door E.R. »

klachtenlijst

Beste mensen,

Ik heb van het weekend een lijst gemaakt met klachten, deze kan ik aanstaande woensdag meenemen naar de neuroloog. Het is toch wel een lange lijst van 15 punten geworden. :hmmm:

Mijn vriend en ik schrokken wel even van de lengte van de lijst.:( Zoveel klachten wijzen richting MS. Hij noemde bijvoorbeeld ook nog dingen waar ik zelf aan aan had gedacht, bijv dat ik snachts soms rare reflexen heb, stotter als ik moe ben, zomers slecht tegen de hitte kan en dan nog de 10-tallen momenten dat ik door mijn benen zakte en hij me overeind hield. (Mijn schat!) (EN de blikken van de mensen op straat, die dachten dat ik flauw viel oid.)

Bedankt voor jullie reacties
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Probeer dinsdag nog even je gedachten te verzetten en alvast heel erg veel succes gewenst voor woensdag!
:bloem:

Je hebt nog geen onderzoeken gehad geloof ik, toch?
Fransientje

Bericht door Fransientje »

Hoihoi,

Heel veel sterkte. Ik heb ook veel klachten die richting MS wijzen en de MRI was ook afwijkend met links zeker 5 duidelijke en rechts ook maar minder.

Lumbaalpunctie en VEP goed, geen andere aandoeningen gevonden.

De onzekerheid is het ergste en bij mij is geen diagnose gesteld.

Heeft zijn voor en nadelen. Ik haal binnenkort mijn rijbewijs weer op voor 10 jaar zonder problemen.
Kan mezelf gezond noemen.:ogen: :haha:

Niet dat ik op dit moment kan werken, maar ben niet afgekeurd en heb het gevoel dat alle deuren openstaan.
Doe dus nog omscholing verzorgende IG. Wel in mijn achterhoofd dat ik de vervolg opleiding misschien toch een andere draai moet geven,want mijn benen zijn het eerst wat bij mij mis is en eigenlijk nooit meer geworden zijn wat ze waren.

Het is niet altijd gemakkelijk, want zonder diagnose krijg ik niet zomaar iets tegen spierkramp enz.. en iedereen vraagt wat ik nu eigenlijk heb,maar kan geen antwoord geven.
Voel me vaak niet begrepen.

Ik hoop voor je dat het iets anders is en wat je ook hebt, uiteindelijk vind je er je weg wel in.

Je hebt aan je vader en broer al gemerkt dat elke MS anders is.

Heel veel succes voor bij de Neuroloog. De onderzoeken zijn te doen en de Lumbaalpunctie vond ik niet pijnlijk.

Ben benieuwd of er (al) wat uitkomt.

Probeer steeds ondanks je mindere dagen positief te blijven en steeds ondanks de klachten de leuke dingen te zien in het leven.

Ondanks welke last een mens met zich meedraagt, er is zoveel in het leven buiten dat om om van te genieten. Nu mijn lichaam niet altijd meer meewerkt.

Geniet ik nog meer van kleine dingen dan ik al deed.
:D :D :zon: :zon: :zon: :zon:
janna67

Bericht door janna67 »

heel veel sterkte morgen!! :knuffel:
E.R.

Bericht door E.R. »

[QUOTE=leeuwtje-nl;765167]Probeer dinsdag nog even je gedachten te verzetten en alvast heel erg veel succes gewenst voor woensdag!
:bloem:

Je hebt nog geen onderzoeken gehad geloof ik, toch?[/QUOTE]

klopt, nog geen onderzoeken gehad
morgen 1e kennismaking met de neuroloog en hopen dat hij me verder wil onderzoeken. (mri hoop ik op )
Chuck

Bericht door Chuck »

[COLOR="Purple"][B]Hoi E.R ik kom je even heel veel sterkte wensen voor de spannende dag van morgen

Groetjes knuf Chuck :aai: :bloem: :knuffel: [/B][/COLOR]
E.R.

Bericht door E.R. »

[COLOR="DarkSlateGray"] [B]Dank jullie wel[/B].[/COLOR]
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp