Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Benen en MS

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Wat heerlijk dat jullie allemaal zo meedenken!!
:knuffel:

Ik heb zojuist een effen zwarte besteld... Gewoon de goedkoopste met de minste verzendkosten. Ik ben niet toe aan een hippe, opvallende, niet saaie stok. Hij mag van mij zo min mogelijk opvallen, dan komen de leuke kleurtjes wel als ik daar aan toe ben... :o

Goede tip van dat handvat, want ook dit is geen ergonomische! Ik begreep ook dat de ergonomische links- of rechtshandig zijn. Maar de ene keer doet mijn linkerheup enorm veel pijn, de andere keer mijn rechterbeen.

Dus ik vind het ook wel fijn om van hand te kunnen wisselen. En natuurlijk zat ik weer precies tussen alle maten in, want zonder schoenen heb ik een kleine nodig, met schoenen een grotere. Toch maar die grote genomen, want het zal vooral om buiten wandelen gaan.
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Voordeel van een zwarte is dat 'ie overal bij past. Ik loop meestal met een ellenboogkruk tegenwoordig, die heb ik wel met ergo-grepen en dan kun je idd niet wisselen onderweg.

De klapstok heb ik tegenwoordig vaak in mijn tas als ik met de rolstoel weg ben en ik moet kleinere stukjes overbruggen of als ik een kortere afstand moet lopen, maar wel van kant wil kunnen wisselen.

Zo'n rolletje tennisracketband of hoe het ook heet heb ik hier voor een euro of 3 bij de sportzaak gehaald. Het beginnetje zit wel een stukje dat plakt, het uiteinde heb ik zelf met dubbelzijdig tape vast geplakt.

Doordat het spulletje wat rekt, kun je vrij netjes om de stok heen krijgen met een beetje geduld.
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

Voor het begin (Ergens in het diagnose traject) bungelde mijn rechtervoet gewoon aan mijn rechterbeen. De fysiotherapeute zet toen een elektrische spanning ergens op mijn rechterbeen. Vervolgens ging mijn rechtervoet netjes recht staan. Hoe meer of minder electrische spanning hoe meer of minder mijn voet recht ging staan.

Toen vond ik het een heel leuk spelletje. Aan een knopje draaien en je voet laten bewegen. Destijds had ik een pracht van een klapvoet en als ik die in een plas water liet klappen spetterde dat behoorlijk. Oh wat vond ik dat toen leuk.

En iedereen maar ernstig naar me kijken en deze jongen had niets in de gaten. :weetniet:
meindert

Bericht door meindert »

[COLOR="Blue"]
Tegenwoordig gebruik ik geen stok meer
maar krijg ik weer fysiotherapie!

Ze ontdekten daar dat een stok geen zin heeft
omdat ik er dan eerder over struikel:

Ik weet namelijk niet automatisch de positie van mijn benen
en dan is een stok alleen maar lastig:(

(Ik wil graag spoedig revalideren zodat ik weer
'on top of the world' ben voor als ik Christchurch, NZ eventueel zou bezoeken.)
[/COLOR]
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Tsja, zo kun je enthousiast grappig reageren over vervelende dingen. Toen ik 1,5 week geleden als een dronkenman door het huis liep van de Lyrica, kon ik er ook om lachen. Maar de Lyrica was wel vanwege ernstigere problemen...

Ik zal zien wat de stok voor me kan betekenen, ik krijg hem als het goed is morgen in huis....
E.R.

Bericht door E.R. »

[QUOTE=Anna1975;763987]
Als de boodschappen het zenuwstelsel naar de benen/beenspieren niet goed aankomt en omgekeerd, krijg je storing en daarmee problemen.

Als de spieren niet weten dat ze aanmoeten spannen, zak je door je pootjes.

Spierzwakte vind ik ook niet altijd een lastig begrip. Even voor mezelf:

Ik heb zat kracht in mijn benen, kan bij de sportschool ruim 70 kg wegduwen op de legpress en dat in 3 setjes van 15 herhalingen, als ik maar goed met de beweging bezig ben.

Even zo goed komt het voor dat ik door m'n benen of een van beide benen zak en dat heeft in mijn geval volgens mij meer te maken met het feit dat het signaal niet (op tijd) doorkomt.[/QUOTE]

Schrikken, dit heb ik ook. :hand: Herkenbaar. Ik kan soms ineens door mijn benen zakken. Bij de fysio tijdens de nulmeting gezien dat er genoeg kracht in mijn benen zit, dus dat zou het niet moeten zijn. Ik ervaar het zelf ook soms als dat het signaal even niet overkomt... nooit iemand daar eerder over gehoort.

Ps. ik heb geen diagnose voor ms, als het tegenzit komt die nog :(
Ik ga volgende week voor de eerste keer naar de neuroloog. yeaahh :hmmm:
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

[QUOTE=E.R.;764141]
Ps. ik heb geen diagnose voor ms, als het tegenzit komt die nog :(
Ik ga volgende week voor de eerste keer naar de neuroloog. yeaahh :hmmm:[/QUOTE]

Ik heb ook (nog) geen definitieve diagnose, maar er is hoe dan ook enorm veel herkenning! Succes bij de neuroloog volgende week!
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Wow... Ik heb net mijn stok ontvangen. Bij het uitpakken flitsten er slechts beelden door mijn hoofd van oma's, rollators, en zelfs... doodskisten... Allemaal even snel in 3 seconden, maar ik schrok van deze heftige reactie! :eek:

Niet dat ik nu ineens denk dat ik snel dood ga, maar zo zie je maar: de associatie met oude mensen is volop aanwezig. Het is echt zo'n bejaardenstok. Ik wilde geen opvallende, maar hier ga ik misschien toch wel iets aan doen. Het kan ook tè erg niet opvallen... :cool:

Moet dit even een plekje gaan geven. Ik zie mezelf er echt nog niet mee de straat op gaan, terwijl ie daar natuurlijk wel voor bedoeld is.

Ik kreeg wel meteen een kortingsbon voor mijn volgende aankoop! Is maar een jaar geldig en ik kan alleen hopen dat ik hem niet hoef te gebruiken... ;)

Ik had al zo'n lekkere emo-dag, maar met de komst van mijn nieuwe aanwinst wordt het er niet beter op! :(
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

[QUOTE=leeuwtje-nl;764119]
Ik zal zien wat de stok voor me kan betekenen, ik krijg hem als het goed is morgen in huis....[/QUOTE]

Door de stok werd het lopen voor mij vooral veel lichter. In combinatie met de EVO had ik mijn loopafstand binnen notime weer opgevoerd naar 2 km.

De stok heb ik gekregen omdat ik met de EVO problemen had met bergaf lopen.

Maar nu ik dit topic lees komen er weer rotherinneringen aan die periode boven :boos:
marijke

benen

Bericht door marijke »

benen

bij mij is het nu 2 en een half jaar geleden dat de diagnose ms is gesteld en ik ben vreselijk achteruit gegaan.
Ik kan bijna niet meer lopen en doe dus alles met de scootmobiel.
ik heb een trippelstoel die je electrisch in hoogte kunt verstellen.
het ergste vind ik de pijn in mijn benen.als ik maar durf em even te blijven staan dan bekoop ik dat vooral in de nacht met vreselijke pijn in mijn benen.
volgens de neuroloog is er een score voor het lopen tussen de 0 en de 10.
Bij 0 zou je weinig klachten hebben en bij 10 ben je overleden aan de gevolgen van ms.
ik heb nu een scoren van 7 en zie het allemaal niet meer zitten.
dat ik regelmatig val of dreig te vallen en wiebelig loop dat vind ik nog tot daar aan toe maar de eeuwige pijn en dat vooral in de nacht dat breekt een mens.
ik leef van medicijnen naar medicijnen anders doe ik `snachts helemaal geen oog meer dicht.
ik wil morgen een tussentijdse afspraak maken bij de neuroloog omdat ik het gewoon niet meer trek.
ik hoop dat hij iets voor me kan doen want ook voor mijn familie is dit niet fijn oom te zien.

liefs marijke
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp