Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Benen en MS

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Kobus

Bericht door Kobus »

Sterkte Marijke !!
Hoop dat je Neuroloog tijd voor je maakt & raad/bijstand kan geven
marijke

pijn benen

Bericht door marijke »

pijn benen

dank je kobus.
ik hoop het ook want dit is geen doen.
Sharon

Bericht door Sharon »

Sterkte Marijke, hopelijk kan de arts iets voor je doen.
In elk geval zal een luisterend oor al heel fijn zijn!
Milkmaid

Bericht door Milkmaid »

Tjonge Marijke, wat een verhaal. Doet me veel, ook omdat ik zelf anderhalf jaar geleden de diagnose kreeg met 49 jaar, zomaar out of the blue... Ik hoop dat je met de neuroloog je verder kan raden/helpen. Veel sterke voor jou en de mensen om je heen.
ErwindeW

Bericht door ErwindeW »

Ik heb een jaar geleden de diagnose MS gekregen. Ik had toen meerdere klachten, maar ook erg veel last van mijn benen.
Nu zijn we een jaar verder en heb ik weer heel veel last van mijn benen. Heb het gevoel dat dat er boven in mijn beide benen banden worden aangetrokken. en de voorkant van mijn bovenbenen voelen erg geirriteerd.
Komt dit bekend bij jullie voor? En moet ik er vanuit gaan dat dit al blijven schade van de MS is? Ben nu bijna 30 en hoop toch niet snel met krukken te hoeven lopen.
Sara

Bericht door Sara »

Hoi Erwin,

moeilijk om precies te duiden wat er aan de hand is... Als ik je vraag goed probeer te lezen, denk ik dat het gevoelsproblemen zijn, die je hebt.

Voor wat het waard is: in 1999, een jaar voor m'n diagnose, had ik iets dergelijks. Het was in de tijd van het Rotterdams Filmfestival, dus deze tijd van het jaar, vijftien jaar geleden. Ik liep behoorlijk en opvallend onhandig toen, schoenen en broek irriteerden me, maar de kracht is nooit weggegaan. De gevoelsproblemen zijn overgegaan, en ik loop nu, vijftien jaar later nog als een kievit. Weliswaar als een dronken kievit bij tijd en wijle, maar iets anders dan incidenteel een wandelstok heb ik niet nodig.

Ik hoop dat 't bij jou ook zo verloopt, natuurlijk! Heel veel sterkte!
marijke

benen en ms

Bericht door marijke »

benen en ms

Ik had al jaren pijn aan mijn benen en vooral mijn voeten,
Ik heb altijd dat het misschien aan mijn schoenen lag.
Je zoekt allerlei redenen.
In de jaren erna kwamen mijn benen kwa pijn ook bij.
In 2010 is de diagnose gesteld omdat ik 3 keer was gevallen in de sneeuw omdat mijn benen niet niet mee wilde.
De laatste keer viel ik en kon toen ook niet meer overeind.
Sindsdien zijn mijn benen het grootste probleem samen met de vermoeidheid.
Ik hoop dat dat jou nog bespaart blijft.
Ik loop met een stok en kan door het gebruik van Fampyra een beetje lopen.
Maar echte afstanden zitten er niet meer in.
Ik ben wel een stuk ouder dan jij.Ik ben nog even 54.
Mijn diagnose was ppms dus ze kunnen niks voor me doen dan de pijn proberen te verlichten.
Ik wens jou heel veel sterkte en misschien is het maar tijdelijk
MissGarfield

Bericht door MissGarfield »

[QUOTE=ErwindeW;949173]Nu zijn we een jaar verder en heb ik weer heel veel last van mijn benen. Heb het gevoel dat dat er boven in mijn beide benen banden worden aangetrokken. en de voorkant van mijn bovenbenen voelen erg geirriteerd.
Komt dit bekend bij jullie voor? .[/QUOTE]

Ja, dit herken ik en ik omschrijf het precies zo. Alsof de spieren van mijn bovenbenen enorm moeten werken om op te vangen dat de onderkant niet goed wil. Zoiets.

Ik merk het trouwens ook zo aan mijn knieën en knieholten. Alsof ze daar ook zo moeten trekken.

Ook ik heb zo lopen klooien met schoenen. Ik heb verschillende paren gekocht van hak naar plat en ook meerdere sportschoenen destijds, want wat had ik een sportblessures (dacht ik).

Ik vind het op zich een logische verklaring; spiergroepen nemen het voor zover mogelijk over, daar waar andere spiergroepen niet meer naar behoren functioneren.

Die spiergroepen die niet meer het werk doen zoals zou moeten (dus meer werkeloos zijn), kunnen ook gaan slinken daardoor. Mijn linkerkuit is aanmerkelijk geslonken.
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik weet niet Erwin of je bedoelt dat er banden "om" je bovenbenen worden getrokken of dat er (in de lengte) aan banden "in" je benen wordt getrokken.

Bij banden om je benen in combinatie met een geïrriteerd zijn van de voorkant van de bovenbenen (gevoel dat je benen verbrand/geschaafd zijn?) zou ik ook denken aan gevoelsstoornissen.

Mijn bovenbenen voelen vaak ook aan alsof ze gloeiend verbrand zijn. Een "bandgevoel" heb ik om mijn rechter bovenarm. Het voelt alsof een band van de bloeddrukmeter nog strak opgepompt om mijn bovenarm zit. Volgens mijn neuroloog zijn dit gevoelsstoornissen.

Lopen kost mij veel energie. Niet omdat er direct sprake is van vermindering van spierkracht maar omdat ik erg slecht voel wat ik doe. Dus óf veel te veel spieren aanspannen (waarna "pap" in de benen en/of spierpijn) óf juist niet genoeg spierkracht gebruiken en dan spontaan door de knieën zakken of de voeten niet goed optillen met als gevolg struikelen.

Bij mij is het dus eigenlijk allemaal te wijten aan gevoelsstoornissen.

Lastig maar als ik er in alle rust rekening mee houd is er goed mee te leven. Altijd nadenken bij wat ik doe :o en dat vergeet ik nog wel eens ;)
ErwindeW

Bericht door ErwindeW »

Het zijn meer touwen "om" mijn bovenbeen. zeg maar in de omgeving van je lies.
het geirriteerde gevoel is ook meer een stuk drukken gevoel.
Nu jullie het zo uitleggen lijkt het inderdaad op gevoelsstoornissen.
Ik heb verder nog geen medicatie gekregen en heb nu alleen paracetemol en Tramadol. Alleen met tramadol wordt ik high maar de "pijn" blijft. :moe:
10 feb moet ik weer naar de neuroloog toe. Ik hoop op een nieuwe MRI en dat het weer meer duidelijkheid kan geven. Vorige keer was ik niet intressant genoeg. :( Ik was alleen intressant voor hem als ik uitval had:???:.
kijken of hij er nu anders over denkt.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp