Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Kan dit een ozo zijn/worden?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
lotje

Bericht door lotje »

Leeuwtje-nl,

Ik ging uit van m'n eigen OZO ;) , de dingen die jij nu nog wel kan/doet
lukken mij dan echt niet.

Voornamelijk 'bewegende beelden' op de TV en teksten lezen zorgen er dan voor dat ik alles dubbel ga zien.
Ik heb dan moeite met focussen, op 1 ding gericht kijken.

Maar... manlief zie ik niet dubbel, want daar is er maar 1 van :haha:
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Overleggen ga ik zeker doen. Ik lig niet heel de dag plat hoor! Maar ik doe wel boodschappen bij de AH in de buurt, ipv op de fiets te springen naar die grote net iets verder weg. Alles gewoon net even een tandje lager.

Maar ik vind het zo heerlijk om te lezen! Merk helaas dat met lezen mijn oog meer pijn doet, terwijl verder weg kijken (tv bijvoorbeeld) geen enkel probleem geeft. Ik krijg hier vast ook nog wel tips over te horen in het ZKH.

Ik denk dat ik wel snel "dubbele mannen" zal zien, aangezien ik 2 mannelijke huisgenoten heb! :haha: Maar zolang ik dat weet, zal ik er niet van schrikken... ;)
lotje

Bericht door lotje »

:haha:
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Vanmorgen vroeg al bij de neuroloog geweest. Al zijn testen waren goed, zicht is nog 100% aan beide ogen, al is het links met een waasje. Hij wil een VEP laten doen voor verder onderzoek, met een telefonisch consult voor de uitslag. We zien elkaar pas over een maand en hij wilde me geen maand op de uitslag laten wachten.

Bij de receptie bleek echter dat de VEP pas over een maand gedaan kan worden! Ik heb gezegd dat die echt eerder moet, maar ze zaten helemaal vol. Geen optie dus, en ik moet gewoon een maand wachten.

De neuroloog kon niets echt zeggen, aangezien ik goed reageerde op zijn testen, maar hij heeft wel een vermoedelijke ozo benoemd. Vandaar verder onderzoek.

Over een maand heb ik dus in 1 week tijd een MRI, een VEP en de uitslagen (allemaal tegelijk in het persoonlijk consult), en dan tussendoor ook nog even examen voetreflexologie.

Ik had zo gehoopt vandaag of in elk geval binnenkort méér te weten... Hij benoemde ook even een prednisonkuur, maar het leek hem iets te snel. Bij zicht minder dan 50% zou hij het wel aanraden, maar hij zei ook meteen dat hij met me mee zou gaan als ik dat niet zou willen. Weet ik meteen hoe hij dáár tegenover staat! :p

Bij elke twijfel van verergering moet ik contact opnemen, dat heeft hij heel erg benadrukt. In dat geval moeten de huidige plannen gewijzigd worden (al zou ik niet weten hoe).

Kortom: ik weet nog steeds niets en ga gewoon nog een maand braaf afwachten. Baal baal baal!
Fia

Bericht door Fia »

Fijn dat je zicht in ieder geval 100% is. Wel onzettend balen dat een VEP zo lang op zich moet laten wachten.

Sterkte!

Liefs,

Fia
Blom

Bericht door Blom »

Ik hoop voor je dat de ozo niet doorzet, om het zo maar even te zeggen.

Wel je rust nemen en rustig afwachten, makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.

Groetjes en sterkte met het weer wachten!
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

Leontien, wat vervelend dat je zo lang moet wachten! Wel goed te horen dat je zicht nog wel goed is.

Sterkte!

Liefs,
Vlinder
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Leontien, je zou contact op kunnen nemen met je verzekeraar. Veel verzekeraars kunnen ervoor zorgen dat je eerder bovenaan de wachtlijst komt.
Snowym

Bericht door Snowym »

Ik zou gewoon even contact opnemen met de poli weer en het uitleggen. De neuro kan ervoor zorgen dat het eerder kan. Bij mij schreef hij op de aanvraag: "binnen 2 weken" en dan kan het wel, dus laat het aan je neuro navragen. Heb je een MS-vp dan kan het via haar/hem.
Fijn dat je zicht 100% is.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb er lang over nagedacht, maar ik vraag me af of het zoveel zin heeft om er "haast" achter te zetten. Er wordt uiteindelijk toch niets gedaan. Het enige is, dat ik dan zeker zou weten of het een ozo is of niet, met als resultaat een definitieve diagnose voor MS.

Ik wil het natuurlijk best weten (of eigenlijk wil ik weg uit de onzekerheid), aan de andere kant heb ik ook geen zin om er zoveel energie in te steken. Bij navraag bleek de VEP niet eerder te kunnen, en om er dan meteen mijn neuroloog of verzekeraar bij te halen...

Ik ben er zelf van overtuigd dat het een ozo is, ook na het gesprek met mijn neuroloog. Misschien gun ik mezelf ook wel deze 4 weken om aan het idee te wennen, voordat ik een definitieve uitslag krijg. En blijkt het geen ozo te zijn, dan is dat alleen maar "fijn". (Maar wat is het dan wel? ;) )

Ik ga er nog eens een weekendje over nadenken. Ik ben geen echte stresskip. Ik weet dat MS me boven het hoofd hangt, maar ik zal nu niet 4 weken in spanning doorbrengen. Mijn leven gaat door, en dat is soms al moeilijk genoeg.

Wel nogmaals dank voor de reacties en het meedenken, ik slaap er nog een nachtje over! :)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp