Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Kan dit een ozo zijn/worden?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Ach, Leontien, zo erg is het niet om het niet 100% zeker te weten. Dat betekent alleen maar dat je niet exact voldoet aan de definitie die neurologen hebben bedacht. Misschien hebben ze de definitie wel verkeerd geformuleerd.

Mijn neuro gaf mij het etiket 'zeer waarschijnlijk ms' toen ik er naar vroeg. Als ik het niet had gevraagd, had hij ook niets gezegd. Zo belangrijk vindt mijn neuro het naamkaartje.

Het is allemaal zo betrekkelijk. Wat de ene neuro 'misschien ms' noemt, zal de andere misschien 'waarschijnlijk ms' noemen. Uiteindelijk maakt het voor jouw gezondheidstoestand niets uit.
MetYumi

Bericht door MetYumi »

toen ik mijn 1ste OZO kreeg, wist ik nog niet dat ik MS had.
nooit gedacht dat ik MS zou hebben, omdat gezonde mensen ook een OZO kunnen krijgen.

ik ben in '92 naar de 1ste hulp gegaan omdat het alsmaar slechter ging met 1 van mijn ogen.

er werd iets (weet niet meer wat het was) in dat oog gedruppeld waar 'k last van had.
mijn pupil werd daarna erg groot zodat de oogarts in dat oog kon kijken.
er werd me verteld dat ik een OZO had en dat het met veel rust over zou gaan.

ik had geen VEP nodig om een OZO vast te stellen.
na de diagnose MS heb ik die wel gekregen.
wil hiermee zeggen dat je eigenlijk geen maand hoeft te wachten.

sterkte met je oog/ogen.
SannieBannie

Bericht door SannieBannie »

[QUOTE=SannieBannie]Ik moest direct naar de oogarts en heb daar diverse tests gehad en het was inderdaad een OZO[/QUOTE]

Ik kreeg alle tests dezelfde dag incl.een VEP test.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Dat is inderdaad mijn gedachte: ik weet zelf waar ik op dit moment (allemaal) last van heb, daar hoeft geen etiketje op geplakt te worden... Het UWV heeft ook niet veel haast met mij weer aan het werk te krijgen, dus ook zij kunnen nog wel even wachten op zekerheid.

En dan nog... Wanneer is een diagnose MS zeker? Elke arts heeft inderdaad een andere interpretatie. Ik had eerst "mogelijk MS", en enkele maanden later had hij het ineens over "waarschijnlijk MS". Waar liggen de grenzen? :???:

Zoals ik al schreef, heb ik geen zin om energie te steken in versnelde procedures. Ik verwachte bij mijn vermoedelijke ozo dat ik direct moest komen (zoals Sanniebannie) en aan het infuus moest. Nee hoor, een week wachten op mijn neuroloog en dan nog een maand op een onderzoek. :(

Als mijn neuroloog haast had gemaakt, zou ik het eng vinden. Maar als hij alles maar een beetje laat begaan (hij heeft niet eens gezegd dat ik rust moet nemen!), dan zal het allemaal wel loslopen. Zoveel vertrouwen heb ik inmiddels wel in hem.

Bedankt voor de steun, ik houd jullie verder op de hoogte. Het kan alleen een paar weken duren... :haha:
SannieBannie

Bericht door SannieBannie »

Ik heb alle onderzoeken in 1 dag gehad en toen was bekend dat het inderdaad een OZO was, maar daarna is er verder niets gebeurt. Ik hoefde geen kuur, ik moest alleen in het begin om de paar dagen terug voor controle. En daarna kon ik gewoon bellen als het verslechterde, is gelukkig niet gebeurt :D .
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Kan iemand mij zeggen wat ongeveer het verschil is tussen restschade van een ozo en een echte ozo?

Ik heb een maand of 3 geleden een ozo links gehad, die volledig weg is gegaan. Afgelopen maand heb ik veel stress gehad en jawel: mijn zicht links viel weer deels weg. Ik ging dus uit van restschade, die bij spanning weer op kwam zetten. Dit duurt nu een week of 3.

Sinds een dag of 3 doet mijn oogbol echter ook weer pijn en heb ik bij vlagen flinke hoofdpijn links. Ik ga nu toch twijfelen of het nog steeds restschade is (de stress is momenteel wel verdwenen), of dat het wellicht een nieuwe ozo kan zijn. :huh:

Voor de behandeling maakt het niets uit, ik wil geen kuur en red me prima zo met wat extra rust. Maar ik ben net een maand bezig met Copaxone en zou wel graag bij willen houden wat nieuwe schubs zijn, en wat er nog is blijven hangen.

Ik hád 3 schubs in een jaar en vraag me af of het met C minder gaat worden, maar dan moet ik wel weten of iets een schub is of niet. :haha:
Fia

Bericht door Fia »

Hoi Leontien,

dit klinkt als een nieuwe ozo. Naar mijn weten is restschade blijvend en trekt dus niet weg. Een voorbeeld zou kunnen zijn dat je oog blijvend slechter is geworden.

Wordt het bij stress erger, is het "gewoon" een nieuwe shub. Denk dat het een makkelijke plek voor ontstekingen is geworden:( (maar weet ik niet zeker, ben uiteraard geen arts).

Eerst sloeg bij mij ms ook makkelijk op mijn ogen, nu zijn mijn benen aan de buurt en is het met mijn ogen rustiger.

Sterkte!

Liefs,

Fia
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ow.... Dank je wel voor je reactie! Een nieuwe ozo zou wel erg balen zijn! Het is minder pijnlijk dan de vorige keer. Toen deed draaien van mijn oogbol echt veel pijn, nu is het vooral een hoofdpijn achter mijn oog (??), samen met wazig zicht (blinde vlekken in mijn beeld).

Een nieuwe schub zou ik echt wel balen vinden, hoewel het verder niet zoveel invloed heeft op mijn bezigheden. Maar ik zou ervan balen dat ik met Copaxone begonnen ben en meteen een schub heb. Aan de andere kant duurt de werking wel een maand of 4...

Grom!! Nou ja, ik maak er het beste van en probeer me zo rustig mogelijk te houden ondanks een aankomende verhuizing! :D
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Een simpele vraag, met waarschijnlijk een onduidelijk antwoord...

Ik heb 4 maanden terug een ozo gehad waarbij mijn zicht vager werd, maar na een test van de neuroloog zag ik nog 100% volgens hem, alleen met wat vage vlekken in het beeld.

Sinds 6 weken is dit terug. Ik heb het gemeld bij de neuroloog, maar we hebben er verder niets mee gedaan. Kuur was niet nodig (en niet wenselijk) en het was gewoon een feit voor ons beiden. Ik zie met 2 ogen gewoon alles, met 1 oog is vooral lezen moelijker maar wel te doen.

Momenteel wordt het niet slechter, maar zeker ook niet beter! Is er een kans dat ik ervan uit moet gaan dat dit blijvend is? Ik weet dat zoiets ook maanden kan duren, maar ik heb zo'n vaag intuïtief vermoeden dat het deze keer restschade heeft achtergelaten... Of ben ik nou veel te snel met een mogelijk vermoeden?
Bolke

Bericht door Bolke »

Hoi leeuwtje,

ik heb na verschillende ozo's nog tot wel een jaar erna verbetering ervaren. Hoop dat dat voor jou ook zo is. :)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp