Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Kan dit een ozo zijn/worden?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
leeuwtje-nl

Kan dit een ozo zijn/worden?

Bericht door leeuwtje-nl »

Simpel vraagje... Ik heb sinds 2 dagen last van mijn linker oogbol. Als ik gewoon mijn hoofd meebeweeg met kijken, heb ik weinig last. Maar als ik alleen mijn oogbol draai of mijn ogen iets heftiger dichtknijp, doet mijn oogbol pijn. :eek:

Ik ging er helemaal vanuit dat dit iets losstaands is, totdat ik me ineens besefte: ik heb nog geen officiële diagnose en de neuroloog "wacht" op nieuwe klachten. Heel af en toe zie ik wat wazig met links, maar ik heb er tot nu toe niet echt aandacht aan besteed.

Ik weet het: jullie zijn geen doktoren. ;) Maar er is wel genoeg ervaring om mij misschien te vertellen of dit een ozo [U]zou kunnen zijn[/U]. In dat geval zal ik namelijk mijn neuroloog maar eens inlichten...

Bedankt! :)
j@nnetje

Bericht door j@nnetje »

volgens mij kan dat heel goed een ozo zijn.
ik heb zelf 4 keer een ozo gehad en een keer daarvan had ik ook last van mijn oogbol.
zelfs draaien deed pijn met mijn oog, normaal doe je dat ongemerkt maar toen dus niet:(
andere keren alleen slecht zicht.
Ik hoop dat je hier iets aan heb...

groetjes J@nnetje
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Ik zag tijdens mijn OZO met de helft van één oog wazig. Er liep een duidelijke scheidslijn door. Met de andere helft zag ik normaal. Het was alsof iemand een mat glas voor de helft van één oog hield. Ik voelde ook druk achter mijn oogbol. Misschien heb je hier iets aan.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

J@nnetje en Sylvia, dank voor jullie reacties. Ik stond echt niet stil bij een ozo, tot ik bedacht dat "we" op nieuwe MS klachten "wachten"...

Bizar genoeg zie ik inderdaad ook alleen met de onderkant af en toe wat wazig. De bovenste helft van mijn gezichtsveld is links wel gewoon goed. Dus: herkenbaar! (Helaas...)

Misschien morgen toch maar even het zkh bellen. Het voelt alleen een beetje onzeker, want misschien is het wel heel onschuldig! :o
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

O ja, nog iets... :o

Hoe wordt een ozo vastgesteld? Is dat n.a.v. de klachten, besproken met de neuroloog? Of is daar een speciaal oogonderzoek voor? (VEP bijvoorbeeld)

Ik heb dus al diagnose "mogelijk MS" en het wachten is op nieuwe klachten. Als ik morgen het ZKH bel en ik moet komen, wat kan ik dan verwachten? Een VEP zal niet per direct gemaakt kunnen worden, lijkt me. En natuurlijk heb ik zulke dingen altijd op vrijdag! :boos:

Pff, de onzekerheid slaat toch ineens wel toe... :(
Sara

Bericht door Sara »

Leeuwtje,

mijn ozo's zijn door de oogarts vastgesteld met een gezichtsveldonderzoek:

ik werd in een donkere kamer met m'n snufferd voor een apparaat gezet dat gedurende een aantal minuten lichtflitsjes gaf, niet alleen recht voor m'n snufferd maar ook meer naar boven, beneden, links en rechts. Dat met eerst het ene oog dicht, en dan het andere. Ik moest op een knopje drukken als ik een flitsje zag.

Na afloop kwam er een keurig bonnetje uit het apparaat met een kaartje waarop duidelijk werd dat ik in 't midden een heleboel flitsjes niet gezien had met m'n ene oog.

Daarnaast is er in m'n oog gekeken. Bij een ozo is er vaak geen defect zichtbaar, hoogstens is de papil (het uiteinde van de oogzenuw) wat gezwollen. Alternatieven als netvliesscheuring enzo worden op deze manier uitgesloten.

Ik moet zeggen dat ik bij de eerste ozo links vrijwel niks zag, en bij de tweede keer rechts een overduidelijke grijze vlek midden in beeld had.

Als er niet zo duidelijk verlies aan gezichtsvermogen is, kan inderdaad wellicht een VEP gedaan worden. Dat is bij mij de eerste keer wel gedaan, de tweede keer niet.

Met de tweede ozo ben ik in 't weekend naar 't ziekenhuis gegaan (via de huisarts), en daar is dezelfde dag nog dat gezichtsveldonderzoek gedaan, en vervolgens meteen de eerste prednison erin gegoten.

Of dat bij jou ook zo gaat, geen idee... er wordt lang niet altijd zoveel haast gemaakt volgens mij.

Wellicht is 't voor jou ook handig om in ieder geval even bij de huisarts langs te gaan. Sterkte!
Sun

Bericht door Sun »

Leeuwtje, vraag je huisarts direct een verwijzing voor je oogarts. Liefst eentje die ervaring heeft met MS. Al weet een huisarts vaak niet of dat zo is. Een neuroloog kan je dat wel vertellen.
Sterkte met je oog!
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Zojuist het ZKH gebeld en poli neurologie is vandaag gesloten. Ik kan dus zowel mijn MSVPL als de poli zelf niet bereiken. Nu erg aan het twijfelen of ik mijn huisarts zal bellen. Ik wil eigenlijk toch geen medicatie en een verwijzing naar een oogarts vind ik wel ineens heel dramatisch klinken.

Ik zou nooit echt aandacht aan deze klacht hebben besteed. Alleen met diagnose "mogelijk MS" zou ik het misschien wel serieus moeten nemen... Ik weet zeker dat het maandag over is, en voel me zo'n zeur als ik dan nu meteen bij de dokter op de stoep sta.

---------------------

Inmiddels toch mijn huisarts gebeld. Ik kon pas na het weekend terecht, maar bij omschrijving van mijn klacht en situatie, willen ze toch liever dat ik vandaag nog kom. Helaas is mijn eigen huisarts met vakantie, maar er wordt in elk geval naar gekeken.

Bedankt voor de reacties! :bloem:
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

Hoi Leontien,

Ik ben met mijn OZO ook bij een oogarts terecht gekomen, die tot 3 keer toe zei dat het wel een migraine gerelateerd probleem zou zijn... Hij kon dus niets zien met zijn apparatuur. Naar de oogarts is volgens mij zonde van je energie. Met "mogelijk MS" zou ik toch naar de neurologie poli bellen en zeggen dat het spoed is.

Zelfs de VEP toonde bij mij maar een zeer kleine afwijking, niet voldoende om het een echte afwijking te noemen volgens de oogarts.

Gelukkig ben ik toen door de huisarts doorgestuurd naar de neuroloog, waar ik 6 weken later terecht kon (!!!), een MRI kreeg en daaruit kwam dat ik MS heb. Ook een OZO is niet te zien op de MRI, maar wel dat er actieve laesies zijn. Dat was/is bij mij het geval.

(Door de oogarts was ik dus te laat voor een pred. kuur, hoewel zo'n kuur alleen het genezingsproces kan versnellen en niet de mate van genezing.)

Mijn klachten waren: een donkere vlek onder en wazige vlekken door het hele beeld. Rood werd grijs en contrast was weg. Alles was gewoon donkerder. In het begin pijn bij oogbewegingen, ook in oogkas.
De pijn verdween na drie weken.

Ik dacht ook dat het binnen 3 weken allemaal wel over zou zijn.
Nu, een half jaar later, nog altijd problemen met diepte (zeker in de week voor de menstruatie).

Ik heb dus een heel vervelend zicht. Maar ik mag nog blij zijn; er zijn mensen die helemaal niets meer kunnen zien na een OZO.

Sterkte!

Liefs,
Vlinder
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Terug van de (vervangend) huisarts. De klachten zijn te vaag om er echt iets over te zeggen, maar ik werd wel héél serieus genomen gelukkig! Hij denkt dat het toch iets onschuldigs is, aangezien ik niet dubbel zie en ook de kaart nog goed kon lezen.

Maar als het maandag erger of veranderd is, moet ik meteen terugkomen. Hij heeft alles genoteerd. Ik heb hem eerlijk gezegd dat ik me normaal nooit zorgen had gemaakt, maar dat ik bang ben voor een ozo. Dat vond hij heel begrijpelijk.

Dus even het weekend afwachten en anders hoop ik dat ik via de huisarts heel snel bij de neuroloog terecht kan. (Mijn eigen huisarts belt meestal net zo lang met wie-dan-ook tot ik krijg wat zij denkt dat nodig is! :D ) Ik heb te veel gehoord/gelezen over blijvende schade na een ozo en bovendien zou een ozo mijn diagnose meteen definitief maken.

@ Vlinder: over 4,5 week heb ik een MRI van het hoofd. Tot nu toe was die schoon, maar als het werkelijk een ozo is, zou dat dan ook betekenen dat er laesies te zien zijn? Sinds enkele weken heb ik ook coördinatiestoornissen, dus het zou me niets verbazen... :(
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp