Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Revalidatie en alles wat daarbij hoort

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Misschien spoor 2, hoewel er ook wel "typemiep"- functies binnen mijn bedrijf zijn volgens mij. Maar dat mag iemand anders uitzoeken. :)

En moet je dan tijdens die 2e spoor-periode therapeutisch blijven werken of zit je thuis?
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Ja, het ligt allemaal wat ingewikkeld geloof ik.
Mij is gezegd dat ik verplicht ben het tweede spoor in te gaan, maar dat het dan echt om een bestaande baan/vacature moet gaan en niet om een gecreëerd baantje bij je eigen werkgever (tenzij je werkgever natuurlijk net die baan vacant heeft die voor jou geschikt zou zijn). Maar er zijn wel uitzonderingen, als het UWV (deskundigenoordeel aanvragen) daar akkoord mee gaat.

Ik moet nu een administratieve baan gaan uitproberen om te kijken of dat verschil maakt met mijn eigen baan. Ik kan mijn eigen functie nog wel uitoefenen. Toch ben ik dan verplicht om ook ander werk uit te proberen. Vind ik niet verkeerd. Maar om voor een proefperiode meteen een vacature te gaan invullen vind ik ook zo wat. Maar daar moet dan inderdaad het UWV maar een uitspraak over doen.

Zo lang je werkt (welk werk dan ook) moet je óf voor die uren beter gemeld zijn, óf therapeutisch werken. Spoor 2 betekent dus gewoon dat je werkt en niet thuis zit. Anders heet het geen spoor 2, maar "volledig ziek thuis".


Verstuurd vanaf mijn SM-T535 met Tapatalk
Molly74

Bericht door Molly74 »

Wat een groot topic is dit. Iedereen lijkt wel een revalidatietraject gevolgd te hebben. Maar ik heb helaas niet alles kunnen lezen. Is een beetje teveel voor me. ;) Ik las van de week dat (Nederlands) onderzoek uitwees dat revalidatie in geval van MS en vermoeidheid niet zinnig was (precieze bewoordingen weet ik niet meer).

Iemand bekend met dat onderzoek?
Nessa

Bericht door Nessa »

[QUOTE=D-Cheryl;1048459]En moet je dan tijdens die 2e spoor-periode therapeutisch blijven werken of zit je thuis?[/QUOTE]

Dat ligt er aan. Tweede spoor betekent alleen dat er buiten het bedrijf van je werkgever gekeken wordt naar arbeidsmogelijkheden.

Dat gaat via een reintegratiebureau, maar het is zeker niet zo dat je gelijk na inzetten van het tweede spoor via dat bureau aan de slag gaat. Soms hebben die trajecten gewoon tijd nodig.

Ook bij 'volledig ziek thuis' kan er een reintegratietraject aan de orde zijn. Volledig ziek thuis zegt iets over de ongeschiktheid van je eigen werk, maar niets over andere functies die je nog wél kunt verrichten. Voorbeeld: als jouw werkgever alleen staand werk heeft en jij kunt niet meer staan, kun je best een tweede spoor opstarten richting zittend werk.

Beter gemeld zijn voor een bepaald aantal uren is trouwens ook weinig relevant. Ook in dat geval ben je immers nog steeds ziek in de zin van de ZW/WIA.
Nessa

Bericht door Nessa »

[QUOTE=Hanna71;1048466]
Mij is gezegd dat ik verplicht ben het tweede spoor in te gaan, maar dat het dan echt om een bestaande baan/vacature moet gaan en niet om een gecreëerd baantje bij je eigen werkgever [/QUOTE]

Werken bij de eigen werkgever is altijd eerste spoor. Tweede spoor is buiten de organisatie. Moet dan inderdaad wel gaan om reële arbeid.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

[QUOTE=Molly74;1048821] Ik las van de week dat (Nederlands) onderzoek uitwees dat revalidatie in geval van MS en vermoeidheid niet zinnig was (precieze bewoordingen weet ik niet meer).
[/QUOTE]

Heb je een link naar dat artikel?
Vermoeidheid is de enige reden waarom ik aan een revalidatietraject ben begonnen en ik heb er heel erg veel aan gehad. Voor mij was het absoluut zinnig.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

[QUOTE=Nessa;1048828]Werken bij de eigen werkgever is altijd eerste spoor. Tweede spoor is buiten de organisatie. Moet dan inderdaad wel gaan om reële arbeid.[/QUOTE]

Ja, zo had ik het ook begrepen. Wat ik daar raar aan vind is dat na 1 jaar het eerste spoor dan dus overgeslagen wordt. In mijn geval althans.

Ik ben een jaar ziek. Eerste half jaar gerevalideerd en het tweede halfjaar aan het opbouwen in mijn eigen functie (=spoor 0). De grens is bereikt, het is nu helder hoeveel ik kan. De arbeidsdeskundige heeft geadviseerd dat ik geschikt ben voor mijn eigen functie in een beperkt aantal uren. Toch eist het UWV dat je na een jaar het tweede spoor ingaat.

Ik snap wel dat er gekeken wordt naar een andere functie, om te kijken of ik dat wellicht in meer uren kan. Maar waarom moet dat dan bij een ander bedrijf zijn (spoor 2)? Waarom niet een andere functie in mijn eigen bedrijf (spoor 1)?
Nessa

Bericht door Nessa »

[QUOTE=Hanna71;1048830]Ik snap wel dat er gekeken wordt naar een andere functie, om te kijken of ik dat wellicht in meer uren kan. Maar waarom moet dat dan bij een ander bedrijf zijn (spoor 2)? Waarom niet een andere functie in mijn eigen bedrijf (spoor 1)?[/QUOTE]

Het gaat niet alleen om het aantal uren maar ook om het uurloon en de beschikbare functies.
Overigens kan spoor 1 doorlopen in het tweede ziektejaar terwijl er ook in spoor 2 gekeken wordt. Spoor 2 hoeft ook niet altijd te betekenen dat je daadwerkelijk elders aan de slag gaat. Soms is de conclusie van een reintegratiebureau dat er buiten het eigen bedrijf niet méér te halen valt dan binnen het eigen bedrijf. Als zo'n rapport deugt dan heeft ene werkgever gewoon aan zijn tweede spoor-verplichtingen voldaan.

De reden om binnen én buiten je eigen werkgever te kijken, is om de kans te vergroten dat je passend werk vindt en dus de kans te verlagen dat je uitstroomt in de WIA.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Nessa, bedankt voor je antwoord.
Ik dacht dat spoor 2 betekende dat je sowieso ergens anders aan het werk gaat, maar het heeft er dus mee te maken dat er [U]gekeken[/U] wordt naar ander werk.

Er wordt voor mij nu een deskundigenoordeel aangevraagd bij het UWV en ik hoop dat ik daar te horen krijg dat het 2e spoor niet nodig is. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er een functie is die ik voor hetzelfde salaris (of meer) kan uitoefenen in meer uren dan mijn huidige baan. Ander werk zal niks opleveren qua uren of salaris. Ik verdien best goed in mijn functie en ben niet opgeleid voor functies die hetzelfde of beter betalen. Per saldo is het beter mijn eigen functie te blijven uitvoeren en de arbeidsdeskundige heeft al aangegeven dat ik daar nog geschikt voor ben.

Maar ja, je blijft toch afhankelijk van het oordeel van anderen.
Molly74

Bericht door Molly74 »

Hannah, dit is die link. Ergens richting onderkant van pagina.

[url]http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aan ... ek-ms.html[/url]
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp