Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Revalidatie en alles wat daarbij hoort

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=knutselsmurf;1018924]Ik had een waaier van problemen. Slecht lopen, weinig energie, blaasproblemen, moeite met acceptatie, praktische problemen thuis, verstoord dag/nacht ritme. [/QUOTE]

Hoe hebben ze bij jou je problemen met lopen onderzocht en aangepakt? Zou je een beetje kunnen vertellen over dat deel van het traject?
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

Ik ervaar gewoon krachtverlies door deze warmte. Zelfs een eenvoudige oefening als in zit de benen 10 x optillen gaat niet. :weetniet:
knutselsmurf

Bericht door knutselsmurf »

[QUOTE=Jrs77;1018974]Hoe hebben ze bij jou je problemen met lopen onderzocht en aangepakt? Zou je een beetje kunnen vertellen over dat deel van het traject?[/QUOTE]

Veel meer dan ik al geschreven heb, is er niet over te vertellen. Ze zijn er nog niet uit, wat er moet gebeuren. Misschien botox, misschien een orthese, of beide.

Ik had eigenlijk gehoopt iets te leren of gerichte oefeningen te krijgen, maar dat is niet gebeurd. Ik heb wel eventjes op een loopband gestaan, maar die trekt me onderuit, omdat ik mijn voeten niet genoeg optil.

Het is wel zo dat ik niet elke dag even slecht loop, en ik heb heel hard geprobeerd om daar een patroon in te herkennen, maar zonder veel resultaat. Voeding lijkt invloed te hebben, inspanning kort geleden, inspanning langer geleden, het weer en verder gewoon het toeval, denk ik.
bos

uitval been en voet

Bericht door bos »

uitval been en voet

Hoi allen,

Na 2 jaar redelijk stabiel te zijn gebleven zonder medicatie, heb ik afgelopen week helaas weer een terugval gehad. Had net (4 weken geleden) een preventieve prednison behandeling gehad om de laatste restschade weg te werken en dat was gelukt. Ik functioneerde bijna weer normaal.

Was ook weer begonnen met fysiotherapie om nog sterker te worden en toen ineens die klap/schub. Mijn rechterbeen en voet liggen er nu uit. Klapvoet en been heffen is erg lastig. Kom gewoon amper vooruit. Paniek nu dus. Werk nog fulltime en heb een externe commerciele functie waarbij ik regelmatig de deur uit moet / mag.

De MS vermoeidheid die mensen beschrijven, ken ik niet. Enkel mijn benen werken niet mee. De schub houdt inmiddels al een week aan en kon gisteren pas bij de neuroloog terecht. Aangezien ik 4 weken geleden prednison heb gehad, lijkt het geen zin te hebben om dit nu weer te doen. Als ik zelf wil dan mag het wel, maar ga nu even uit van het advies van mijn neuro.

Wil eigenlijk zsm mogelijk een enkel voet prothese zodat ik iig iets vooruit kan. Lopen gaat zo moeizaam nu. Strompel echt en struikel over van alles. Echt een btje in paniek nu en toch gewoon elke dag naar mijn werk gegaan. Van kastje naar kastje kan nog net zonder dat het teveel opvalt. Echt zo knullig dit. En ze weten het ook nog niet op mijn werk. Durf het ook niet te vertellen eigenlijk. Heel mijn wereld staat weer even op zijn kop. :eek:

Besloten om te gaan starten met tecfidera om zulke aanvallen hopelijk in de toekomst tegen te gaan dan wel te verminderen totdat er een betere oplossing komt. Hoop echt dat die ooit komt voor ons allemaal. Wil graag snel beginnen met een revalidatie traject. Hoe lang duurt het voordat je ergens terecht kunt? En kunnen mijn klachten minder worden? Hoop echt dat die klapvoet enigzins wegtrekt.

Zal nog wel middenin de schub zitten. Na 4 weken weet ik waarschijnlijk meer. Hebben mensen ervaring met klapvoet en been zwakte en heeft revalidatie daarin geholpen? Wil zsm een spalk oid zodat ik iig in de tussentijd iets beter vooruit kan. En vervolgens proberen om weer sterker te worden. Maar kan ook goed zijn dat ik vanaf nu moet leren leven met deze nieuwe beperking. :o
Zucht.....

Zijn er mensen hersteld van een klapvoet en zo ja hoe lang heeft dat geduurd? Heeft revalidatie daarin geholpen?

Alvast dank voor jullie hulp.
marijke

revalidatie

Bericht door marijke »

revalidatie

Je bent me net voor met je berichtje.

Ik hoor vaak dat mensen redelijk stabiel blijven.

Ik ben gisteren bij de neuroloog geweest en het enige dat hij zei was : ja je zult achteruit gaan.

Dat wet ik ook wel..

Kan in tussen tijd niet meer plassen,poepen en inderdaad de kracht in mijn benen is weg.

Ik ben een paar weken geleden gevallen.

Kan al zelf niet meer omhoog maar na een tijdje is dat toch gelukt.

Ook toen konden mijn benen mijn romp niet houden.

Mijn benen stonden recht maar mijn bovenlijf lag op bed.

De neuroloog wil me terug naar de revalidatie laten gaan.

Die schijnt ervoor te kunnen zorgen dat ik weer kan poepen,want ze helpen ook mensen met een dwarslaesie.

Ik moet eigenlijk een geveerde scootmobiel hebben en ook daar kan hij mee helpen blijkbaar.

Ook zei hij dat ze me kunnen leren om van mijn bed in de rolstoel kan komen.

Ja hallo,ik zit nog niet in een rolstoel.

Ik merk wel dat mijn benen steeds minder kunnen hebben.
Ben net in bed gaan liggen omdat ik niet meer kon lopen.

Houd dit nog ergens op of hoe zit dat.

Bij die neuroloog ben je gewoon een nummer.

Ik moet weer een mri laten maken,omdat dat al 2 jaar geleden is.

Ik word hier zo troostellos van:huilen:

Een klapvoet ken ik eigenlijk niet echt.

Er is wel een man bij de msgym die dat heeft en kan goed vooruit met dat hulpmiddel
Sharon

Bericht door Sharon »

Wat een vervelende situatie Bos.
Waarschijnlijk zit je nog midden in schub en kan er nog veel herstellen met tijd en rust. Mocht het onvoldoende herstellen denk ik dat er voor jou echt nog wel het één en ander te halen valt bij een revalidatiearts. Heb jij al een verwijsbrief gekregen voor een revalidatiearts?

Hoe snel je kunt beginnen met een revalidatietraject hangt erg af van de wachtlijst die er eventueel is, daarnaast kan jij je afvragen of je gelijk in een heel traject wilt.

Ik moet even graven in mijn geheugen aangezien het alweer een paar jaar terug is maar in eerste instantie kwam ik bij de revalidatiearts voor een klapvoet en krachtsverlies. Ik heb toen vrij snel een confectie enkel/voet orthese gekregen. Met die orthese heb ik een jaar of 2 goed kunnen lopen. Ik heb in die 2 jaar ook periodes gehad dat ik de orthese niet nodig had.

Na die 2 jaar werd mijn klapvoet/spasticiteit erger. Ik ben toen wederom bij de revalidatiearts gekomen. Daarnaast ben ik ook begonnen met een revalidatietraject.

Met o.a. de fysiotherapeut heb ik zeker het één en ander bereikt. Mijn benen zijn sterker geworden en ook mijn manier van lopen hebben we kunnen aanpakken. Uiteindelijk is er wel besloten om een orthese op maat te maken. Hier kan ik letterlijk en figuurlijk goed mee uit de voeten.

Je schrijft dat ze het op het werk niet weten en dat je het eigenlijk ook niet durft te vertellen, ben je bang dat je erop afgerekend wordt? Krijg je geen vragen op je werk nu je moeilijker loopt?

Hopelijk trekt je schub gauw weg en daarmee ook je klapvoet. Sterkte!
bos

Bericht door bos »

Hi sharon, kan gelukkig maandag al terecht bij de revalidatie arts. Denk overigens dat mijn klapvoet met name te maken heeft met spacticiteit in mijn kuit. Mijn voet staat naar binnen als ik lig en krijg hem met moeite recht en als ik stil sta trilt mijn onderbeen door de clonus. Enorme spierspanning dus icm spierzwakte in mijn heup geloof ik. De spierspanning doet overigens geen pijn. Hoop dat spasme na een terugval / schub ook kan weg trekken?

Op mijn werk kan ik van kastje naar kastje nog net normaal n paar passen zetten. Maar dit Is uiteraard niet vol te houden. Hoopte dat t weg zou trekken maar na n week heb ik nog geen enkele verbetering gezien. Gaat eerder achteruit. Pffffffffffff. Denk dat t tijd wordt om 'uit de kast' te komen en het ging de laatste tijd juist zo goed


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sharon

Bericht door Sharon »

Wat fijn dat je maandag al terecht kan bij een revalidatiearts. Hopelijk kan deze meer duidelijkheid verschaffen.

Ik snap dat je het liever niet verteld op je werk, aan de andere kant lucht het misschien juist op. Zelf ben ik er altijd open over geweest, dit heeft mij eigenlijk nooit in de weg gezeten.

Als ik nu een keer struikel, roep ik altijd het hardst "Niets aan de hand, even kortsluiting "
Mijn inmiddels nu vrijwillige collega's kijken er eigenlijk niet eens meer vreemd van op ;)
Charlottelove

Bericht door Charlottelove »

Binnenkort ga ik een revalidatie traject in op advies van de neuroloog en een revalidatiearts van het ziekenhuis.

Nu wil ik dit graag doen maar als ik hier allemaal zo lees gaat dat heel wat tijd dus energie kosten en laat ik die energie nu net niet hebben. Het ligt ook niet echt naast de deur.

Wanneer ik 2 of 3 dagen naar het revalidatie centrum moet weet ik eigenlijk wel zeker dat ik dit niet ga trekken.

Klopt het ook dat er zo veel tijd in gaat zitten?
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Ja, het kost energie, maar je doet het wel ergens voor: het levert je wat op.

Je leert omgaan met je symptomen, ze laten je zien hoe dingen ook kunnen, kortom: je krijgt weer een zetje het juiste pad op.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp