Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Revalidatie en alles wat daarbij hoort

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Diekies

Re: Revalidatie en alles wat daarbij hoort

Bericht door Diekies »

Ik bedoelde top voor je 'bump'

Ik wens je veel sterkte met je een nieuwe traject. Hopelijk haalt het het beste uit jezelf naar boven. Zet 'em op 💪
leeuwtje-nl

Re: Revalidatie en alles wat daarbij hoort

Bericht door leeuwtje-nl »

Diekies schreef: 15 jul 2021, 10:44 Ik vraag mezelf af of ik er niet 'te goed' voor ben als ik deze verhalen allemaal lees.
Ik heb fysiek ook niet heel veel te klagen, behalve dat ik inmiddels de dag met met een orthese doorkom. Maar die vermoeidheid, energie, planningen... Daar valt vast nog wel winst in te behalen!! Merkte ook tijdens het gesprek alweer dat ik er best moeite mee heb om alles onder ogen te komen. Dus ook het stukje "aanvaarding" en "verlies" zal ter sprake gaan komen.
Tevy

Re: Revalidatie en alles wat daarbij hoort

Bericht door Tevy »

@Diekies Revalidatie zal zeker een positieve werking hebben voor je verwacht ik. Dit is niet alleen voor fysieke klachten, maar ook mentale klachten. Zeker energie verdelen is iets wat bij de ergotherapie aan bod zal komen. Dit is erg nuttig voor mij gebleken. Ik heb dit 7 jaar geleden gedaan en heb er nog elke dag 'plezier' van. Zet 'm op, het is echt de moeite!
Diekies

Re: Revalidatie en alles wat daarbij hoort

Bericht door Diekies »

Ik ga er ook zeker positief in. En sta voor van alles open.
Las ook hier dat je er beter vroeg bij kunt zijn. Ik zoek wat handvatten voor de toekomst. Vooral op gebied van energie verdelen. Voor m'n gevoel gaat het nog wel goed met bijvoorbeeld werken, maar de dag erna soms gewoon kapot.
1e afspraak pas na de vakantie. Ben benieuwd..☺️
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Revalidatie en alles wat daarbij hoort

Bericht door Qanuk00 »

Mijn ervaring:
Ik heb vandaag mijn eindgesprek bij de revalidatiearts gehad, mijn traject zit erop. Zo wordt het dan gezegd en ik houd mijn hart vast omdat ik er naar mijn idee nog niet alles heb uit kunnen halen. Maar mijn revalidatiearts gaf aan dat het 12 weken traject is geeindigd, en dat ze me wel in de gaten blijven houden. Over 3 maanden weer een consult. En om het voor mij gemakkelijker te maken wordt de afspraak daarna bij de revalidatiearts op poli neurologie gehouden, dan hoef ik niet voortdurend te schakelen. Ze houden dus netjes vinger aan de pols en als het nodig is, wordt er gewoon weer een nieuw traject opgestart.

Ik moet zelf gewoon ff wennen aan al die nieuwigheden, je hebt een gebroken been of niet, je moet naar een dokter voor iets of niet. Ik ben erachter gekomen dat MS toch een heel ander eigen beleid volgt, met vooral afwachten en tijd nemen voor zaken. En zo nodig weer herhalen, omdat het lange termijnwerk is. De behandelaars zijn er echt voor me, en dat voelt erg goed.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
D-Cheryl

Re: Revalidatie en alles wat daarbij hoort

Bericht door D-Cheryl »

Ik heb vanmiddag weer even een 'bijpraat'-momentje met de revalidatiearts. Ik heb in 2013 mijn eerste traject gehad, toen ik (cognitief) helemaal vastliep, en drie jaar later een tweede omdat toen die informatie veel beter kon landen. Eigenlijk moesten in dat traject de dingen die me in 2013 waren verteld, een tweede keer worden verteld en toen kon ik ze pas ècht gaan begrijpen en toepassen.

Vorig jaar hebben we elkaar even telefonisch gesproken ivm een aanvraag voor een driewielfiets bij de WMO waar de ergo me mee ging helpen. En nu ben ik het een beetje zat dat mijn neuroloog enkel opmerkt "aan je spierspanningen kan ik niks doen, ga maar naar de fysio".
Wij hebben hier een supergoede revalidatiearts die echt uitzoomt en je volledige klachtenpatroon probeert te zien, en daarmee soms een oplossing suggereert die van de neuroloog niet zal komen omdat het haar werkveld niet is.

Zolang ik ieder jaar even 'bijpraat' blijf ik in het systeem zitten: ik heb in 2012 vijf maanden moeten wachten op de eerste intake, terwijl ik echt tegen het plafond vloog van frustratie. Dat laat ik me niet nog een keer gebeuren.
Net even mijn agenda en medische aantekeningen van het afgelopen jaar doorgelopen en mijn (papieren) lijstje aangevuld: ik kan iedereen aanraden om een puntsgewijze lijst van je klachten bij te houden! Ik doe dit nu al 10 jaar en het helpt me enorm om overzicht te houden - en bij nieuwe artsen of het UWV helpt het ook erg goed.
Nu mijn bespreekpunten voor vanmiddag nog even wat duidelijker op papier zetten: ben benieuwd naar zijn visie en advies!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp