Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Nieuwe MRI ter vergelijking..

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Daantje1976

Nieuwe MRI ter vergelijking..

Bericht door Daantje1976 »

Hoi!

Gister een nieuwe MRI scan gehad, omdat de neuroloog een nieuwe scan wil ok te vergelijken met die van januari..

In een jaar tijd 1 schub gehad en op denscan van januari zijn 4 witte vlekken te zien.

Wat ik me nu afvraag is, of je zonder schub ook nieuwe witte vlekken erbij kunt hebben gekregen..

Iemand die dat weet?

Groetjes Daantje :ogen:
Sara

Bericht door Sara »

Ha Daantje,

ja dat kan. Er is niet zo'n heel direct verband tussen de klachten of de schubs die je hebt en de vlekken op de MRI.

Het kan ook dat je na een schub géén nieuwe vlekken hebt :)
heleendr

Bericht door heleendr »

hoi

ik heb vorige week ook een nieuwe mri gehad
ook om de boel te vergelijken

reden is de toename van klachten, neuro wil kijken in /bij welke plekken er (meer) schade is ontstaan

nu is zijn mijn hersenen net een gaten kaas, veel plekken waar geen enkele activiteit is, en veel lid teken weefsel aldanniet van de cva en ms

ik ben niet echt benieuwd naar het resultaat..... zat niet op de mri te wachten
vind de uitslag beetje confronterend ..de gevolgen zijn al bekend, de reden ook, nu alleen de stand van zaken
Dannifan

Bericht door Dannifan »

In 2007 bij de diagnose een MRI gehad, in 2014 de tweede en deze was exact hetzelfde als de eerste.

Helaas kan ik niet zeggen dat mijn gezondheid hetzelfde is gebleven, ik ben 80% minder geworden sinds 2007 ondanks dat de MRI hetzelfde was.
Daantje1976

Bericht door Daantje1976 »

Je kunt er dus geen pijl op trekken zeg maar...:???:

Bij geen verandering wil de neuroloog een lumbaalpunctie doen..ik twijfel of dat nut heeft.Ook daaraan is het niet altijd te zien.

We houden het nog maar even op de 99% diagnose..
Dannifan

Bericht door Dannifan »

[QUOTE=Daantje1976;981215]Je kunt er dus geen pijl op trekken zeg maar...:???:

Bij geen verandering wil de neuroloog een lumbaalpunctie doen..ik twijfel of dat nut heeft.Ook daaraan is het niet altijd te zien.

We houden het nog maar even op de 99% diagnose..[/QUOTE]

Vroeger was een lumbaal punctie heel gewoon, tegenwoordig is de MRI al zo goed dat dit, in principe, voldoende is voor de diagnose.
Alleen als ze er niet goed uitkomen willen we graag nog een LP doen, dan weten ze het zeker.

Je kan het weigeren natuurlijk maar misschien is het goed het toch te doen, de artsen stellen het niet voor niets voor natuurlijk.
heleendr

Bericht door heleendr »

ik heb meerdere lumbaal puncties gehad

de eerste ging mis, (en zorgde voor veel pijn in de rug en hoofdpijn)
de 2de en 3 de lukte wel

en nog was het Niet duidelijk of mijn klachten va ms, de ziekte van lyme of van de CVA en TIA's afkomstig waren.

men baseert de uitspraak ms voornamelijk op de vroegere onderzoeken (CT en MRI) voor dat ik wat hersenbloedingen had want toen was er ook al sprake van ms

nu zijn er te veel beschadigingen in mijn hersenen en plekken waar geen of verkeerde activiteiten zijn.
Het lp toonde wel een lyme besmetting aan en daar komt het weer ook ms maar wel met veel maarrrr

de techniek mag dan wel vooruitgegaan zijn maar bij mij is nog steeds niet duidelijk welke klachten nu bij de cva of ms horen

in het verre verleden werd ms al tot de mogelijkheid genoemd naar aanleiding van de mri

het kan beide helaas en nog meer helaas ik heb tekenbeten gehad en daar was sprake van een besmette teek

ik heb hersenbloedingen én verstoppingen gehad en de bij behorende schade

nu is het bij mij gewoon de stand van zaken, de schade, de prlekken van geen of verkeerde activiteiten, op nemen en een overzicht maken waar de schade zit.

en helaas nemen mijn klachten toe maar gelukkig niet in verhouding met de schade, want die neemt net iets sneller toe dan mijn klachten

maar al met al, ik schiet er niets mee op en moet gewoon DOORGAAN
Suzan

Bericht door Suzan »

[QUOTE=Daantje1976;981200]Wat ik me nu afvraag is, of je zonder schub ook nieuwe witte vlekken erbij kunt hebben gekregen..[/QUOTE]

Ik heb twee keer een MRI gehad. De eerste keer was op een moment dat m'n gehele linkerkant verlamd was, daar kwam dus ook de diagnose uit.

De tweede was een aantal jaren later. Inmiddels was ik weer grotendeels hersteld van die ene schub op wat restverschijnselen na.
Natuurlijk had ik in de loop van die jaren wel wat periodes gehad dat het een paar weken niet zo lekker ging, maar niet echt de overduidelijke schubs zoals voor de diagnose.

En toch had ik bij die tweede MRI er nieuwe vlekjes bij gekregen.
Dat waren dus blijkbaar toch schubjes geweest al had ik ze dan wel niet al zodanig aangemerkt. ;)
Daantje1976

Bericht door Daantje1976 »

Nah ja..zo gaat het bij mij dus ook...vorig jaar vrijwel niet meer kunnen lopen, zo'n heftige schub. Zo erg niet meer gehad maar wel voortdurend restverschijnselen.

Ben erg benieuwd wat er uit komt..

Tsja, en die lP, tuurlijk zal ik hem ondergaan als de neuroloog het nodig acht..ben alleen een beetje angstig geworden na alle verhalen hier :o

8 september uitslag MRI, vandaag maar even onze trouwdag vieren :bloem:
PetraH

Bericht door PetraH »

[QUOTE=Dannifan;981208]In 2007 bij de diagnose een MRI gehad, in 2014 de tweede en deze was exact hetzelfde als de eerste.

Helaas kan ik niet zeggen dat mijn gezondheid hetzelfde is gebleven, ik ben 80% minder geworden sinds 2007 ondanks dat de MRI hetzelfde was.[/QUOTE]

Ik heb in 2010 de diagnose gekregen a.d.h.v. een mri. Twee jaar later kreeg ik een nieuwe mri en ook deze wij bij mij exact hetzelfde als de eerste. Dus heel herkenbaar.

Het verbaasde de neuroloog wel, ik had ook meer klachten. De mri was nieuw en hij had gedacht dat er toch meer te zien zou zijn.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp