Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

wazig zicht

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Zonnetje79

wazig zicht

Bericht door Zonnetje79 »

Ik heb sinds vorige week slecht zicht aan beide ogen. Het is troebel en kan een boek oud niet lezen.

Nu heb ik een voorhoofd holte ontsteking gehad. Ik heb geen pijn ofzo. Zou dit een ozo zijn?


Vind het wel wat griezelig zo weinig zicht
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik zou hierover zo snel als mogelijk contact zoeken met je huisarts, MS verpleegkundige of neuroloog en het te overleggen.

Een oogzenuwontsteking aan twee ogen tegelijk ben ik tot nu toe nooit tegen gekomen maar dat zegt natuurlijk niks.

Maar het zijn je ogen dus beter het zekere voor het onzekere nemen en navraag doen denk ik.
Zonnetje79

Bericht door Zonnetje79 »

Ik zie wel goed tv enzo. Alleen lezen is moeilijk. 3won geleden nog een oog meting gehad en toen alles oké


Raaar
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Dat alles 3 weken terug nog oké was, zegt helemaal niets als het inderdaad een ozo is. Dat kan echt binnen een paar uur opkomen. Ik zeg ook: neem contact op met je MS-pleeg of neuroloog. Ik zeg niet dat het een ozo is en dat je een kuur moet, maar ik zou het wel even melden.
Zonnetje79

Bericht door Zonnetje79 »

Ik bedoelde meer te zeggen dat ik niet ineens slechter kan lezen door "gewoon achteruit gang" van mijn ogen. Net dus een oog meting gehad ivm mijn bril. Ik ga morgen maar bellen.
anna_z

Bericht door anna_z »

Ook ik kijk af en toe wazig. Lijkt net of ik bijziend ben geworden. De lettertype op mijn scherm stel ik groter in en bij het lezen van tijdschiften/boeken heb ik eigenlijk op zo'n moment een vergrootglas nodig.

Dit kan bij mij een uur tot enkele dagen duren. Daarna is alles weer "normaal". Een enkele keer zie ik wel eens 2-dimensionaal, geen diepte dus. Bijzonder en apart.

Verder ben ik verziend en brildragend. Net als mijn broer en zus. Die sterkte is verder prima.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Ik heb nu een paar weken last van slecht zicht aan één oog. Het rare is dat het niet continue is. Ik heb telkens het idee dat er iets in mijn oog zit en probeer dat dan weg te knipperen. Dat lukt niet, maar na een half uur of zo is het wel over. En vervolgens is het een half uur later weer wazig.

Dit is zeker niet te rijmen met een ozo / MS? Dan heb je dat toch continue?

Twee weken geleden heb ik een oogtest gedaan bij een opticien (ik merk dat ook de leeftijd gaat meespelen en ik de kleine lettertjes niet meer goed kan lezen). Die heeft er niks aan gezien en gaf zelfs aan dat mijn ogen beter zijn geworden in vergelijking met enkele jaren geleden :???:
En dat terwijl ik het ervaar dat ik duidelijk slechter ben gaan zien.
Ik red me er prima mee, hoor. Zo erg is het niet. Maar het is in mijn beleving echt wel achteruit gegaan.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Hoi Hanna,

Ik herken het wel hoor. Sinds ik een ozo had aan beide ogen, twee jaar terug.

Tijdens de ozo was het al niet constant en wisselde het zicht voortdurend. Ik kon bijvoorbeeld 10 minuten lezen en dan waren mijn ogen uitgeput en zag ik een uur geen letters meer.

Maar ook nu met de restschade wisselt het. Als ik me net ingespannen heb (naar de stad fietsen bv) kan ik niet eens de straatnaambordjes meer lezen, maar kwartier later weer wel.

Ook als ik 'gewoon' moe ben heb ik de ene keer last van mijn ogen en de andere keer niet.

Ik vergelijk het met een lamp met een beschadigde draad. Soms doet hij het prima en soms flikkert het of schijnt hij halve kracht.
Michel

Bericht door Michel »

Hoi Hanna & toeter,
Zoals toeter het beschrijft, heb ik ook precies.

Zodra ik moe ben, gaat het hard achteruit.
Kentekens, straatnaambordjes etc zie alleen vlakken.

Boek lezen is helemaal voorbij (zeker voor t slapen gaan)
Knillis

Bericht door Knillis »

[QUOTE=Michel;996832]
Boek lezen is helemaal voorbij (zeker voor t slapen gaan)[/QUOTE]

Boeken luisteren is dan misschien een optie voor jou?

Daisyspeler aanvragen bij je zorgverzekeraar en luisterboeken (gratis) lenen bij de anders lezen biobliotheek? Kijk eens op [url]http://www.aangepastlezen.nl/home[/url]

Ik heb er al een paar jaar veel plezier van. Voor mij ook lekker ontspannend voor het slapen gaan.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp