Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Rust roest en fitness en zo....

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Fratema

Jullie zijn allemaal GEWELDIG!

Bericht door Fratema »

Jullie zijn allemaal GEWELDIG!

Zo, dat wou ik even kwijt

Komende week erg druk met allerlei plichtsplegingen, maar daarna weer meer ruimte en dan maar eens contact opnemen met mijn FT

In principe kan ik op woensdagmiddag een uurtje fitnessen
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

Ik houd het gewoon op wel bewegen maar niet belasten. En daar voel ik me goed bij.
Suzan

Bericht door Suzan »

Hoi,

Wat toevallig dat nu net dit topic geopend is (zat er nl zelf aan te denken ;)).

Sinds twee weken doe ik dus ook “iets sportiefs”. Ik ga naar fysiofit, maar dan onder ‘één op één begeleiding’ van een fysiotherapeut.

Het is de bedoeling om dit eerst een aantal weken zo te doen, tot ik een beetje weet hoe die apparaten werken, weet wat m’n belasting is, wat ik wel en niet kan doen, etc.

Daarna stroom ik door naar een klein klasje (maximaal 5 personen) Fysiofit.

En ik moet zeggen dat ik het superleuk vind om te doen.
De dag dat ik geweest ben (dinsdag), stroom ik over van energie, ben helemaal hyper, stuiter d’r over, moet mezelf dwingen om een middagdutje te gaan doen, anders dender ik gewoon door. :wauw:

Maar… de afgelopen twee weken heb ik de rest van de week nauwelijks verder iets gedaan. Ik merk dat ik de woensdag helemaal “leeg” ben.

En dat is nog niet zo erg, daar houd ik ook rekening mee in m’n planning, maar de donderdag en vrijdag ben ik ook niet vooruit te branden. :huh:

Boodschappen doen laat ik aan vriend over, in het huishouden wordt alleen het hoognodige gedaan, koken schiet er plotseling vaak bij in.

Pas op zaterdag ben ik weer een beetje in m’n oude doen.

Het is niet dat ik ernstig over m’n grenzen ga bij de fysio, ik heb nog geen spierpijn gehad (wel dat ik het ‘voelde’ maar niet echt Au), ook nog niet ernstig aan het zweten geraakt of mezelf TE moe laten worden.

Zijn dit gewoon een soort van ‘startproblemen’? Nou moet ik wel zeggen dat ik nooit gesport heb, dus m’n lijf is ook niks gewend. :o

Ik vraag dit, omdat ik het echt heel leuk vind. Maar ik weet ook, dat als het zo blijft dat ik de rest van de week naar de *piep* ben, ik op een gegeven moment er toch mee zal stoppen.
Want dan is het dus weer een kwestie van afwegen: wil ik de hele week goed functioneren, of 1x per week sporten en dat ‘is het dan wel’… :hmmm:

Ik hoop echt dat het startproblemen zijn…

Groetjes,
Fratema

@Suzan e.a.

Bericht door Fratema »

@Suzan e.a.

Beste Suzan,

Ik zou maar niet te hard van stapel lopen als ik jou was
Steeds kosten en baten tegen elkaar afwegen

Als een dag hieperdepiepen tot gevolg heeft dat je vervolgens 3 dagen total loss bent lijkt het me een duidelijk gevalletje van: veel te ver over je grenzen.

Als ik terugkijk op mijn "fitte fittness tijd" van 2 jaar geleden dan denk ik het dat voor mij exact hetzelfde heeft gewerkt. Gevaar van trancemuziek is dat je als een soort automaat gaat trainen op 70 omwentelingen per minuut, en in een trainingsprogramma met pieken en dalen betekent dat dat je ook bij 5 blokjes (behoorlijk zwaar....) jezelf ongemerkt dwingt om die 70 te blijven maken. Gevolg: na zo'n kwartiertje lag ik ½ uur nat bezweet bij te komen (bij wijze van spreken dan). Dat ik in oktober 2005 en in januari + december 2007 aan de pred moest vanwege loopklachten kan best wel het gevolg zijn van deze overbelasting.

Om nu dan maar niets meer te doen is evenmin goed. Dik over de grens kan dus niet, ver eronder ook niet. Het grote zoeken naar wijsheid in deze is in volle gang, ik kan een heel eind meegaan met de stelling van Lief Leeuwtje, hierboven
Nette

Bericht door Nette »

[COLOR="Red"][B]Het lijken mij startproblemen, maar kan bij jou natuurlijk anders zijn als bij mij.

Luister goed naar je lichaam en overleg het met je fysiotherapeut, kalm aan beginnen is niet verkeert.

Ikzelf heb ook nooit spierpijn, maar afgelopen donderdag merkte ik goed dat ik een week niks gedaan had.[/B][/COLOR]
Wilhelmina

Bericht door Wilhelmina »

Ik sport ook 1-2x per week in een sportschool en 2x in het reva

centrum. De reva fysio heeft me geleerd dat ik me wel moe mag

maken, maar dat dat in de loop van de dag weg moet zijn.

Als ik de volgende dag nog moeier ben dan normaal ben ik over mijn

grens gegaan en dat mag dus niet. :(

Ik vind dat regelmatig een goeie smoes om de sportschool maar ff over

te slaan....:D

Dus: luister naar je lijf!
greyde

Bericht door greyde »

Suzan ik heb dezelfde ervaring. Ik zit bij een groepje van 5 mensen die aangepast sporten.
De dag van het sporten niks aan de hand, maar een aantal dagen erna echt niet vooruit te branden.
Advies van de msverpleegkundige was: heel rustig starten met het sporten, alles op de minimale inspanning.
Gaat het de dagen er na goed, dan kun je de volgende keer iets meer doen, maar dan ook echt IETS, ipv bijv. 3 min. crosstrainer 4 min., maar de andere onderdelen niet verhogen.
Het heeft niet te maken dat je nooit gesport hebt hoor. Ik heb tot 3 jaar terug volop gesport en mij gebeurt het ook.
Ik vind het wel heeeel moeilijk om zo minimaal te bewegen, maar ervaar wel een positief gevoel van bezig zijn en gelijk wat afleiding hebben.

Greyde
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

Mijn grens is moeheid. Zodra ik maar iets van moeheid merk stop ik er subiet mee.

Toegeven aan je vermoeidheid noem ik dat.
eendje

Bericht door eendje »

[QUOTE=Lief Leeuwtje;488799]Mijn grens is moeheid. Zodra ik maar iets van moeheid merk stop ik er subiet mee.

Toegeven aan je vermoeidheid noem ik dat.[/QUOTE]

Als ik dat zou doe, kwam ik helemaal tot niets meer.

Ik ga gewoon fijn over mijn grenzen heen. ;) :o
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

[QUOTE=eendje;488801]
Ik ga gewoon fijn over mijn grenzen heen. ;) :o[/QUOTE]

Over mijn grenzen heen gaan kan betekenen dat ik iets blijvend verlies. Secundair Progressief hé
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp