Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Rust roest en fitness en zo....

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Suzan

Bericht door Suzan »

Hoi,

“Fijn” dat het toch wel herkend wordt. :cool:

Het aparte is wel dat ik dus tijdens het trainen nog niet écht moe ben geweest of iets wat daar op leek.

Ik merk tijdens het ‘fietsen’ natuurlijk wel dat m’n benen beginnen te klagen en ik het warm kreeg, maar tja, daarvoor ben ik ook aan het sporten gegaan… ;)

Ik doe hele lichte oefeningen, steeds maar bv. serietjes van 5 keer 10 kg met de benen wegdrukken (heb geen idee wat ik druk :weetniet: ), even pauze, en dat dan 3 keer. Of 5 minuten op de roeitrainer.

Ben dus nog niet in het “transpiratiestadium” geweest, wel enigszins buiten adem (fietsen) maar dat wijt ik meer aan het feit dat ik kettingroker ben. :ogen:

Ik zal m’n ervaringen in ieder geval dinsdag met de fysio bespreken, dan kan zij wellicht het schema wat aanpassen.

Gelukkig is zij (heb ik al gemerkt ;)) goed in mij afremmen, dus dat moet dan lukken. :D

Groetjes,
Smoelly

Ik word er fitter van

Bericht door Smoelly »

Ik word er fitter van

Hoi,

Ik ga 2x per week naar de fysiofit (of zo iets). Groepje van 3-5 man en persoonlijke begeleiding. Ik zeg altijd mental coach, want de handelingen kan ik wel alleen (dus ook soms thuis), maar om het te doen moet ik gepushed worden en helpt hij me om er elke keer toch te zijn.
Direct erna ben ik altijd wat stijver maar op het eind van de dag en de dag erna gaat alles wat soepeler.

Zorg dat het vooral gezellig is want alles wat leuk is doe je liever.Dat geldt ook voor de hometrainer. Zet die voor de TV en kijk naar iets leuks; voor je het weet vliegt de tijd. En dat geldt ook voor de FT; als die aardig is ga je vaker, dus zorg dat je iemand hebt die je aanspreekt.

Maar voor mij geld dat ergens naar toe gaan beter is, omdat de smoesjes naar me zelf toe, niet naar de ander durf te laten horen. Als het echt slkecht met me is, dan ga ik niet, maar meestal probeer ik toch. Soms ga ik na 15 min. naar huis. En dan heb ik toch al meer gedaan dan niks!

Succes,

Smoelly :-)
Sara

Bericht door Sara »

Suzan,

heel herkenbaar, de combinatie van stuiterende energie op de dag van 't sporten en totale zware nergens-puf-voor-uitputting tijdens de dag of dagen erna, zelfs als ik tijdens het sporten gewoon lekker bezig was, en niet 't gevoel had over m'n grenzen te gaan.

Het tweede is bij mij in de loop van de tijd flink verbeterd, maar dat heeft me wel een paar maanden gekost. Experimenteren met korter / rustiger / met meer tussenpauzes trainen en soms lekker toch overal schijt aan hebben heeft geholpen :D

Zelf vind ik 't wel heel waardevol, die uren van me echt fantastisch fit voelen na 't sporten!
Suzan

Bericht door Suzan »

[QUOTE=Sara;488875]
Zelf vind ik 't wel heel waardevol, die uren van me echt fantastisch fit voelen na 't sporten![/QUOTE]

Ja hè? :D Ik [I]bruis[/I] dan gewoon. :wauw:
Almond

Rust roest en fitness en zo....

Bericht door Almond »

Rust roest en fitness en zo....

Ben uiteindelijk gestopt met fysiofitness, omdat ik ook 2,5 kg niet meer weggetrokken of geduwd kreeg.
Doe nu thuis 's morgens rek en strek oefeningen en 's avonds 10 minuten op de hometrainer. De rek en strek oefeningen doe ik altijd, want anders kom ik m'n bed bijna niet uit.
Het fietsen schiet er nog wel eens bij in. Te moe, geen zin.
Ik heb gewoon een stok achter de deur nodig.

Ik zou graag weer gaan zwemmen, dat vond ik altijd heerlijk. Maar ik zie zo op tegen het erheen rijden, het aan- en uitkleden en afdrogen, dat ik steeds weer niet ga.

Ga binnenkort volledig stoppen met werken. Hoop dan weer genoeg energie te hebben om wat meer met het lijf te doen, want het voelt zo lekker om te bewegen.
Sara

Bericht door Sara »

Vanmiddag op de energie van 't sporten van vanmorgen allerlei kleine opruim- en reorganiseerklusjes in huis gedaan. Was wel nodig, maar vaak wil m'n kop niet. Dat sporten helpt ook daarvoor :D

@Almond,

ik hoop dat je inderdaad straks wat meer gelegenheid en energie hebt om binnen jouw eigen mogelijkheden te bewegen. Het is wel heel fijn als er iets in de buurt is dat een beetje bij je past. Wat dat betreft heb ik geluk..

@Suzan,

hoe is 't (na) de vorige keren gegaan?
Suzan

Bericht door Suzan »

Hoi Sporters…

Hoe staat het met de vorderingen?

Hier gaat het nog steeds uit-ste-kend! Ik begin zelfs fanatiek te worden! :haha:

Ook merk ik dat m’n conditie al stukken beter is geworden.
M’n hart beukt m’n ribbenkast niet meer uit, en de hartslag blijft netjes op een acceptabel peil.

In overleg met m’n fysio hebben we het langzaam aan opgebouwd en dat werkt heel goed. Ben echt geheel tevreden en vind het nog steeds super leuk om te doen.

Heb nog steeds 1 op 1 begeleiding, en dat werkt toch het beste. Laatst kwamen er nog wat mensen boven trainen (we trainen altijd boven, alleen wij twee), en binnen no-time was ik de kluts kwijt. Afgeleid, uit m’n ritme, etc. :ster:

De oefeningen zijn inmiddels al een stuk zwaarder en intensiever.
Als voorbeeld, in het begin drukte ik 10 kg met m’n benen en dan 3 x 10, en nu doe ik het 3 x 15 en dan 40 kg.
Dit is wel een zware oefening, maar het lukt me iedere keer weer. :yes:

Zit er zelfs stiekem aan te denken om twee keer per week te gaan, maar weet niet of het lijf het daar mee eens is, misschien ‘later’ (?). ;)

Inmiddels bereik ik dus wel elke week “het transpiratie-stadium” sterker nog, ik zweet me een ongeluk!
Loop dus ook altijd met zo’n handdoekje te deppen. :haha:

De dag na fysio is een ‘rustig dagje’. Ik keutel dan wat in huis, niet te veel, kalmpjes aan, doe gewoon m’n dagelijkse klusjes, maar niets ‘extra’.

Spierpijn komt weinig voor, ik voel wel dat ik die spieren goed gebruikt heb, maar het is niet pijnlijk.

Kortom, het klinkt, voelt, lijkt op een succesverhaal. :)

Groetjes,
M&MS

Bericht door M&MS »

Suzan,

Klinkt echt heel goed. Om eerlijk te zijn is er bij mij de klad in gekomen:(

Het belangrijkste voor een MS'er is trouwens de duur. Dus langer een bepaalde oefening doen.

Maar ook ik schroefde het gewicht op. Zweten deed ik nooit en ook spierpijn kwam maar hoogst zelden voor.

Nu de klad er dus inzit, merk ik dat ik een minder strak buikje en armen heb. Mijn benen train ik nog wel goed. Iedere dag laat ik de honden 1 tot 2 uur uit.

Soms langzaam, soms snel. Mijn kuiten zijn daardoor keihard.:D
Suzan

Bericht door Suzan »

[QUOTE=M&MS;510492]
Het belangrijkste voor een MS'er is trouwens de duur. Dus langer een bepaalde oefening doen.
[/QUOTE]


Hoi M&MS,

Ik weet het, maar vrees dat dit écht niet geschikt is voor mij… :o

Dat was ook de reden dat ik die [URL="http://www.inverno-lg.nl/10055/1/slender-you.html"]bewegingsbanken[/URL] niet vol kon houden.

Ik “voelde” niet dat ik iets deed, kon het idee dat ik m’n tijd lag te verspillen niet uit m’n hoofd krijgen… :gaap:

Met deze fysi-fit moet ik constant m’n grenzen bewaken maar ik zoek ze duidelijk ook op.
Ik moet merken dat het me moeite kost dat m’n lijf er iets voor moet doen. :cool:

Alleen maar zonder tegenstand doorbewegen val ik bij in slaap. :moe:

Ik merk dat al als een apparaat op een lichte stand staat, dan heb ik het gevoel dat ik “in de lucht zit te bewegen” :huh: .

Brengt me geen bevrediging, kan er niks mee. Hield dat dus ook niet vol om dan steeds weer heen te gaan (slenderen).

Bedacht me trouwens laatst wel dat ik nog een kaart heb van de bewegingsbanken waar een aantal sessies op staan die niet gebruikt zijn.

Zit er wel een beetje over te denken om dit weer op te pakken, en dan dus één keer per week die banken “er bij” te gaan doen.
Kan altijd proberen of het deze keer wel vol te houden is.

Is niet belastend, maar dan doe ik wel wat ‘extra’ aan beweging.
Maar daar ben ik nog niet over uit. :hmmm:

Jammer dat de klad er nu (even?) in zit. Misschien over een tijdje weer? Of moet je jezelf gewoon een schop onder je gat geven om weer in het ritme te komen? ;)

Groetjes,
M&MS

Bericht door M&MS »

Weet je, ik had een standaard programma. Die draaide ik af, maar dan bijvoorbeeld eerst de lichtste stand, dan zwaarder, nog zwaarder, lichter de lichtste.

De andere dag liep ik gewoon rond en keek wat ik nodig vond. Last van spasme/kramp, dan deed ik heel veel beenspieroefeningen. Opvallend was dan wel dat ik rechts veel lichter moest zetten dan links. (als dat kon, tenminste)

Of ik concentreerde mij op buikspier- of armoefeningen. Ik had er veel gekregen. Allemaal gericht op het kunnen rollen met een rolstoel.:o
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp