Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Alcohol en MS

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Mira

Bericht door Mira »

Giechel ik ook! Beetje aangeschoten en ik zwalk van de ene naar de andere kant vd kroeg. Net of ik straalbezopen ben....flesje spa blauw rustig drinken en ik ben weer normaal. Nu heb ik best een stevige evenwichtstoornis en drink al nooit eigenlijk. 1 wijntje kan net.
Je lichaam geeft t zelf wel aan hoor.

Ik nu 16jr diagnose en dit is vd laatste jaren.
Giechel

Bericht door Giechel »

ik ook zo'n 15, 16 jaar.
ach het is geen probleem maar vind het zelf best wel voor schut :D
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw, maar dit leek me een mooi onderwerp om mijn eerste reactie op te geven ;) Ik zal me later, in een passend topic verder voorstellen.

Een paar dagen geleden heb ik, bij het bespreken van een MRI bij de neuroloog, gehoord dat ik (nu nog 'met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid', omdat er voor de vaste diagnose meer meetmomenten moeten zijn) MS heb. Nu dus vol vragen op zoek naar antwoorden, en hier terecht gekomen.

Ik heb eerder dit jaar enkele vervelende voorvallen gehad met de combinatie alcohol en vermoeidheid. Na lang staan, veel lopen/slenteren, en 'bovengemiddeld' drankgebruik (2x op een festival, 1x met carnaval tijdens een kroegentocht) kon ik niet meer lopen. Ik had geen enkele coördinatie meer in mijn benen, lopen was onmogelijk en staan al moeilijk. Omdat ik nog geen idee had dat ik MS zou kunnen hebben had ik tegen vrienden elke keer weer een smoes; sportblessure, rugklachten enzo. (Tegenover mezelf trouwens ook) Nu ik sinds een paar dagen weet dat ik MS heb, valt het pas te verklaren.

Alcohol ga ik ook zeker niet vermijden; ik heb drink graag een pilsje of speciaal biertje, en heb er op andere momenten geen last van gehad. Sinds een maand of 2 loop ik erg moeilijk, maar een avond (zitten en) een paar biertjes drinken levert me geen extra problemen op. Voortaan ga ik wel opletten met de combinatie vermoeidheid en alcohol; blijkbaar geeft dat bij mij het probleem. Dan ben ik maar de BOB bij festivals :(

Even een vraag als 'onwetende nieuweling' hier; is zo'n voorval waarbij je ineens geen coordinatie in je benen hebt en niet meer kan lopen een 'schub', of wat anders?
Sara

Bericht door Sara »

Hoi Jrs,

welkom op het forum. Hopelijk vind je hier steun, info, gezelligheid, waar je maar behoefte aan hebt :).

Een schub is een periode van minimaal 48 uur waarin MS-klachten duidelijk verergerd zijn, en waarvan je weer (gedeeltelijk) herstelt, dus een oogzenuwontsteking die na een paar dagen/weken/maanden (deels) herstelt, of duidelijk verergerde tintelingen die na verloop van tijd weer wat afnemen.

Wat jij beschrijft is volgens mij dat je met je MS je coördinatie iets of wat slechter is geworden, en dat dat met alcohol véél erger wordt. Dus geen schub.

Mijn voorbeeld: ik loop (gelukkig :)) als een - niet al te fitte :) - kievit, maar als ik moet rennen om een bus of trein te halen, al is het maar twee minuutjes, dan zwabber ik daarna alle kanten op.
Giechel

Bericht door Giechel »

ik heb weleens gehad dat ik door een schub niet meer kon lopen en de dagen/weken erna alleen moeizaam zwalken.maar dat had dan weer niks met alcoholgebruik te maken :D
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Hoi jrs,

Ik heb dat ook wel eens gehad toen ik tijdens het stappen dronken was geworden.

Zeer genant, want ze moesten me de taxi in dragen, maar goed dat ik dronken was, dan maak je het niet zo bewust mee :D

Alcohol legt je centraal zenuwstelsel plat en zorgt ervoor dat signalen minder snel door gegeven worden. Ik denk dat het feit dat (naast de alcohol) ik toen ook nog in een shub zat, samen met de vermoeidheid na zo'n avond, ervoor gezorgd heeft dat er niet genoeg signalen naar mijn benen gingen.

Ik kon ze namelijk nog wel bewegen, ze konden me alleen niet meer dragen.

Ik vond het wel een eng idee. Dat er een mogelijkheid is dat je niet meer zelfstandig thuis komt, maar gelukkig heb ik het daarna nooit meer gehad.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=Toeter;991680]Hoi jrs,

Ik heb dat ook wel eens gehad toen ik tijdens het stappen dronken was geworden.

Zeer genant, want ze moesten me de taxi in dragen, maar goed dat ik dronken was, dan maak je het niet zo bewust mee :D

Alcohol legt je centraal zenuwstelsel plat en zorgt ervoor dat signalen minder snel door gegeven worden. Ik denk dat het feit dat (naast de alcohol) ik toen ook nog in een shub zat, samen met de vermoeidheid na zo'n avond, ervoor gezorgd heeft dat er niet genoeg signalen naar mijn benen gingen.

Ik kon ze namelijk nog wel bewegen, ze konden me alleen niet meer dragen.

Ik vond het wel een eng idee. Dat er een mogelijkheid is dat je niet meer zelfstandig thuis komt, maar gelukkig heb ik het daarna nooit meer gehad.[/QUOTE]

Dat klinkt exact als mijn ervaringen! Ik kon mijn benen ook bewegen, maar ze zwabberde alle kanten op en konden me niet meer dragen. Een keer kon ik ook mijn rug niet meer overeind houden.
Door hulp van vrienden toch steeds thuis gekomen; een keer kon een vriend de auto voorrijden, en een keer heeft iemand me aan mijn broekriem overeind gehouden terwijl ik op een ander moest leunen. Inderdaad genant, maar gelukkig konden ze er toen om lachen en kunnen ze het nu ook begrijpen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp