Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Alcohol en MS

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
jos.gulpen

Alcohol en MS

Bericht door jos.gulpen »

Hoi allemaal,

Even een vraagje over alcohol en MS.

Ik drink graag een biertje , en bij feestjes en bezoek wel wat meer.
Ik lees wel eens Alcohol en MS kan niet . Maar de arts zegt wel weer een biertje op zijn tijd kan wel . Weet de maat niet wat is kan wel op zijn tijd . Vind het ook moeilijk om te stoppen als er word gezegd is niet goed maar kan wel . Als de Arts zou zeggen nu meteen stoppen zou ik dat doen Maar ik denk dat het een klap in mijn gezicht zal zijn .want ben bier actief bezig betreffende verzamelen van biergflessen met de bijpassende bierglazen heb er al 570 .doe ook wel eens zelf brouwen .julie begrijpen dat dit wel moeilijk voor mij is.
Tips en advies is welkom groeten Jos:beer:
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Volgens mij valt het wel mee met 'alcohol en ms kan niet'. Mijn neuroloog heeft gezegd dat het geen kwaad kan. Dat je niks kan doen om het erger te maken.

Op msweb staat ergens een onderzoek dat ms-ers die af en toe alcohol drinken juist minder hard achteruit gaan.

Ik ging in het begin erg hard achteruit qua ms en was ook bang om te drinken. Nu na 2,5 jaar ms geloof ik dat het geen invloed heeft.

Ik drink regelmatig een biertje en ik merk dat ik feestjes zelfs langer volhoud door alcohol.

Door mijn energiebeperking is 2/3 uur vaak de max. Met alcohol lijk ik qua energie net een normaal persoon. Sta (!) ik gewoon lekker de hele avond te kletsen en te dansen.

Ik drink elk weekend wel een paar biertjes en ben ook wel dronken geweest: geen shubs in de weken daarna of wat dan ook. Het enige is dat mijn energiebeperking de volgende dag 10x zo hard terugkomt, maar dat kan je plannen.

Ik plan altijd 2 dagen vrij na een leuk feest/ festival en dat is het voor mij dubbel en dwars waard!:D
jos.gulpen

Alcohol en ms

Bericht door jos.gulpen »

Alcohol en ms

Hoi bedankt voor de reactie .
Ja ik merk ook na wat veel alcohol dat ik een grotere kater heb als voorheen dat heeft me ook aan het denken gezet. heb ook echt twee dagen nodig voorheen kon de volgende dag gewoon verder .misschien is het ook de leeftijd Hahaha. jos
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik heb nu al ruim 16 jaar MS en ik drink nog steeds graag mijn glaasje(s) wijn.

Dat kan volgens de neuroloog ook geen kwaad bij MS. Wel adviseerde hij me niet te roken (maar dat deed ik toen al niet meer).

Wat ik wel merkte is dat (te?)veel alcohol mijn lichaam geen goed doet en het mijn toch al lage energie niveau nog verder omlaag haalt.

Ik voelde als het ware dat het m'n lichaam veel kracht kostte de alcohol af te breken.

Dus zorg ik er echt wel voor dat ik m'n alcohol inname beperk, ik wil er geen last van hebben.

Verder denk ik dat iemand bij het ouder worden vrijel altijd minder alcohol kan verdragen.

Wel moet je bij bepaalde symptoombestrijdende medicatie oppassen met alcohol.

En dan is het ook nog altijd zo dat alles waar té voor staat niet goed is;)
Liselotje

Bericht door Liselotje »

Ik drink bijna nooit, hooguit 10 glazen wijn per jaar ofzo. Maar merkte wel dat ik juist minder ms klanten had the day after...

Roken doe ik wel. Wil graag stoppen maar denk dat de stress daarvan momenteel meer kwaad kan dan roken.
Sara

Bericht door Sara »

Ha, m'n favo MS-onderzoek komt weer ter sprake:

[url=http://www.msweb.nl/klinisch/3691]Het gebruik van alcohol, koffie en vis vermindert de toename van invaliditeit bij de schubvorm van MS (RRMS), maar dat is niet zo bij de primair progressieve vorm van de ziekte (PPMS). Roken bevordert daarentegen de snelheid waarmee je invalide wordt.[/url]

Zelf drink ik bijna dagelijks wijn, twee of drie glazen, maar natuurlijk niet vanwege dit onderzoek, waar allerlei kanttekeningen bij te plaatsen zijn. Ik kan er net zo goed tegen als vroeger, en zeg dan ook altijd dat mensen méér moeten oefenen als ze er níet zo goed tegen kunnen :D.

Een koele bier aan het eind van de middag kan me nét over m'n dooie punt heen helpen.

Heb ook wel es een tijd véél minder gedronken omdat ik wilde kijken of de vermoeidheid minder werd, maar dat maakte geen fluit uit.

Alcohol werkt ongetwijfeld voor iedereen anders uit, dus ik denk dat iedereen er ook persoonlijk z'n keuzes in kan maken, zonder zich erger schuldig te voelen dan mensen zonder MS.

Zo, dat was weer een preek, sorry :)
Levenswerker

Alcohol en MS

Bericht door Levenswerker »

Alcohol en MS

.
Sara

Bericht door Sara »

@Levenswerker,

misschien kun je even vertellen waar dit filmpje over gaat, en wat de relatie met 't onderwerp van dit topic is, voordat ik er een kwartier aan stuksla?
Levenswerker

Alcohol en MS

Bericht door Levenswerker »

Alcohol en MS

.
Levenswerker

Alcohol en MS

Bericht door Levenswerker »

Alcohol en MS

.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp