Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Prednisonkuur, dagopname of driedaagse opname?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
MissGarfield

Prednisonkuur, dagopname of driedaagse opname?

Bericht door MissGarfield »

Hoi allemaal,

ik heb even een vraag aan de ervaringsdeskundigen m.b.t. een driedaagse Prednisonkuur.
Mij is de keuze voorgelegd, of een dagopname of een driedaagse opname.

Ik kies het liefst voor een dagopname en dan dus drie dagen op en neer naar het ziekenhuis. Wat zijn de ervaringen hiermee, is dat te doen?
Ik weet niet of het wat uitmaakt dat ik alleenwonend ben en dus ook alleen thuis ben dan?
Owmila

Bericht door Owmila »

Dagopname beviel mij Prima. Thuis in eigen omgeving heb ik meer rust dan in het Ziekenhuis.

Als je controles goed zijn. Dus je temperatuur, bloeddruk en hartslag dan kan je met gerust hart naar huis. Zo niet en voelt het niet goed dan kan je ook alsnog blijven.

Iedereen reageert ander op een kuur. Dus misschien ff afwachten.

Sterkte en succes
Michel

Bericht door Michel »

Jeetje, toch weer een pred kuur.
Heb er nu 3 gehad, telkens dezelfde vraag gehad.
Elke keer dagopname gedaan. (Laatste keer moest ik blijven ivm te weinig vocht in lichaam)
Maar, ik heb elke keer het gevoel, hoe rot ik ook ben, ik ga naar huis.
Eigenlijk vreemd, maar ondanks de sores, heb je toch veel aan de huisdieren en huiselijke sfeer. (De vrijheid!)
Knillis

Bericht door Knillis »

Zo' n eerste keer zou ik zelf kiezen voor een ziekenhuisopname, temeer omdat je alleenwonend bent.

Je weet gewoon niet hoe een lichaam reageert op de prednison.

Bij sommigen gaat het gewoon heel goed maar anderen hebben soms last van bijwerkingen.

Zo kreeg ik bij de eerste keer pas in de nacht last van nare hartkloppingen. Dientdoende neuroloog is toen nog bij me geweest en er is een hartfilmpje gemaakt.

Gelukkig niks aan de hand, maar ik had me er thuis niet gerust op gevoeld. Ook het heen en weer reizen drie of vijf dagen lang vond ik erg vervelend.

Als het die eerste keer meevalt zou je er een tweede keer voor kunnen kiezen na behandeling naar huis te gaan.

Zelf zou ik eigenlijk nooit meer een kuur willen, de twee die ik kreeg boden geen enkele verbetering en ik werd er alleen maar ziek van :o

Maar als ik echt weer zou "moeten" zou ik toch weer voor een opname gaan. Het geeft mij meer rust maar daar zijn de meningen echt helemaal verdeeld over, dat lees je al in de reactie van Owmila;)

Kies wat voor jou het beste en meest rustige aanvoelt en dat is zoals je nu schrijft een poliklinische behandeling.

Ik heb geen idee wat tegenwoordig geadviseerd wordt maar toen ik de kuren kreeg was het advies in ieder geval tijdens de behandeling héél veel rust te nemen dus zul je misschien voor de behandeling wat voorzorgsmaatregelen moeten nemen zodat er geen boodschappen e.d. gedaan hoeven worden.
Effi

Bericht door Effi »

Ik had een combi van volledige opname en dagopname! Voor mijn 5-daagse predkuur wilde ik graag dagopname, maar omdat ik nog nooit eerder een kuur had gehad, mocht dat niet. In mijn ziekenhuis doen ze de eerste keer een volledige opname, zodat ze in de gaten kunnen houden hoe je reageert.

Toen ik aangaf HEEL graag thuis te willen slapen, is afgesproken, dat er na 1 nacht gekeken zou worden of dat kon. Ik had als bijwerkingen wat afwijkende bloedwaarden (kalium, glucose), een hoge hartslag en slapeloosheid (maar ja, die zaal in het ziekenhuis was ook niet echt rustig). Gelukkig mocht ik met deze bijwerkingen gewoon de rest van de week thuis slapen. Veel relaxter!

Ik kreeg overigens een nood-nummer van de neurologie-verpleegafdeling mee naar huis, wat ik 24 uur per dag kon bellen als er toch iets niet goed zou gaan.

O ja, en ik heb me laten rijden door iemand, van en naar het ziekenhuis.
Chantalle82

Bericht door Chantalle82 »

Ik had een 3 daagse opname omdat het mijn eerste keer was en zo konden ze alles goed in de gaten houden.

Ik was blij dat ik daar lag was kapot.
Ik ben een paar keer omgevallen omdat mijn bloeddruk zo laag werd en mijn glucose ging omhoog.

Daarna heb ik bijna een hele week op bed gelegen omdat ik geen pap meer kon zeggen...Zo moe was ik

Het grootste nadeel vond ik wel dat ik in het ziekenhuis zo slecht slaap:(

Wanneer krijg je de kuur?

Xxx
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

ik kreeg de keuze niet...en ben dus 3 dagen op en neer gegaan. Nu had ik het geluk dat ik dit kon regelen met familie, zodat ik niet zelf hoefde te rijden.

persoonlijk heeft het mijn voorkeur hoor; lekker in eigen huis en omgeving. Ik was/ben ook alleen, maar ook hier gold; als er iets was, kon ik familie bellen die me kwamen helpen. Echt nodig was het niet. Maar ik had mijn kattekopje bij me op de bank, kon lekker tv kijken of achter de pc gaan zitten.

dus ik denk dat je het beste kunt kijken wat in jouw situatie het prettigste is. Heb je mensen die je kunnen helpen (ik noem maar wat; even wat eten voor je klaarmaken, zodat je hier zelf geen omkijken naar hebt).

succes en ik hoop dat je baat hebt bij je kuur!
mispeltje*

Bericht door mispeltje* »

Hey,

wat vervelend dat een kuur nodig is.
Ik ben absoluut voor opname. Helemaal toen ik alleen woonde.
Voor mij is het 3 dagen verpkichte rust want dat komt er gewoon niet van als ik thuis slaap.
Het is natuurlijk ook afhankelijk van de klachten die er zijn.
Ook nu ik niet meer alleen ben thuis kies ik voor opname.
Ik ben benieuwd naar wat je besoist
mari

Bericht door mari »

Waar voel je jezelf prettig bij?

Bij een opname wordt je verzorgd, in de gaten gehouden en heb je meer rust dan thuis. Mits je goed kan slapen, maar lukt dat niet kan je slaaptabletje vragen.
Dagopname kan onrustig zijn, heen en weer moeten reizen maar je bent wel in je vertrouwde omgeving thuis.

Of de optie 1 nacht en als het goed gaat dan dagopname is ook een optie.

Ik had weinig bijwerkingen, maagproblemen, vocht vasthouden en wat hyper.
Maar maagtabletten, slaaptabletje hielpen en vocht ging vanzelf weg.

Sterkte!
Annemieke

Bericht door Annemieke »

@ MissGarfield,

Mijn allereerste 5- daagse predkuur was een dagopname.
Mijn toenmalige neuroloog vond zelfs dat ik de ochtenden wel kon werken:eek:

De 2e, 3e, en de laatste kuur werden alleen klinisch gedaan.
Tuurlijk slaap je thuis beter, maar ook omdat ik alleen woon vond ik het in het ziekenhuis toch prettiger.

Je krijgt je natje en je droogje en wordt goed in de gaten gehouden; ik bleef zelfs langer dan dat de kuur duurde.

Kortom: voor een eerste kuur zou ik altijd voor opname gaan.

Sterkte met de beslissing en met de kuur natuurlijk! ;)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp