Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

maaglediging

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Carmen W

maaglediging

Bericht door Carmen W »

Hallo allemaal,

Wie van jullie heeft ook last van een te trage maaglediging? Vorige week heb ik de uitslag van een maagledigingsonderzoek gehad. Na 2 uur zat nog 77% eten in mijn maag. Daardoor heb ik een vol gevoel en kan weinig eten met het gevolg dat ik 12 kilo ben afgevallen. Begin volgende maand kan ik bij de MDL-arts terecht, dan hoop ik meer te weten over dit probleem. Het zou bij MS-patienten kunnen voorkomen. Ik kan daar niets over vinden, vandaar mijn vraag.

Groetjes,
Carmen
M&MS

Bericht door M&MS »

Om eerlijk te zijn heb ik er nog nooit van gehoord.

Ik kan mij er wel iets bij voorstellen en het lijkt mij niet prettig.

Desondanks [B][COLOR="Red"]Welkom hier[/COLOR][/B].

Ik hoop dat iemand je verder kan helpen.
MiSsty

Bericht door MiSsty »

op o.a. [url]www.diabetesforum.be[/url] kun je veel over dit onderwerp vinden
eM.Cee.eL.Wee.

Bericht door eM.Cee.eL.Wee. »

Allereerst welkom hier!

Nee, heb ik geen last van. Ik heb echt nooit een vol gevoel, ookal eet ik te veel...
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Wil je weten of dit een symptoon van de MS is ???
Giechel

Bericht door Giechel »

daar zijn toch pilletjes voor.
gewoon bij de huisarts.
Carmen W

maaglediging

Bericht door Carmen W »

maaglediging

Hallo allemaal,

Sinds de vorige keer dat ik geschreven heb is er heel wat gebeurd. Bij de MDL-arts kreeg ik te horen dat er 1 oplossing mogelijk was. Dat was om een PEG katheter te plaatsen.

Dat is dan ook gebeurd, 2 weken geleden. Nu krijg ik sondevoeding via de PEG katheter.
Simpel gezegd: ik heb een gaatje in mijn buik waardoor een slangetje naar buiten komt. Door dat slangetje gaat dan de voeding door de maag naar de twaalfvingerige darm.

Op deze manier wordt de maag overgeslagen, zodat ik daar geen last meer van heb. Door een complicatie bij het plaatsen heb ik 10 dagen in het ziekenhuis gelegen.
Nu sluit ik de sondevoeding 's avonds aan zodat ik 's nacht gevoed wordt. Dat gaat goed.

De MDL-arts vermoedt toch dat het maagledigingsprobleem door MS veroorzaakt wordt. Dit blijkt vaker voor te komen.
Het is natuurlijk ingrijpend maar ik ben er desondanks blij mee. Ik krijg alles binnen wat een mens nodig heeft zonder dat ik een vervelend vol en onprettig gevoel in mijn maag heb.
Suzan

Topics samengevoegd

Bericht door Suzan »

Topics samengevoegd

Hoi Carmen W,

Allereerst nog welkom hier. :)

Zoals je ziet heb ik je nieuw geopende topic aan het al bestaande topic geplakt. Dit is gedaan zodat onderwerpen een beetje bij elkaar blijven en we zo een onderwerp in 1 topic kunnen volgen en er niet allemaal verschillende topics ontstaan.

Ook heb ik nog een praktisch verzoekje aan je. Een hoop mensen hier hebben oogproblemen, en daardoor moeite om stukken tekst die aan elkaar staan te lezen. :ster:
Door zo hier en daar een witregel in het geschrevene toe te voegen wordt een tekst gemakkelijker te lezen voor iedereen.

Ik heb nu maar even je tekst ietwat aangepast (er is niets aan de inhoud veranderd), zodat je een een idee krijgt wat ik bedoel. ;)
Je kunt overigens achteraf altijd je eigen teksten corrigeren (mits je ingelogd bent) m.b.v. dit icoontje: [IMG]http://www.msweb.nl/forum/images/buttons/dutch/edit.gif[/IMG]

Groetjes,
missglobe

Vertraagde maaglediging en MS?

Bericht door missglobe »

Vertraagde maaglediging en MS?

Beste Carmen, na weken van onderzoeken en speuren is jouw verhaal het enige wat ik tegen kom. Ik zie dat het al gedateerd is maar ik probeer d.m.v. een berichtje je wat vragen te stellen.

Sinds 8 weken kan ik ineens geen vast voedsel meer verdragen, veel misselijk en af en toe overgeven. Veel afgevallen, 4 dagen opgenomen geweest in het ziekenhuis, maagledigingsonderzoek etc.. maar geen centje wijzer van geworden tot heden. Ruim 12 jaar de diagnose ms en redelijk stabiel qua dat op dit moment. Mijn neuroloog heeft dit niet eerder gehoord in combi met ms en de internist kan ook nog niet plaatsen waar het door komt.

Vraagje aan jou, Wat waren/zijn jouw klachten en hoe gaat het nu met je? Heb je misschien inmiddels vaker gehoord van andere mensen in een gelijksoortige situatie?

Ik hoor ook heel graag van andere mensen die dit herkennen of er over gehoord hebben.

Vriendelijke groet,

Mirjam.
Sara

Bericht door Sara »

Hoi missglobe,

ik kan me van m'n meer dan 10 jaar forum-ervaring ook geen andere verhalen herinneren, maar google levert wel op dat vertraagde maaglediging (gastroparese) vaker voorkomt bij MS

Ik heb in het Engels gegoogled: [url=https://www.google.nl/search?q=gastropa ... 3&ie=UTF-8]Zo dus[/url]

Het lijkt me dus alleszins de moeite waard om te kijken of jouw problemen door die gastraparese, en dus wellicht door MS te verklaren zijn.

Heel veel sterkte ondertussen, wat een nare verschijnselen zijn dat toch, braken en misselijkheid :(.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp