Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Begonnen met copaxone...

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Livia

Begonnen met copaxone...

Bericht door Livia »

Goedemorgen,

Ik weet dat er vast al genoeg topics zijn maar ik wil dit toch even kwijt.
Sorry als jullie dat vervelend vinden.

Ik ben sinds donderdag met copaxone begonnen. Prikken gaat goed! Je ziet er 'nog' niks van dus ik mag niet klagen maar..
Nu heb ik wel meer last van hartkloppingen en vermoeidheid!

Kan dit een bijwerking zijn? Dat mijn lichaam hieraan moet wennen?

Nu heb ik al maanden last van m'n rug wat uitstraalt naar m'n linkerbeen en voet maar blijkt niks met MS te maken ( hoop ik dan maar want er blijkt een wervel op een zenuw te duwen omdat ik scheef ben, fijn ;)

Maar toch pieker ik daar nog elke dag over, dat daar minschien die hartkloppingen van zijn... Ik ben helaas een doemdenker.

Hier zitten vast ervaringen copaxone gebruikers :o
Themba

Bericht door Themba »

Hoi Livia.

Ik heb ook hartkloppingen gehad in 2010 van de Copaxone. Via neuroloog, cardioloog en neuroloog (dubbelcheck in ander ziekenhuis) besloten te stoppen met Copaxone. Daarmee verdwenen ook de hartkloppingen.

Ik moet er bij zeggen, dat de hartkloppingen als zeer hinderlijk, maar wel ongevaarlijk werden bestempeld. Het hinderlijke zat er vooral in dat het talloze keren per dag optrad. Iedere keer als ik mij inspande, maar ook altijd bij liggen en zitten. De kloppingen/afwijking was dan ook in no-time op een hartfilmpje vast te leggen. In 2 minuten stond het er al op.

Wat meespeelde bij het advies om te stoppen was dat mijn schub-frequentie niet naar beneden ging bij Copaxone en ik iedere 1-1,5 maand een Ipir had.

Goed volgens mij om bij de neuroloog aan te kaarten. Bij mij is er een dubbelcheck gedaan (telefonisch met de uitslag van het hartfilmpje) bij het VU ziekenhuis.

Grt
Haantje79

Copaxone

Bericht door Haantje79 »

Copaxone

Hallo Livia,

Ik ben dit jaar in mei begonnen met copaxone, ik was de eerste paar dagen ook heel moe. Ik weet niet of dit een bijwerking was van de copax of dat het door de spanning kwam.Ook heb ik hartkloppingen maar ik maak me hier niet druk om. De hartkloppingen komen bij mij maar af en toe voor, en ik weet dat dit een van de bijwerkingen is. Maar als jij je zorgen maakt zou ik het gewoon aan je ms verpleegkundige vragen want daar zijn ze voor.

bij mij brandde de spuitplekken in het begin echt heel erg ontzettend verschrikkelijk vreselijk:eek:,dat is nu dragelijk geworden gelukkig. Soms gebruik ik nog wel zakjes met een soort gel erin van de apotheek die blijven zacht als ze bevroren zijn en kan ik je dus mooi in alle bochten over je lichaam vouwen. Nou veel sterkte!

Groetjes Bessie
Livia

Bericht door Livia »

Bedankt voor jullie reacties!

Vandaag belde wel de copaxone Vpk hoe het ging maar sukkel dat ik ben; ik zeg niks over hartkloppingen!
Ik zal het wel even aankaarten bij de neuroloog / ms Vpk.

Ik hoop dat de copaxone toch wel z'n werk gaat doen en de vermoeidheid minder wordt. ik heb ook veel stress ivm verhuizing enzo en erge moeite met het 'accepteren'. Van ; ik word nooit meer beter, wat staat mij te wachten, moet het proberen soms los te laten.
Sabijn

Bericht door Sabijn »

Ik heb geen last van bijwerkingen op de spuitplekken na.

Ik wissel wel steevast goed af. Heb een schema gemaakt in het dagboek.

Op het menselijk lichaam (in het boekje) op verschillende plaatsen nummers gezet. Bladzijde eruit gescheurd zodat ik hem elke week mee verhuis zeg maar.

Buik, plek 1, 2 en 3 rechts en hetzelfde links.

Been, plek 1,2,3 en 4. Rechts en links,

Zij (bovenzijde billen), plek 1 en 2.

Zo prik ik elke keer ergens anders en voorkom dat ik in harde plekken prik.

Ik prik nu 6 maanden en koel sinds 3 maanden niet meer na het prikken, scheelt toch in huisreactie (bij mij althans).

Je kunt ook de Care 4 MS verpleegkundige altijd bellen. Ze begeleiden je erg goed!

Sterkte met alles.
Livia

Bericht door Livia »

[QUOTE=Sabijn;990222]Ik heb geen last van bijwerkingen op de spuitplekken na.

Ik wissel wel steevast goed af. Heb een schema gemaakt in het dagboek.

Op het menselijk lichaam (in het boekje) op verschillende plaatsen nummers gezet. Bladzijde eruit gescheurd zodat ik hem elke week mee verhuis zeg maar.

Buik, plek 1, 2 en 3 rechts en hetzelfde links.

Been, plek 1,2,3 en 4. Rechts en links,

Zij (bovenzijde billen), plek 1 en 2.

Zo prik ik elke keer ergens anders en voorkom dat ik in harde plekken prik.

Ik prik nu 6 maanden en koel sinds 3 maanden niet meer na het prikken, scheelt toch in huisreactie (bij mij althans).

Je kunt ook de Care 4 MS verpleegkundige altijd bellen. Ze begeleiden je erg goed!

Sterkte met alles.[/QUOTE]

Wat lief! Ik heb gelukkig bijna nog geen prik plekken maar dat kan nog komen. Ik heb gister geprikt voordat ik naar bed ging ipv voor het avondeten en dat werkt beter.
'Werkt' bij jou de copaxone? Moeilijk om te zeggen natuurlijk maar je snapt wat ik bedoel
Sabijn

Bericht door Sabijn »

Ik durf niet te zeggen of het werkt...

Ik heb al 16 jaar MS en koos daarvoor niets te gebruiken. Ik ben dus `laat` maar voor mijn gevoel niet te laat.

Na een jaar wordt er weer een MRI gemaakt en dan maar kijken of het ook daadwerkelijk remt.
Sabijn

Bericht door Sabijn »

Ik prik rond 21.30 uur meestal.

Heb Aloe vera gel (100%) voor de koeling na het prikken en gebruik ook Amiflor gel tegen de blauwe plekken op mijn benen die ik krijg door het spuiten.
Livia

Bericht door Livia »

[QUOTE=Sabijn;990398]Ik durf niet te zeggen of het werkt...

Ik heb al 16 jaar MS en koos daarvoor niets te gebruiken. Ik ben dus `laat` maar voor mijn gevoel niet te laat.

Na een jaar wordt er weer een MRI gemaakt en dan maar kijken of het ook daadwerkelijk remt.[/QUOTE]

Hoi Sabijn,

Ik heb het natuurlijk echt dat het wat doet!!!!
Ik prik nu ook rond die tijd. Gaat beter.
Sabijn

Bericht door Sabijn »

Fijn!

Succes en hoop dat je verder ook wat hebt aan mijn tips!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp