Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

schokjes

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
aapie

schokjes

Bericht door aapie »

ik heb al een poosje last van schokjes. soms in een arm soms in een been, waardoor deze dan eventjes een kleine beweging maakt alsof je een schok krijgt.

nu komt dit met name voor als ik rustig lig in bed dus, maar het is nu al 2 nachten dat ik wakker ben en dit de hele nacht doorgaat waardoor ik niet kan slapen. ook gaat mijn hart dan als een malle tekeer.

wie weet wat dit is of wat ik er aan kan doen.
Knillis

Bericht door Knillis »

Het lijkt wat op een spontane "spiersamentrekking" ook wel spasme genoemd.

In rust heb je hier sneller last van dus vandaar dat iemand er met name 's nachts last van kan krijgen.

Geen idee of dit ook daadwerkelijk is waar jij last van hebt want je snelle hartslag zou hier dan los van staan. Of het zou zo moeten zijn dat je erg schrikt van deze schokjes of dat je er bv angstig van wordt?

Want dat zou dan eventueel je "bonkende" hart verklaren?

Als je echt meer zekerheid zou willen krijgen kun je het beste even navraag doen bij je huisarts.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Ik heb 1 keer een (flinke) schok gehad, daarna nooit meer. Daar had ik toen wel wat info over gevonden:
[url]http://www.healthline.com/health/multip ... n#Origins2[/url]
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Ik heb ook regelmatig schokjes. 12 jaar geleden al, (oa) waardoor er een scan volgde ivm vermoeden ms, maar dat bleek niet zo. Nu heb ik het weer en blijk ik toch ms te hebben.

Soms druk ik (door zo'n schokje) de computermuis in terwijl ik helemaal niks wil aanklikken. Verder heb ik er geen hinder van. Het gebeurt, ik merk het, en dat was het.
idefix

Bericht door idefix »

He,
over schokjes gesproken, ik zit er nu al 3 dagen mee maar wordt alleen maar meer en erger. Soms om gek van te worden.
bij mij wordt de link gelegd met ms. Het hoordt erbij, wordt erdan gezegd. Ik weet dat niet iedereen het zo makkelijk kan aanvaarden of accepteren zoals ik. Maar ik verklaar hiermee dat mijn lichaam tever over de streep is gegaan en dat ik het dan moet bezuren.
Het andere bij mij is ook dat er in mijn ruggemerg tehoogte van c2c3 wervel, een grote verdikking (ms ontsteking) is gevonden. Dus gaat het bij mij alleen maar meer worden en pijnlijker.
welke vorm ik heb weet ik nog niet. Diagnoseis pasdit jaar op 20 dec geplaatst.
ik hoop dat jullie er iets aan hebben. Het beste
greta † 2017

Bericht door greta † 2017 »

Let op:

Vitamine B12 en MS
Multiple Sclerosis is een ziekte die wordt gekarakteriseerd door chronische demyelinisatie in de hersenen veroorzaakt door immunologische mechanismen van T-cellen en macrofagen. De naam "multiple sclerose" verwijst naar de aanwezigheid van meerdere (multipele) sclerotische haarden in de wittestof van de hersenen.

Deze haarden bestaan uit littekenweefsel, ontstaan na herhaalde en langdurige ontstekingen t.h.v. de myeline. De myeline, het omhulsel van de zenuwbanen, wordt hierbij afgebroken. Als gevolg daarvan komt de zenuwgeleiding in het gedrang.

[B]Een vitamine B12-tekort heeft vergelijkbare symptomen als MS, en het is essentieel om te onderzoeken of er bij MS sprake is van een vitamine B12-tekort.[/B] De symptomen die overeenkomen zijn onder andere: krachtsverlies, gevoelsstoornissen, duizeligheid, vermoeidheid, coördinatiestoornissen en moeilijkheden bij het zien. Demyelinisatie en de zgn. “ witte vlekken” op een MRI, kunnen ook door een vitamine B12-tekort veroorzaakt worden.

Bij witte vlekken op de MRI en symptomen van cervicale myopathie, inclusief L'hermitte wordt vaak meteen aan MS gedacht, maar een vitamine B12-tekort moet dan zeker ook worden onderzocht.

Meerdere rapporten hebben melding gemaakt van een vitamine B12-tekort bij patiënten met MS. De meerderheid van deze patiënten heeft geen pernicieuze anemie en de serum-B12-waarden zijn ongerelateerd aan het verloop of de chroniciteit van de ziekte.


[B]Aangezien vitamine B12 nodig is voor de formatie van myeline en voor het immuunsysteem, is het testen van vitamine B12 bij een vermoeden op MS en bij MS patiënten van groot belang. Het bestaan van een vitamine B12-tekort kan de MS verergeren of verbetering van klachten tegenhouden.[/B]

De aard van de associatie tussen een vitamine B12-tekort en MS is onduidelijk, maar het lijkt geen toeval te zijn. Er is een opmerkelijke gelijkheid in de epidemiologie van MS en een vitamine B12-tekort. Patiënten met MS hebben duidelijk lagere waarden van serum-B12 en significant hogere onverzadigde R-binder (cobalophiline/ TC I) dan controlesubjecten.
Negen patiënten met MS hadden een serum-B12-waarde van minder dan 147 pmol/L, zonder anemie.

[B]Er is een duidelijke associatie tussen MS en een verstoord vitamine B12 metabolisme. [/B]

De serum-B12-waarde in MS patiënten is gerelateerd aan het tijdstip waarop MS zich openbaart. Dit bleek uit een onderzoek onder 45 MS patiënten met duidelijk lagere serum-B12-waarden bij de patiënten bij wie de ziekte zich openbaarde voor het 18e levensjaar. Foliumzuur is hieraan niet gerelateerd

.Er lijkt een specifieke associatie te bestaan tussen de timing van de eerste neurologische symptomen van MS en het vitamine B12 metabolisme. Er werd ook een duidelijk lagere hoeveelheid vitamine B12 in het ruggenmergvloeistof (Liquor cerebrospinalis/CSF) gevonden. In een aantal gevallen zelfs bij normale serumwaarden.

Recente onderzoeken hebben een verhoogd risico op macrocytose, verlaagd serum/CFS-B12-waarden, verhoogde homocysteïne en verhoogd onverzadigd R-binder capaciteit laten zien in MS.

[B]Kortom, bij MS, maar ook bij het vermoeden van MS, moet er ook gekeken worden naar een eventueel vitamine B12-tekort. !!![/B]

Aangezien een vitamine B12-tekort ook kan bestaan bij (laag)normale waarden is het aan te raden bij dergelijke waarden ook te testen op MMA en homocysteïne. Een proefbehandeling met vitamine B12 injecties kan een mogelijkheid zijn om te kijken of het verlichting of stabilisering van de klachten kan geven

[B]Mijn ervaring;;..OOK met een mooie waarde kun je b12 gebrek hebben..Kijk dus naar de klachten want de b12 test is niet betrouwbaar!![/B].


[url]http://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b ... b12-en-ms/[/url]
greta † 2017

Bericht door greta † 2017 »

Marina1972

Bericht door Marina1972 »

Ook ik heb die schokjes eerst dacht ik dat het mijn hart was maar het zijn schokjes onder de huid.

Soms als ik rustig lig voel ik het een soort zagen !
In mijn hand en dijbeen een soort fasculaties maar dan onder de huid.

Soms wrijf ik erover maar dat helpt niet !
Vreemd allemaal.
Nu voel ik het weer trillen in mijn knie.
Knillis

Bericht door Knillis »

Volgens mij zijn de "trillinkjes" die jij hier benoemd Marina kleine spiertrekkingen.

Die kun je overal in je lichaam hebben, in de bovenbenen kun je het soms zelfs zien bewegen. Maar ook het trillen van een ooglid is een dergelijk soort trilling.

Ik heb er vooral "last" (nou ja last mag je het eigenlijk niet noemen;)) als ik erg moe ben of b.v. meer gelopen of gestaan heb dan goed voor me is. Als de boel dat weer wat "ontspant" gaan kleine spiertjes "protesteren"
greta † 2017

Bericht door greta † 2017 »

Vergeet aub niet dat dit ook een B12 gebrek verschijnsel kan zijn.,.of magnesium gebrek
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp