Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Rebif of Aubagio; Hoe hebben jullie de keuze gemaakt?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Jrs77

Rebif of Aubagio; Hoe hebben jullie de keuze gemaakt?

Bericht door Jrs77 »

Ik ga binnenkort met medicijnen beginnen, en de neuroloog heeft me de keuze tussen Rebif en Aubagio (teriflunomide) voorgelegd. De keuze moet al redelijk snel worden gemaakt; maandag heb ik weer een afspraak. Van allebei heb ik een uitgebreide brochure meegekregen, natuurlijk gemaakt door de producent.

Gevoelsmatig gaat mijn lichte voorkeur uit naar Rebif;
-bewezen product waardoor de gevolgen op langere termijn bekend zijn.
-prikken is een vervelend idee, maar misschien prettiger dan een middel dagelijks door je maag-darmkanaal sturen
-het is een lichaamseigen stof

Ik snap dat het weinig zinvol is om direct advies in de keuze zelf te vragen, maar ik ben wel benieuwd welke afwegingen jullie hebben gemaakt bij de keuze voor je medicatie. Daarmee hoop ik zelf een beter onderbouwde keuze te kunnen maken.
liek1

Bericht door liek1 »

Hoi
Ik ben nu ruim anderhalve week geleden gestart met aubagio. Eerste week was zwaar, enorm misselijk en het leek wel of ik door een vrachtwagen was aangereden. Alles deed pijn.

Dat is nu in de tweede week stukken verbetert. Heb wel nog stekende pijn scheuten in armen en benen maar niet continue.

Laatste 2 dagen hoofdpijn. Verder is het nog goed te doen. Nog steeds wel af en toe misselijk, maar als ik dit vergelijk met mijn eerdere bijwerkingen van betaferon en avonex dan zijn dit peanuts. Ik kan helaas niet tegen de (spuit) medicijnen. Dus heb niet meer zoveel opties. Mijn lichaam reageert heel ontstekings gevoelig op de prikken. Heb geen ervaring met rebif.

5 jan op controle bij de neuro en dan weer bloed onderzoeken. Dus ben benieuwd.

Veel succes met je keuze
roos30

Bericht door roos30 »

Hoi, heb dezelfde afwegingen als jij gemaakt en kwam bij rebif uit. Idd bekend medicijn, pikken valt echt mee kan ik nu zeggen en heb weinig bijwerkingen.
nu ook al bijna 7 maanden schub vrij, dus hoop dat het ook zn werk doet.:cool:

succes met je keuze. Als je het maandag nog niet weet, gewoon nog niet beslissen.
Sara

Bericht door Sara »

Ha Jrs,

als je Rebif overweegt, overweeg dan ook Avonex, zou ik zeggen. Dezelfde werkzame stof, eenmaal injecteren per week, in de spier. Door dat laatste geen spuitplekken, nauwelijks kans op het ontwikkelen van antistoffen, waardoor de werking teniet wordt gedaan.

Avonex is gemiddeld een ietsje minder werkzaam dan Rebif, volgens de laatste vergelijking die ik zag [url]http://multiple-sclerosis-research.blog ... ables.html[/url], maar vaak komt er uit dit soort onderzoeken ook dat alle eerstelijns-prikmedicatie even goed werkt.

Ik heb zelf een jaar of tien Avonex gebruikt, ben twee jaar geleden gestopt omdat m'n ms (joepie!) eigenlijk te mild is, maar als ik opnieuw een remmer zou gaan gebruiken zou ik toch eerder voor Avonex kiezen dan voor slikmedicatie, gezien de (niet) misselijke bijwerkingen.
Sander Almere

Slikken is fijner dan prikken

Bericht door Sander Almere »

Slikken is fijner dan prikken

Ik had wel bijwerkingen van de Rebif. En het prikken vond ik niet fijn.

Van de Tecfidera heb ik helemaal geen last.
Maar moet stoppen want het is niet krachtig genoeg voor mij.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Sara: de neuroloog kwam met deze twee aanzetten, maar ik heb geen idee waar die selectie op is gebaseerd. (Zal ik nog navragen) Kan je Avonex ook zelf spuiten?
Sara

Bericht door Sara »

Yep, Avonex spuit je ook gewoon zelf. Geen probleem. Heb het tien jaar lang gedaan.

Er zijn nog méér mogelijkheden: betaferon, copaxone, en tecfidera.

Verschillende neurologen hebben verschillende voorkeuren, maar gemiddeld voorkomen ál deze middelen ongeveer een derde van alle schubs. Dus ja... niet zo'n gek idee om op voorhand de keuze tussen een prik- en een slik-medicijn te geven. Mochten de bijwerkingen of het gebrek aan werking een probleem vormen, kun je altijd nog verder kijken, later.

Ik weet zeker dat je neuro met je meegaat, mocht je een andere voorkeur hebben, behalve misschien tecfidera, waarvoor een speciale regeling voor de betaling is.
steentje

Bericht door steentje »

Ik slik ook Tecfidera, nergens last van. De fabrikant vergoedt het middel. Sterkte met je beslissing!
Elke

Bericht door Elke »

Hoi,

Ik heb een jaar Rebif gespoten en had tot op het laatste nog altijd last van de bijwerkingen.
Sinds 10 weken Aubagio en ik heb nog geen enkele bijwerking gehad.
:ogen:
Wilmie

Bericht door Wilmie »

Ik heb 3 jaar Rebif gespoten, maar was vooral het prikken erg zat.
In de begin periode best ziek/grieperig geweest.

Gisteren begonnen met Aubagio. Gaat nog goed. Maar is nog niet veel van te zeggen.

Ik vind pil slikken en evt meenemen ergens heen minder omslachtig dan rebif (gekoeld) meeslepen en ergens plekje zoeken om je spuit te zetten.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp