Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Wat zegt een mri, met vloeistof?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Marina1972

Wat zegt een mri, met vloeistof?

Bericht door Marina1972 »

Hallo allemaal,
Na dat ze ontstekingen hadden gezien in mijn nekmri in het ruggenmerg.
Vandaag de mri van mijn hoofd gehad!
Eerst zonder vloeistof want ze zeiden dat het niet nodig was als ze niks zagen. Nu moest ik na 25 minuten toch nog een mri met vloeistof. Deze mri duurde wel veel korter.
Betekend het nu dat ze plekken hebben gezien ?
Ik voel me zo zenuwachtig eet niet meer ben alleen maar misselijk,😧
De uitslag krijg ik pas de 29 ste
Groetjes Marina
Kobus

Bericht door Kobus »

Kan ook dat ze niks gezien hebben !

Ik bedoel : probeer het een beetje los te laten .
( is makkelijk gezegd / weet ik // maar het kan ook dat je juist meer beren en leeuwen ziet dan dat er zijn )
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Bij mij hebben ze de mri meteen met contrastvloeistof gemaakt; ik begreep dat dat was om te zien of er op dat moment ontstekingen actief waren. Daarmee heb je nog geen antwoord op de vraag of ze wat hebben gezien; het kan net zo goed dat ze niks hebben gezien, en juist daarom controleren of er toch een ontsteking aanwezig is.

Ik ken je zenuwen; ik heb die zenuwen enkele weken geleden ook gehad. Uiteindelijk heb ik me er bij neer gelegd; het zit er nu al, of het zit er niet. De uitslag van MRI brengt daar geen verandering in, hij geeft alleen het antwoord.
Marina1972

Bericht door Marina1972 »

Dank je kobus, ik weet het😥!
Maar het spookt steeds door mijn hoofd.
Sara

Bericht door Sara »

Ha Marina,

herkenbaar...geen goeie raad, behalve... soep, pasta en vla, dat ging 't gemakkelijkst in de tijd dat ik enorm in de stress zat in de periode wel-of-geen-MS. En toch ben ik een paar kilootjes afgevallen in die maanden.

Sterkte! Het is niet raar dat je in de zenuwen zit, wees niet te streng voor jezelf!
Michel

Bericht door Michel »

Hallo Marina
Bij mij ook na circa 20 minuten contrast erin.
Nu ik hierboven zo lees, zit ik ook....oh ja, inderdaad.

Men deed er bij mij ook "geheimzinnig" over.
In 5 seconden spuitje erin en hup door.
Gevoelsmatig denk ik: men spuit sowieso.
Marina1972

Bericht door Marina1972 »

Ja ik ga denk maar aan de vla enzo,
Ben bijna 10 kilo kwijt in 8 weken.
Nu mag er niks meer af!!

En Michel bij jou hadden dus wel plekken gezien?
Kreeg je toen de uitslag MS?

Ik ben zo moe of dit nu van de stress, jeuk pijn tintelen is ik weet het niet meer?
Haantje79

Contrastvloeistof

Bericht door Haantje79 »

Contrastvloeistof

Hallo Marina,

Bij mijn eerste mri kreeg ik halverwege de scan ook contrastvloeistof, ik heb ruim een uur in de scan gelegen. Ik dacht toen ook dat ze vast iets hadden gevonden! Maar er zijn toen geen plekken gevonden.

Bij mijn tweede mri kreeg ik geen contrastvloeistof en was ik zo klaar, toen dacht ik het zit vast goed. Niet dus, er zijn toen wel plekken gevonden en ik kreeg ook de diagnose en ben met copaxone begonnen.

Nu na de derde mri kreeg ik wel weer contrastmiddel ingespoten halverwege de scan, maar gelukkig zijn er geen nieuwe plekken gevonden.

Mij is verteld dat contrastmiddel word gebruikt om beter beeld te krijgen en dat laesies die actief zijn dan oplichten. Het is dus niet zo dat het gebruikt wordt als ze iets hebben gezien.

Ik weet hoe zenuwslopend het wachten is, en hoe je gevoel constant heen en weer geslingerd word, dat is heel vervelend. Veel sterkte.

Groetjes Bessie
Marina1972

Bericht door Marina1972 »

Dank je bessie,
Het is die onzekerheid die het zo maakt.
Maar ook de klachten waar je niks mee kan.
Ik leg alweer in bed met ijspakken tegen mijn jeukende tintelende arm 😧
En toch hoop steeds dat het iets is wat ineens weg gaat😥
Het is toch raar dat ze soms wel vloeistof gebruiken en dan later weer niet !!
Bedankt voor je reactie, het klinkt gek maar het helpt me toch!👍
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Hoi Marina.

Ik snap je zorgen heel goed. En ik denk , hoe meer reacties je krijgt, hoe minder antwoord je hebt.

Ik kreeg bij mijn eerste mri in eerste instantie geen contrastvloeistof. "In principe krijg je dat niet, misschien straks alsnog wel" zeiden ze. Na 20 minuten uit de scan, contrastvloeistof er in en nog een keer 20 minuten. Ik dacht nog: " Oh, ze hebben dus niks gevonden en moeten nu nog beter kijken". Achteraf bleek dat ze wel een plekje hadden gevonden en met de vloeistof wilden zien of het een actuele ontsteking was (die oplicht met contrastvloeistof) of een oude (die dus niet oplicht).

Dat ging dus weer precies anders dan bij anderen die hier voor iets schreven.
Met andere woorden: je kan er geen pijl op trekken en kan alleen maar afwachten wat je de 29e te horen krijgt.... zucht....

Ik had bij mijn eerste scan een laesie (plekje) in mijn rug. Daardoor gaf de neuroloog al aan dat ik mogelijk / waarschijnlijk MS had. Bij mijn tweede scan (hersenscan) bleken er nog wat vlekjes gevonden te zijn.
Volgens mij is jouw situatie vergelijkbaar met mijn situatie en zit jij nu tussen de tweede scan en de uitslag in.

Voor mij zelf maakte het "niet zo veel uit" of er wel of geen plekjes gevonden zouden worden in de hersenen. Dat het MS zou zijn was al redelijk waarschijnlijk dus het was eigenlijk een bevestiging van waar we al van uit gingen.

Overigens waren de plekjes in zowel mijn rug als mijn hersenen niet opgelicht en volgens de strenge criteria kan de neuroloog dan nog niet officieel de diagnose MS stellen. Hij ziet geen andere optie, maar pas als er weer een nieuwe laesie gevonden wordt, is het officieel. Nu heet het dus nog een CIS (clinnically isolated syndrom).

De eerste maanden ga je door allerlei onzekerheden heen, maar je zal zien dat de rust ook gaat wederkeren. Een paar maanden geleden (ik weet het pas sinds juli dit jaar) kon ik me er niets bij voorstellen dat mensen zich er bij neer kunnen leggen dat ze bijvoorbeeld gebruik moeten maken van een rolstoel. Inmiddels heb ik die gedachte (dat mij dat mogelijk in de toekomst ook een keer gaat overkomen) een plek gegeven. Je weet niet hoe het zal gaan, maar je houdt er gewoon rekening mee.

En ondanks dat mijn toekomstbeeld er nu anders uitziet dan een half jaar geleden, ben ik nog steeds wie ik ben en kan ik nog alles wat ik kon.
Sterker nog: ik geniet meer van het leven dan eerst. Ik ben superblij met mijn leven en waardeer de dingen die ik eerder gewoon vond. En dat is heel waardevol.

Ik snap dat het voor jou nu nog anders is, want jouw rollercoaster is nog maar net begonnen. (Die van mij heeft het eerste heuveltje gepasseerd). Maar er komt echt weer een periode dat je weer rust terug krijgt. Dat je je leven weer gewoon kunt oppakken.

Het heeft mij heel goed geholpen om mijn vragen hier te stellen (zoals jij ook doet) en veel te lezen. Het contact met lotgenoten kan je erg veel steun geven.

Het is een lang verhaal geworden.

Ik wens je veel sterkte en hoop dat je de komende weken de rust kan vinden. Zoals Jrs77 ook al schreef: de mri verandert de situatie niet, het geeft alleen antwoord.
Als er laesies zitten, dan zaten die er al, je wist het alleen nog niet.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp