Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS, wat nu?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Mgns

MS, wat nu?

Bericht door Mgns »

Dit topic heb ik geopend voor iedereen die nog maar net weet dat hij/zij MS heeft. Wat gaat er allemaal gebeuren en wat zijn de tips.

Natuurlijk staan er op dit forum her en der tips verspreid, misschien kunnen we hier tips verzamelen die handig zijn om te weten voor de eerste tijd (met eventueel verwijzingen naar topics).

Hartelijke groet en succes!
Mgns

Fysiotherapie vergoeding bij chronische indicatie

Bericht door Mgns »

Fysiotherapie vergoeding bij chronische indicatie

Tip over vergoeding Fysiotherapie en oefentherapie:

Link: [url]http://www.msweb.nl/forum/showthread.php?t=35028[/url]

Van de Neuroloog kun je een chronische indicatie (code) voor MS krijgen. De fysiotherapeut kan daarmee alle behandelingen die voor MS zijn met deze code declareren. De eerste 20 betaal je zelf, of vanuit je aanvullende verzekering en gaan sowieso ten koste van je eigen risico.

Vanaf de 21e behandeling wordt het vergoedt, al gaat het wel van je eigen risico af. Volgens mij geldt het betalen van de eerste 20 keer maar voor één keer dus ongeacht welk jaar of verzekeringsmaatschappij. Zo hoef je dus na 1 jaar een dure aanvullende verzekering af te sluiten en dit niet nogmaals te doen omdat het vanuit de basisverzekering gaat.

Mijn fysio heeft een paar behandelingen zelfs nog met terugwerkende kracht met de MScode kunnen indienen, scheelt weer.
Giechel

Bericht door Giechel »

neem je rust als dat nodig is en maak jezelf niet gek met doemscenario's.
het leven gaat door, ook met MS.
en ook met MS is het leven nog steeds de moeite waard.
als iets -tijdelijk- niet gaat forceer dan niets en probeer stress uit je leven te houden.
en: stel je vragen, blijf er niet mee rondlopen.
MSweb

cursus

Bericht door MSweb »

cursus

MSweb biedt de bezoekers gratis een cursus aan: MS, Wat nu?

De cursus MS, wat nu? is ontwikkeld om je te leren omgaan met de diagnose MS en je te voorzien van actuele, juiste en reële informatie. De cursus probeert antwoord te geven op veel van je eerste vragen en zorgen en helpt je om deze belangrijke gebeurtenis in je leven het hoofd te bieden.

Deze van oorsprong buitenlandse cursus is door MSweb bewerkt voor de Nederlandse situatie. MSweb biedt deze informatieve serie per email gratis aan.
De tien delen behandelen ieder een aspect van het leven met MS:
Cursus MS, wat nu?
deel 1: Wat is multiple sclerose?
deel 2: Omgaan met je ziekte
deel 3: Vertellen dat je MS hebt
deel 4: Klachten en behandelmogelijkheden
deel 5: Ziekteremmende behandelingen
deel 6: De band met je arts
deel 7: De ongenode gast in huis
deel 8: Werk en inkomen
deel 9: MS en je relatie
deel 10: MS en ouderschap

Kijk voor meer info en het mailadres voor het aanvragen op:
[url]http://www.msweb.nl/cursus[/url]
Leonard

Bericht door Leonard »

Schaf het boek aan van George Jelinek, en volg het op.

[url]http://www.bol.com/nl/p/overcoming-mult ... ction=main[/url]

Echt, ik meen het, doe het en je kunt een goed leven zonder MS tegemoet zien. Ik ben zelf te laat gestart.

De grootste dienst die MS verenigingen zouden kunnen doen is dit boek vertalen in het Nederlands.

zie ook [url]http://www.overcomingmultiplesclerosis.org/[/url]
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Wat mij enorm helpt (ik ben hier zelf 'nieuw') is er open over praten met vrienden en familie. Lees jezelf goed in, maar deel die kennis ook met je omgeving. Daardoor krijg je meer begrip, maar kan je voor jezelf de situatie ook beter plaatsen. Ik merk dat in elk geval het grootste deel van mijn omgeving me beter begrijpt, en ook probeert te helpen waar ik dat nodig heb. Het maakt het ook makkelijker om je 'normale, sociaal leven' zoveel mogelijk te behouden.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp