Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Griep en MS

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
E.R.

Griep en MS

Bericht door E.R. »

[B][COLOR="Blue"]Hallo,

Ik weet sinds 1,5 week dat ik MS heb. Nu heb ik (op vakantie) een griep(je) opgelopen. Ik lijk nu wel alles in 1 keer op mijn bordje te krijgen.. :(

Kan dit kwaad voor de MS? Wat doen jullie als je een griepje hebt? Uitzieken met een paracetamol of gelijk een middeltje als Echinaforce pakken?

Waar moet ik op letten? En wat zijn jullie adviezen?

Ik denk dat ik morgen (maandag) maar eens langs de huisarts ga, want het maakt me toch wel ongerust.

Groetjes,
E.R. [/COLOR][/B]
Suzan

Bericht door Suzan »

Hoi E.R.
[U]
In geen geval Echinacea nemen.[/U] :stop:

Echinacea is prima voor mensen zónder ms, maar voor ms'sers is het slecht.
Het stimuleert nl je immuunsysteem, en dat is iets wat wij [I]juist niet[/I] moeten doen...

Als ik jou was, zou ik gewoon lekker uitrusten, genoeg drinken en een lage onderhoudsdosis paracetamol nemen. Daarmee houd je de eventuele koorts onder controle en voel je je niet zo beroerd.

Een hoop ms'sers reageren slecht op koorts, het kan oude klachten weer op doen laaien en nieuwe klachten opwekken.
Vaak denkt men dan ook dat zich een nieuwe schub aangediend heeft. :bang: Maar meestal als de koorts verdwenen is, verdwijnen de klachten ook weer geleidelijk. ;)

Beterschap! :aaitje:
benka

ms

Bericht door benka »

ms

ms vrijwaart ons van geen enkele ziektre
een griepje zorgt er bij mij voor dat iik een paar dagen niet uit bed kan
EBT is een homeopatisch middel dat ik vaak gebruik, maar verwacht geen wonderen.
Een paracetamol helpt tegen de koorts en kan gebruikt
MetYumi

Bericht door MetYumi »

als ik griep heb, blijf ik in bed liggen.
slik paracetamol en laat verder de natuur z'n werk doen.

sterkte.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

[QUOTE=Suzan;794452]Hoi E.R.
[U]
In geen geval Echinacea nemen.[/U] :stop:

Echinacea is prima voor mensen zónder ms, maar voor ms'sers is het slecht.
Het stimuleert nl je immuunsysteem, en dat is iets wat wij [I]juist[/I] niet moeten doen...
[/QUOTE]

Wat goed om te weten!! Ik heb hier echt helemaal nooit over nagedacht. Vind het ook moeilijk te snappen... Je moet toch voor een goede weerstand zorgen, maar blijkbaar niet je immuunsysteem activeren.

Goed om eens over na te denken, want ik had hier echt nooit bij stil gestaan!
Roely

Bericht door Roely »

gewoon lekker uitzieken en paracetamol nemen als het nodig is ;)

[QUOTE]Kan dit kwaad voor de MS?[/QUOTE] het kan soms de MS aanwakkeren, dit is bij mij ook gebeurt, ik ben nu herstellende van een flinke buikgriep waardoor er helaas MS ook klachten de kop op staken :ogen:

maar dan is rusten en lekker in bed blijven ook de beste remedie ;)
E.R.

Bericht door E.R. »

[QUOTE=Suzan;794452]Hoi E.R.
[U]
In geen geval Echinacea nemen.[/U] :stop:

Echinacea is prima voor mensen zónder ms, maar voor ms'sers is het slecht.
Het stimuleert nl je immuunsysteem, en dat is iets wat wij [I]juist niet[/I] moeten doen... [/QUOTE]

[COLOR="Blue"]Oke, dat wist ik niet! Geen echinaforce nemen dus..
Gelukkig ben ik nu weer terug van vakantie en kan lekker mijn rust pakken. (Lastig op op vakantie je rust te pakken, maar als je koorts hebt dan blijf je wel vanzelf binnen in je hotel..)

Ik hoef me als ik jullie zo hoor dus geen zorgen te maken om de MS. Ik ben weer even gerustgesteld. :)

Dank dank,

Groetjes,
E.R.[/COLOR]
JustMe

Bericht door JustMe »

Hoe gaat het nu met je? Ik hoop beter! Beterschap in ieder geval.
E.R.

Bericht door E.R. »

1
E.R.

Bericht door E.R. »

[COLOR="Blue"]BAHHH!: :boos:

Twee weken geleden een kaakonsteking (AB-kuur voor gehad) en nu weer een heftige verkoudheid! :ziek:

Een vriendin kwam zaterdag langs welke verkouden was. We hebben niet elkaar niet gezoend, wel omhelst.. want dacht ik: dat kan geen kwaad.

Nu dus een heftige verkoudheid; slijm in keel en neus, keelpijn en een gloeiend gevoel. :moe:
(Terwijl in vergelijking mijn vriend alleen een beetje last heeft van zijn keel/keelpijn.)

[B]Zijn 'we' als MS-ers dan hier zo vatbaar voor?[/B]
En hoe komt dit? Iets met ons imuunsystheem misschien?

Gr,
E.R.

[/COLOR]
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp