Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

methylprednisolon

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
aapje81

methylprednisolon

Bericht door aapje81 »

Hallo,

Omdat ik al een tijdje vervelende ms klachten heb, ben ik vandaag bij de neuroloog geweest. Ik heb een behoorlijk heftige schub, en ga vanaf dinsdag 3 dagen aan het infuus met methylprednisolon.
(dagbehandeling dus geen opname)

Nu is mijn vraag; heeft iemand van jullie ervaring ermee?
-hoe voelt het als je aan het infuus zit, en hoe voelt het achteraf
-zijn je klachten hierdoor afgenomen en hoelang duurde het

Ook vraag ik me af of je iemand mee moet nemen ernaartoe. Ik moet volgende week alleen op de fiets erheen en weer terug. Is ongeveer een kwartier fietsen. Is het verstandig er alleen heen te gaan?

Groetjes sylvia
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik denk dat je in het onderstaande topic al aardig wat informatie kunt vinden.

[url]http://www.msweb.nl/forum/showthread.ph ... dnisonkuur[/url]

Als je bij de zoekfunctie het woord prednisonkuur intypt zie je nog meer topics over dit onderwerp.

Persoonlijk zou ik zeggen dat je niet alleen naar het ziekenhuis heen en weer moet goed als je een kuur krijgt. Zeker niet de eerste keer want je weet niet hoe jouw lijf reageert.

Op de fiets lijkt me (maar dat is ook puur wat ik er persoonlijk nog van weet) een slecht idee. Gedurende en vlak na de kuur wordt over het algemeen geadviseerd zo veel als mogelijk rust te nemen om de kuur zijn werk zo goed mogelijk te laten doen. Bovendien weet je niet hoe je je zult voelen.

Sterkte.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik sluit me aan bij Knillis wat betreft "je weet niet hoe jouw lijf reageert". Maar voor mijn 1e kuur fietste ik eerst 20 minuten naar het station, en moest toen nog 20 minuten met de bus. En dat 3 dagen achter elkaar. Het was niet fijn, maar wel te doen. Natuurlijk is het goed om zoveel mogelijk rust te nemen, maar inmiddels weet ik uit ervaring dat als je helemaal niets doet je conditie ook keihard achteruit gaat.

Het zijn dus persoonlijke keuzes en je kunt het beste voor jezelf inschatten hoe je er in staat: wil je er liever iemand bij? Heb je de mogelijkheid om iemand mee te nemen? Ben je iemand die altijd dingen alleen doet en wel denkt te kunnen fietsen?
aapje81

Bericht door aapje81 »

In het ziekenhuis deden ze er nogal luchtig over. Ik heb er verder ook geen tekst en uitleg over gehad. Alleen dat het op de dsgopname is en een 3 daagse kuur. Niks over evt. Bijwerkingen of iets.

Heb er ook niet meer aan gedacht on het te vragen. Ook omdat het een vrij mild middel is die je bij een eventuele zwangerschap ook kunt gebruiken. Werd mij verteld.

Ik heb na het lezen van bovenstaande topic zo mn twijfels erbij als ik bijwerkingeyn lees van sommige mensen, de keuze voor een totale opname is mij ook niet voorgelegd.

Wel balen dat ze niet meteen nog met het infuus kunnen beginnen, zit net de paasdagen tussen en het weekend. Word dus nog een paar dagen een onverzorgd uiterlijk. Heb al 2 dagen niet gedouched, kost me gewoon veel te veel energie. Gewoon maar even een washandje erover:) en misschien heb ik over een tijdje wel dreadlocks, want haren kammen lukt ook nauwelijks. Hopen dat de pred aanslaat
Haantje79

Bericht door Haantje79 »

Hallo aapje,

Ik zou absoluut niet alleen naar het ziekenhuis gaan als dit je eerste kuur is. Je weet niet hoe je erop reageert, dat verschilt heel erg per persoon.

Mijn ervaring is dat ik de eerste dag enorm veel energie kreeg, maar de dag daarna was dat voorbij en was ik compleet uitgeput. Ik had absoluut niet alleen naar het ziekenhuis gekund. De dagen daarna kon ik zelfs niet lang rechtop zitten en een telefoongesprek voeren werd na 10 minuten ook te veel, ik werd dan echt beroerd en moest gaan liggen. Laat staan dat ik zelf naar het ziekenhuis had kunnen fietsen:huh:

Ik wil je niet onnodig bang maken want er zijn ook mensen die zich er heerlijk bij voelen en meteen opknappen. Maar omdat jij niet weet hoe jezelf erop reageert zou ik zeker een begeleider meenemen die je met de auto kan brengen. Als je niks regelt en het valt tegen zoals bij mij dan heb je echt een probleem.

Verder heb ik niks vervelends gevoeld tijdens het inlopen van het infuus. Ik heb wel heel erg veel vervelende bijwerkingen gehad en eerst een verergering van klachten, maar daar kan je in andere topics ook veel over lezen.nou hopelijk heb je hier iets aan, heel veel beterschap met je klachten.

Groetjes Bessie
Soepkip82

Bericht door Soepkip82 »

Ik ben toevallig bezig met dag 4 van de 5 dagen. (ik krijg 500ml per dag). Ik zou zeker iemand mee nemen als het je eerste keer is. Dit is mijn 5 de kuur en weer een beetje hoe mijn lichaam erop reageert.

Elke dag is bij mij anders. Maar bij mij geeft het wel een behoorlijke aanslag op mijn lichaam. Ik neem elke dag de trap naar de afdelingen, daaraan merk ik dat het elke dag zwaarder wordt.

Vieze smaak in mijn mond. Maagzuur wat dan ook een beetje een drukkend gevoel op mijn borst geeft. En moe zo moe, ik ga na die tijd altijd even slapen. Bij te snel in lopen van de prednison krijg ik spierpijn in mijn boven benen. Als het er in 2 uur in loopt heb ik veel minder bijwerkingen.

Ik wens je heel veel succes en ik hoop voor je dat de prednison snel zijn werk voor je gaat doen.
elsepels

Bericht door elsepels »

Hoi,

Tja je moet doen waar jij je goed bij voelt.

De eerst pred kuur kreeg ik direct na een schub (OZO). Manlief was bij mij.

De resterende dagen ben ik zelf met de auto gegaan....

Ik zag met 1 oog bijzonder weinig haha maar is toch goed gegaan.

Laatste x moest ik blijven om vervolgens de dag erna een LP te krijgen.

En toen begon het wachten op een uitslag die we eigenlijk al wisten.

Gr
Elsepels
martijsc

Bericht door martijsc »

Neem een zak dropjes of pepermunt mee. Kans bestaat dat je een metaalachtige smaak in je mond krijgt.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Mijn neuroloog gaf aan dat het niks voorstelt en er geen bijwerkingen bij zijn :huh:.
Maar hij gaf wel aan dat het de eerste keer/ pasr keren altijd 5 dagen duurt omdat er een lagere dosering gegeven wordt, zodat het beter verdragen wordt.

Zelf heb ik nog geen ervaring.
aapje81

Bericht door aapje81 »

ik krijg drie dagen. En het is ook mijn eerste keer.
bedankt voor alle tips:)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp