Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

vraagje over catheteriseren en eventueel het plaatsten stoma

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
marijke

vraagje over catheteriseren en eventueel het plaatsten stoma

Bericht door marijke »

Goedemorgen allemaal.

Weer een mooie dag!!

Ik heb een vraagje:Ik kan bijna niet meer zelf plassen.

Heb wel de aandrang maar dan komt er niks.

Ik catheteriseer dan als het niet lukt.

Poepen is helemaal een probleem.

Laxeer mezelf 3 keer in de week maar vaak komt er bijna niks.

De ms verpleegkundige zei van de week dat als het niet langer houdbaar zou zijn dat ik dan een stoma:huilen:kon laten plaatsen.

Mijn vraag is nu eigenlijk:heeft iemand ervaring met een stoma en zo ja Lucht dat dan op of is het een vervelend iets?
joken

Bericht door joken »

Goedemorgen Marijke

Ik doe iedere dag darmspoelingen en dan lukt het me

Ik zou dat eerst proberen in plaats van direct te denken aan een stoma




Sent from my iPad using Tapatalk
marijke

stoma

Bericht door marijke »

stoma

Wat bedoel je precies met darmspoelingen?

Ik heb er natuurlijk geen ervaring mee en zie er eerlijk gezegd ook een beetjes tegenop.
joken

Bericht door joken »

Ook moet ik dagelijks tot 5&6 maal katheter gebruiken voor te plassen ,,

Maar dat went wel ,gaat vlugger dan normaal te plassen , want dat gaat totaal niet meer




Sent from my iPad using Tapatalk
marijke

plassen en stoma

Bericht door marijke »

plassen en stoma

Ja het lullige is dat ik het eerst in de acht alleen deed,maar merk nu dat ik overdag ook niet meer uit kan plassen.

Ik probeer dat wel eerst maar als het echt niet gaat dan catheteriseer ik en in de nacht ode ik dat inderdaad alleen nog maar.

Ben er tegenwoordig handig in en gaat inderdaad er snel.

Alleen mijn ontlasting geeft een groter probleem
joken

Bericht door joken »

Je moet het eens opzoeken op internet , ze leren je dat aan in het ziekenhuis

En geven ook het nodige materiaal mee naar huis ... Want een stoma is ook niet dat

Had er schrik van ....... Maar met darmspoelen gaat het fantastisch , in een kwartiertje is het

Gedaan


Sent from my iPad using Tapatalk
Knillis

Bericht door Knillis »

Ben je in verband met je darmprobleem al eens door een maag/lever/darm arts gezien?

Ik zou denken dat er eerst eens gekeken moet worden waardoor dit veroorzaakt wordt. Een MLD arts kan daarna ook kijken wat er eventueel aan/tegen te doen is.

Wellicht zijn er nog minder ingrijpende oplossingen want mij lijkt het plaatsen van een stoma op dit moment wat voorbarig.

Bij problemen met je blaas kom je toch ook onder behandeling van een arts, in dat geval de uroloog?

Als jouw huisarts je op dit punt niet meer kan helpen zou ik een doorverwijzing vragen naar de MLD arts.
marijke

darmspoelen en stoma

Bericht door marijke »

darmspoelen en stoma

Ik heb een aantal klisma`s gehad maar dat help me ook niet.

Ik kan beter mijn huisarts en dan een keer voor bellen of zo
marijke

eventuele stom

Bericht door marijke »

eventuele stom

Hoi Knillis

Ik ben onder behandeling van een MLD arts geweest maar dat vond ik zo`n arrogante man.

Dat was nog voor mijn baarmoeder er met vleesboom uit was gegaan.

Ik stelde een scan of echo voor maar dat vond hij niet nodig.

Toen het met al zijn middeltjes nog niet hielp zei hij:misschien is het verstandig om een keer een scan te laten maken:???:

Uit de scan kwam de vleesboom en inmiddels is heel het zaakje verwijderd maar kan nog niet poepen.:huilen:
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik zou dit alles toch nog eens moeten overleggen met je huisarts. Je kunt dan toch vragen om een verwijzing naar een andere MLD arts.

Mocht je ooit een stoma moeten krijgen dan zal dat toch ook via een MLD arts moeten maar ik denk dat er nog veel mogelijkheden zijn voordat je daar eventueel mee te maken zult gaan krijgen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp