Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Slikproblemen?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
MissGarfield

Bericht door MissGarfield »

Ik heb ook last van verslikken, gebeurt regelmatig.

Wat vervelend LL dat je last hebt met slikken. :(
sabine-vl

Bericht door sabine-vl »

Ik heb/had daar ook last van.

Misschien handig om eens te overleggen met n logopedist.

Een tip die ik mee kan geven, is slikken met je kin op de borst en eventueel nog gedraaid naar de kant die het slechtste is. Bij mij is dat links dus draai mijn hoofd naar links op de borst.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Ben ik nu gek of gaat dit topic over [B]slikproblemen?[/B]

Ik dacht dat er over Fingolimod een apart topic was. Hopen dat admin deze reactie van DikkeTunis weg haalt hier.
merel

Bericht door merel »

Aangezien er al een topic over slikproblemen was, is het nieuwe topic daarmee samengevoegd.
marcelh

slikproblemen

Bericht door marcelh »

slikproblemen

Heel herkenbaar, voor mij een van de eerste symptomen waarmee ik in 2009 naar de dokter ging. (PPMS 2010) Verslikken en enorme hoestbuien vaak gewoon als ik water inslik tijdens douchen maar ook in eigen speeksel. Maar ook bij waterdrinken enzo. Op advies van logopediste "bewuster" slikken en met de kin op de borst . Dat heeft mij wel geholpen in dergelijke gevallen.En niet meer onder de kraan hangen e.d. om water te drinken.
Artemis-

Bericht door Artemis- »

Verslikken gebeurt mij ook regelmatig.
Eigenlijk hoort dit de laatste jaren zo al bij mij, dat ik dit nooit aan mijn neuroloog heb verteld.
Nu door dit topic opnieuw bewust ervan...

Hoestbuien als gevolg van verslikken, waarna ik de zojuist ingenomen drank eruit proest en vervolgens mijn broek vol plas van de kracht van het hoesten ahum:o
Eten en tegelijk praten is bij mij veelal ook niet zo geschikt...gaat soms fout waarbij het eten "het verkeerde gat" ingaat.:D

Soms eveneens het gevoel dat het eten mijn keel niet genoeg doorzakt.
En af en toe, uitsluitend aan de rechterzijde van mijn slokdarm, een vervelend gevoel met slikken.
Zou dit een gevoelsstoornis betreffen?
Anne=5

Bericht door Anne=5 »

Een slik video onder rontgen is vaak heel verhelderend voor de oorzaak en de mogelijke adviezen/behandeling rondom slikproblemen.

Vaak (in mijn geval althans) aangevraagd door logopediste en neuro in ziekenhuis.
Bij mij was het een combinatie van een neurologische oorzaak (waardoor ik mijn eten niet goed achterin mijn keel krijg, dit is soms te trainen) verminderde peristaltiek van de slokdarm (ook neurologisch, is weinig aan te doen) en speekselklieren die niet meer (goed) werken. Daar krijg ik medicatie voor en eetadviezen van logopediste.

Ik ben (in de periode dat ik erg last had van de slikproblemen) erg afgevallen en heb bijvoeding gekregen via de dietiste.

Is heel lastig probleem, vind ik.
Brenda30

slikken en kauwen

Bericht door Brenda30 »

slikken en kauwen

Ik heb sinds een tijdje lastmet slikken en kauwen weet iemand of je dat kan voorkomen het irriteert met eten.
Charlottelove

Bericht door Charlottelove »

Iedereen nog een gelukkig nieuw jaar!

Ik verslik me regelmatig maar zo nu en dan overkomt het me dat ik snachts in paniek wakker word en ontzettend veel moeite heb om te slikken.

Dit is best wel een angstig moment.

Mijn vraag is of dat door de ms komt en of meerdere mensen op dit forum weleens overkomt of overkomen is en is iemand hier weleens voor geholpen en zo ja hoe?

Ik ga het er natuurlijk ook met mijn neuroloog en revalidatie arts over hebben.

Alvast bedankt
Ruitje † 17-03-2019

Bericht door Ruitje † 17-03-2019 »

Ik heb ook al een paar jaar problemen met slikken. Als ik niet geconsenteerd eet kan ik me snel verslikken. Ik heb ook altijd drinken bij de hand om iets weg te spoelen wat halverwege blijft hangen. Dat was een tip van de logopediste.

Als ik me verslik is het vervelende dat ik heel moeilijk kan hoesten doordat ik steeds minder kracht heb en ook mijn ademhalingspieren minder goed werken. Het beste is verslikken voorkomen
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp