Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Slikproblemen?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Zonnetje79

Slikproblemen?

Bericht door Zonnetje79 »

Goedemorgen,

Al enkele maanden loop ik met wat extra probleempjes. Ik heb moeite om mijn slijm weg te slikken.
Met eten heb ik eigenlijk geen problemen. Maar die slijm.. krijg het er, zekers snachts, flink benauwd van.

Heb al onderzoeken gehad en er is niets zichtbaar mis.

Zou dit ook van de ms kunnen komen? Omdat dat in die gevallen toch vaak gaat om slikproblemen bij het eten?

Ik hoor graag van jullie.

Liefs zonnetje79
Knillis

Bericht door Knillis »

Weet niet of het te vergelijken is maar ik heb vaak last van een soort "slijmprop" achter in de keel/boven in de slokdarm.

Krijg het niet weggeslikt maar kan ook nooit iets ophoesten.

Het geeft een benauwd maar ook misselijk gevoel.

Heb er eerlijk gezegd nooit naar laten kijken maar het is een regelmatig terugkerend probleem waar ik niet zo blij mee ben.

Heb ook geen idee of het iets met slikken te maken heeft. Met eten en drinken doorslikken heb ik geen moeite.

Tot nu toe heb ik nooit het idee gehad dat het iets met MS te maken zou kunnen hebben maar je kunt het natuurlijk altijd navragen bij de MS verpleegkundige of neuroloog.

Zou het misschien ook een "gevoelsstoornis" kunnen zijn bedenk ik me nu?

Sterkte en ik hoop dat je er achter komt waar het vandaan komt.
loesepoes

Bericht door loesepoes »

Wat zoudenj jullie denken van een logopediste, is voor dit soort problemen.
De spieren bij MS worden natuurlijk slapper
Liselotje

Bericht door Liselotje »

Ik ben nu een paar x bij een logopodiste geweest ivm slikklachten. Is waarschijnlijk een schubje geweest,maar er was nu niks bijzonders meer te zien.

Ik heb er nu alleen last van als ik bang ben er last van te krijgen, bijvoorbeeld in een restaurant etc..Dit na een paar x goed verslikt te hebben :o

Bij de logo krijg je tips hoe ermee om te gaan, zoals even voor het slikken hard op je tanden te bijten of je wangen aan te spannen..
MetYumi

Bericht door MetYumi »

Toevallig dat ik dit topic zie.
Ik verslik me regelmatig, net als vanmiddag.
Had een dropje in mijn mond en verslikte me in m'n eigen slijm, maar meestal als ik zit te eten.

Schrik elke keer als het gebeurd met gevolg een flinke hoestbui.
Krijg er naderhand altijd hoofdpijn van.
Weet niet of het met MS te maken heeft.
Blom

Bericht door Blom »

Het klinkt mij ook niet vreemd in mijn oren. Soms uit het niets weg....verslik ik me in mijn eigen spuug of in een kopje water of thee, wekelijks merk ik dit. Bij mijn weten kan dit wel goed bij MS horen.

Ik heb al vaker, zeker twee keer van iemand gehoord die ook onderzoeken had gehad en er niks uitkomt.

@ Zonnetje, vertel het wel je MS verpleegkundige of neuroloog, zeker als je er veel of vaak last van hebt.
heleendr

Bericht door heleendr »

haai

ik heb ook last van slik problemen

ik kan na een cva (hersenbloeding) niet meer praten die heb ik overigens gekregen na een tandartsbezoek en een verdoving:(

een overvloed aan speelsel zorgt er voor dat in mij wel ieder uur een paar keer verslik

ook eten en drinken gaat moeilijk
kleine happen en slokjes helpt een hoop maar lost het probleem niet op

ik heb ook logopedie gehad dit tot zonder resultaat helaas

de neuro vertelde mij dat de oorzaak van het niet goed kunnen slikken bij of ms lag of bij de cva daar schoot ik dus niets mee op want of je nu door de kat gebeten wordt of de hond het blijft een hinder en is enorm lastig

de enige oplossing die ik gevonden heb is nooit van huis te gaan zonder een aantal papieren zakdoekjes voor het geval dat ik me verslik tijdens de maaltijd of het drinken (kan je het mooi in opvangen) en dus kleine beetjes per keer eten of dinken en altijd zorgen dat de mond leeg is

en snachts een handdoek onder mijn sloop en op mijn kussen
en voor jan oordopjes want ik snurk enorm :D

een oplossing is nog niet gevonden en de oorzaak ook niet, jammer
Zonnetje79

Bericht door Zonnetje79 »

jeetje heleen, schrik een beetje van je mail. Dan heb je toch al flink voor je kiezen gehad. Vervelend. En dat NA een tandarts bezoek? is dat van een verdoving?

Wat betreft mijn "slijm problemen". Ik heb het al weken geleden met zowel de ms verpleegkundige als de neuro besproken, heb slikfoto gehad, die waren prima, kno arts bezocht.. maar de neuro zegt dat wanneer het alleen bij slijm is, en niet bij het eten, hoeft het niet persee ms te zijn.

Maar aangezien er niets is gevonden, zou het zomaar wel kunnen zijn. Vind het alleen heel erg vervelend en soms ook angstig, echt alsof ik stik.
klooriaantje

Bericht door klooriaantje »

Een goeie logopediste kan je vast wel verder helpen
heleendr

Bericht door heleendr »

haai

jip het niet meer goed kunnen praten en niet goed kunnen slikken zijn de gevolgen van een veel te zware tandarts verdoving.:( voortaan laat ik mijn tanden en kiezen trekken zonder maar ik vrees dat dat niet mogelijk is:D

ook narcose is geen optie volgens de neuro, de mogelijkheid is aanwezig dat ik niet meer normaal wakker wordt zei ie:gek:

maar voorlopig heb ik op een vulling na en 4 getrokken verstandskiezen nog een gaaf gebid
maar ik vrees het ergste door de enorme hoeveelheid pillen die ik gekregen heb is mijn glazuur flink geminimaliseerd dus de kans op gaatjes is grandioos groot:(

eten en drinken doe ik heel langzaam, iedereen is al lang klaar en ik ben nog aan de soep bezig bij wijze van spreken:p en het is dan ook al koud:( maar met rustig eten heb ik de minste problemen

een logopedist (e) kan wel wat betekenen maar bij mij had het geen effect helaas

maar je leert er mee omgaan, leven helaas niet accepteren want dat komt niet voor in mijn woordenboek:D
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp